Kapvergunning inlandse Eiken

RaniV
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Kapvergunning inlandse Eiken

#16 , 04 mei 2020 19:11

zouden de wortels van de bomen al niet beschadigd zijn bij de uitgraving van de kelder van de woning?
Er is geen kelder in de woning aanwezig, dit zal dus niet het geval zijn vrees ik...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RaniV
Topic Starter

#17 , 04 mei 2020 19:16

"Echter omdat het gaat om inlandse eiken zouden deze weleens beschermd kunnen zijn (ze was niet zeker). "

Waarschijnlijk vraag gesteld aan de poetsvrouw?
Een gemeente MOET een correct antwoord kunnen geven. Sofort!!!

ps: na de bouw zijn die bomen toch nog maar bomen met een halve kruin gelet op tot minder dan 1 meter afstand van de woning?
De kruin van de boom komt boven de carport, zijn dus tijdens de bouw volledig intact gebleven :-)

bosprocureur

#18 , 04 mei 2020 20:10

Hoe hebben ze dat ooit vergund gekregen? :evil: :evil:

Die boom moet bijna de helft van zijn wortels missen. Hoe zit het daar met veiligheid bij storm en zo ?

Reclame

Thomas Morus

#19 , 04 mei 2020 20:15

"We hebben in onze notariële akte laten opnemen dat de bouwheer moet zorgen voor een vergunning voor het kappen van de bomen (wat volgens hem geen probleem zou zijn)."

Nodig hem uit het nodige te doen om aan de verbintenis te voldoen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

RaniV
Topic Starter

#20 , 05 mei 2020 08:32

Die boom moet bijna de helft van zijn wortels missen. Hoe zit het daar met veiligheid bij storm en zo ?
Dat is dus hetgene waar wij ons zorgen over maken. Onze buurman heeft bij zijn brandverzekeraar nagevraagd wat er gebeurd bij eventuele stormschade. Het antwoord van de verzekeraar is als volgt: "Ik heb een voorbehoud voor wat betreft eventuele stormschade. Deze waarborg is gedekt in de brandpolis, maar ik stel vast dat de bomen in de tuin oude bomen zijn met een enorme omvang dicht tegen de woning en aangrenzend ook heel dicht bij de aanpalende woningen. U bent dan ook aansprakelijk indien bij stormschade uw bomen in de tuin schade berokkenen bij de buren."

Dit lijkt ons zeer oneerlijk: enerzijds is het niet mogelijk eventuele stormschade te laten dekken in de brandverzekering, maar anderzijds krijgen we ook niet de toelating om de bomen te kappen...

RaniV
Topic Starter

#21 , 05 mei 2020 08:34

Inderdaad, er hadden toeters en knipperlichten bij ons moeten afgaan. Als jong koppel zijn we misschien wat goedgelovig en vertrouwde we erop dat de bouwheer eerlijk zou zijn.
Tip voor de toekomst:
Vertrouw niemand in de bouw ...

De aanvraag van de omgevingsvergunning werd ondertussen afgekeurd,
Zoals verwacht ...

aangezien er eerst een bijstelling van verkavelingsvergunning moet worden aangevraagd. De bomen werden immers in de verkavelingsvergunning opgenomen als te behouden bomen.
Is het een grote verkaveling , want dan wordt zoiets een administratief dure aangelegenheid ...
Het gaat om 9 loten waarvan 5 loten aldus gigantische bomen hebben in de tuin die zeer dicht op de gevel staan.

RaniV
Topic Starter

#22 , 05 mei 2020 08:36

"We hebben in onze notariële akte laten opnemen dat de bouwheer moet zorgen voor een vergunning voor het kappen van de bomen (wat volgens hem geen probleem zou zijn)."

Nodig hem uit het nodige te doen om aan de verbintenis te voldoen.
Dat hebben we reeds verschillende keren geprobeerd. Hij krijgt echter geen kapvergunning, waardoor we (denk ik) machteloos staan...

bosprocureur

#23 , 05 mei 2020 09:48

Dat is dus hetgene waar wij ons zorgen over maken. Onze buurman heeft bij zijn brandverzekeraar nagevraagd wat er gebeurd bij eventuele stormschade. Het antwoord van de verzekeraar is als volgt: "Ik heb een voorbehoud voor wat betreft eventuele stormschade. Deze waarborg is gedekt in de brandpolis, maar ik stel vast dat de bomen in de tuin oude bomen zijn met een enorme omvang dicht tegen de woning en aangrenzend ook heel dicht bij de aanpalende woningen. U bent dan ook aansprakelijk indien bij stormschade uw bomen in de tuin schade berokkenen bij de buren."

Dit lijkt ons zeer oneerlijk: enerzijds is het niet mogelijk eventuele stormschade te laten dekken in de brandverzekering, maar anderzijds krijgen we ook niet de toelating om de bomen te kappen...
Dat is dus voor uw buurman; hoe zit het met uw brandverzekering, hebt u dat al gecheckt? Ik zou hiermee toch eens bij een makelaar te rade gaan.

Anderzijds, dezelfde fout doet zich blijkbaar voor bij in totaal vijf kopers. Zelfde fout, zelfde tegenpartij... Is het geen optie om gezamenlijk de acties te coördineren, om efficiënter en minder duur te kunnen optreden ?
En aanvullend hierbij, is de tegenpartij een beetje solvabel?

lukasi

#24 , 05 mei 2020 10:04

Verzekeringsagent kan dit niet zeggen. Hij trekt een conclusie die op geen enkel wetenschappelijk wijze ondersteunt wordt:

Oude bomen zijn net zo levensvatbaar als jonge bomen en hebben zelfs minder stabiliteitsproblemen dan jonge bomen. Boomwortels -- en ik ben zeer voorzichtig -- afhankelijk van de soort, afhankelijk van de conditie, afhankelijk van de orientatie van de wortels, afhankelijk van de vitaliteit, afhankelijk van de diameter … KUNNEN gekapt worden. Boom zal wel een groeiachterstand vertonen maar bij de juiste condities terug heraanslagen. Ben hier geen vorostander van want dit uitvoeren is niet gemakkelijk en geen enkele aannemer is zo boomminded.

Om te weten of een boom door de plaatsing van de woning stabiliteitsproblemen heeft en om dit ook te kunnen doorgeven aan de verzekering en aan de gemeente zul je , nogmaals zonder enige vorm van reclame zoals TM meent, een boomverzorger moeten inschakelen die het certificaat kan voorleggen van europese boomwerker.
Vraag ineens of hij het toestel heeft om een stabiliteitstest uit te voeren. Met behulp van sensoren rondom de stam en in de bodem ( soms) wordt er in de kroon trekkrachten uitgeoefend . De metingen geven dan weer in welke mate de boom nog stabiel is.

Thomas Morus

#25 , 05 mei 2020 10:14

De enige tegenpartij van TS is de verkoper.
Die moet dit in orde brengen wegens contractuele verbintenis om zonder bomen op te leveren.
Een reuzenboom op 1 meter afstand van een woning is een onverzekerbaar risico.
Het is onzin om dergelijke boom in dergelijke situatie te willen behouden. Dat tart het gezond verstand.

Laat de verkoper-bouwheer in gebreke stellen door advocaat.
Breng de burgemeester op de hoogte van de abnormale, gevaarlijke en onverzekerbare toestand.
Hij zal dan stappen moeten (laten) ondernemen (staat in wetgeving) of alle verantwoordelijkheid op zich nemen voor mogelijke gevolgen.
TS moet minstens de verantwoordelijkheid van zich afwentelen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi

#26 , 05 mei 2020 10:19

Voorts lees ik ook dat de boom naast de carport staat
Is dit een gesloten of open carport? Is deze uitgevoerd pp een ringfundering of op betonpoeren.
Carport zijn maximaal 3 meter hoog.
Carport is mee vergund?
Denk dat we ons beeld van een reuze eik die vlak tegen de woning met 1 verdiep sta waarvan de fundering alle wortels hebben doorgekapt moeten bijstellen. Boom staat op bijna 4 meter van de eigenlijke woning.

Soit zoek je een boomverzorger en laat die een deskundige verslag maken en stapt daar mee naar de gemeente. Weigeren ze alsnog op basis van dit verslag ( als het negatief is voor de boom en dus wel moet gekapt worden) dan stuur je in een aangetekend schrijven een kopy van boomtechnisch verslag en je stelt duidelijk dat je bij weigering van kapvergunning je eventuele gevoglschade daardoor zal verhalen op de gemeente.
Ps; als boom levensgevaarlijk is , bevestigt door een boomtechnisch verslag , dan kan je een noodkap laten uitvoeren

lukasi

#27 , 05 mei 2020 10:23

De enigste partij voor TS is de gemeente die de kapvergunning weigert.
Niet de verkoper.

Hoe is het mogelijk dat je zonder enige kennis van de feiten kunt concluderen dat deze bomen gevaarlijk zijn ?
Heb je dan enige ervaring hiermee of is iets wat jij denkt ?
Heb je enige opleiding gehad betreffende groeistandplaatsen van bomen?

Trouwens waar zie je dat in de verkoopsovereenkomst staat dat de bomen weg zijn.
De vergunning voor de bouw is met deze bomen te behouden.

Kom nu eens met werkbare instrumenten dat de topicstarter alsnog de gemeente kan overtuigen om voor die bomen een kapvergunning te krijgen, want van jou kant komt er niet veel concreets uit de bus...

RaniV
Topic Starter

#28 , 05 mei 2020 10:52

Dat is dus voor uw buurman; hoe zit het met uw brandverzekering, hebt u dat al gecheckt? Ik zou hiermee toch eens bij een makelaar te rade gaan.

Anderzijds, dezelfde fout doet zich blijkbaar voor bij in totaal vijf kopers. Zelfde fout, zelfde tegenpartij... Is het geen optie om gezamenlijk de acties te coördineren, om efficiënter en minder duur te kunnen optreden ?
En aanvullend hierbij, is de tegenpartij een beetje solvabel?
Wij hebben reeds contact opgenomen met onze verzekeraar. Tot op heden geen antwoord mogen ontvangen.
De eigenaars van de aanpalende percelen zijn bereid om samen met ons actie te ondernemen, maar we weten niet wat we kunnen doen. De bouwheer adviseerde ons om een petitie bij de gemeente in te dienen. Is dit een optie? Lijkt mij vrij nutteloos. De tegenpartij, zijnde de bouwheer, is zeker solvabel. Echter zijn wij de enige eigenaars die in de notariële akte hebben laten opnemen dat de bouwheer voor een kapvergunning moet zorgen.

RaniV
Topic Starter

#29 , 05 mei 2020 11:02

Bij deze enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lukasi

#30 , 05 mei 2020 12:12

laatste poging
contacteer een boomverzorger met CETcertificaat .
Bellen met zo'n man is nog gratis ook.
Petitie met de buurt gaat niets uithalen bij de gemeente.
Gemeente heeft de kapvergunning om een of andere rede geweigerd .
Aan u om met technische onderbouwde argumenten af te komen om alsnog een vergunning te krijgen en niet met niets zeggende en uit de lucht gegrepen meningen van ik weet niet wie.

Ik kan al aan de hand van de foto's doorgeven dat door de klimop in deze boom er gevaar is voor in de winter windvang door de kroon, op voorwaarde dat deze met klimop is ingepalmd.

Terug naar “Kopen”