Conflict notaris

Bruyntje050579
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Conflict notaris

#1 , 26 mei 2020 10:32

Een notaris maakt een akte op, dit loopt goed en alles wordt getekend. Een maand na datum krijg je een ganse hoop papieren binnen (erfnalatenschap) per post (geen idee wat dit allemaal inhoud want ik ben absoluut geen kenner van zo dingen, zelfs net net als bij een akte zou ik nooit doorhebben moest er iets missen of niet en teken ik uit goedertrouw) met een briefje waarop staat: tekenen achteraan en mij terugbezorgen. Goedertrouw doe je dit maar dan krijgt men een factuur van 1780 euro in de bus voor het document in te vullen. Wetende dat anderen dat ook kunnen invullen die beetje op de hoogte zijn, sommige dingen kan men zelf ook invullen!
Persoonlijk vind ik dat misbruik van vertrouwen en een sluwe manier voor geld te ontvangen. Kan dit zomaar? Mag dat zonder goedkeuring op voorhand?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 26 mei 2020 10:44

Hoezo zonder goedkeuring? U (of uw familie) gaat hem toch gevraagd hebben om de nalatenschap in orde te brengen?

Bruyntje050579
Topic Starter

#3 , 26 mei 2020 11:24

Nee, wij hebben zowel per mail als mondeling geen toestemming gegeven voor dat te doen. de akte is vanzelfsprekend want daar kunnen wij niets aan doen natuurlijk. maar voor appart de documenten van erfnalatenschap in te vullen. nee. nooit iets toegezegd (mijn ouders hebben dat bij een vorig overlijden zelf gedaan met wat hulp van buitenaf en zonder notaris. Die hebben zelf die papieren gekregen van de Vlaamse gemeenschap en zelf terug gestuurd terwijl mijn notaris alles achter de rug heeft gedaan.

Reclame

LeenW

#4 , 26 mei 2020 11:38

Daar kan ik u in volgen, maar op het moment dat u dan tekent, kan er m.i. wel sprake zijn van aanvaarding. Correct was geweest om de papieren ongetekend terug te sturen met de vermelding dat u hiervoor geen opdracht had gegeven.

Probeer hier eens:

https://www.ombudsnotaris.be/

mava105

#5 , 26 mei 2020 12:31

Over welk soort akte gaat het hier?

Bruyntje050579
Topic Starter

#6 , 26 mei 2020 12:53

Tja kijk, ik ben van goeder trouw dat men mij niet in de zak gaat zetten. zeker van een notaris verwacht je toch dat die eerlijk en oprecht is. dus ja ik heb getekend gewoon omdat ik van niet beter weet!
Ik vroeg vroeger ook aan klanten om een document te tekenen voor btw tarief en die deden dat wellicht ook. Niet iedereen kan op de hoogte zijn van alles van regeltjes. Ieder zijn vakgebied lijkt me.

Ik hekel vooral aan het feit dat ik het heel achterbaks vind! Ik heb aan mijn klanten vroeger steeds gevraagd als ik iets deed voor hen om eerst een offerte te tekenen. Vind dat fair ook dat beide pârtijen weten waar ze aan toe zijn.

En de ombudsman van het notariaat... tja.. dat is vechten en spreken tegen een kale muur. Zo veel dingen waarop ik gereageerd heb van leugens toe die de notaris beweerde maar nooit op papier stonden. Dat is 1 pot nat naar mijn mening!

Het was mijn oma die is overleden en een mijn papa die de erfenis niet wou hebben en doorgegeven aan mij. Voor zover ik weet want ken daar niets van verder hoe dat gaat!
Srry maar zit in technische sector en niet in juridische!

LeenW

#7 , 26 mei 2020 13:20

Een ombudsman is over het algemeen echt wel neutraal, al heb ik bij deze geen persoonlijke ervaring. Het lijkt mij op zijn minst een poging waard?

Thomas Morus

#8 , 26 mei 2020 14:02

De notaris mocht enkel een akte opstellen voor de verwerping van de erfenis.
Heeft hij ook gevraagd om de aangifte van de erfenis te (mogen) doen?

Ik begrijp niet goed hoe hij over de nodige gegevens zou beschikt hebben voor die aangifte zonder dat u hem die zou hebben gegeven....
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Bruyntje050579
Topic Starter

#9 , 27 mei 2020 18:56

De notaris moest alles doen ivm het opmaken van de akte en dan het deel dat mijn papa afstand doet van de erfenis en de erfenis naar mij laat gaan.
Gehoord bij verschillende notariaten en daar word met de cliënt duidelijk afgesproken op voorhand wat er verwacht word dat de notaris doet en wat de cliënt kan doen en dat wordt getekend.
Hoe die dat geregeld heeft geen idee maar ik heb nooit mijn akkoord gegeven voor het invullen van de erfbelasting. Heb alle mails bijgehouden en nergens dat ik zeg dat ik duidelijk akkoord ben dat hij dat moet doen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”