Gehuwd - relatiebreuk - eigendom

queeny
Topic Starter

Gehuwd - relatiebreuk - eigendom

#1 , 28 sep 2009 10:17

Beste

Ik ben gehuwd en heb samen met mijn echtgenoot een woning (eigendom), geen kinderen. Momenteel gaat het bijzonder slecht in onze relatie en daarom hadden we het idee om 'tijdelijk' te splitten. We willen er beiden zeker van zijn dat onze relatie al dan niet echt afgelopen is.

Ik zou het huis verlaten maar gedurende deze periode de helft van de maandelijkse aflossing van ons lening blijven betalen.
Mijn eerste vraag is dan ook of ik geen rechten verlies wanneer ik het huis verlaat?

Verder is het zo dat mijn man een invaliditeitsuitkering krijgt. Deze uitkering houdt rekening met mijn inkomen. Wanneer ik mijn man zou verlaten, zal hij financieel niet sterk staan. Voor een alleenstaand persoon ligt deze uitkering hoger. Wellicht kan hij enkel deze uitkering verkrijgen als ik mijn domicilie laat veranderen? En als ik dit laatste doe, verlies ik wellicht bepaalde rechten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 sep 2009 09:43

“Art.213.Echtgenoten zijn jegens elkaar tot SAMENWONING verplicht; zij zijn elkaar getrouwheid, hulp en bijstand verschuldigd.”(Burgerlijk Wetboek).

Zo lang de RECHTER die samenwoningsplicht niet opgeschort heeft blijft ze gelden,ook al heeft een van hen zijn domicilieadres veranderd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lex

#3 , 29 sep 2009 10:07

Beste

Ik ben gehuwd en heb samen met mijn echtgenoot een woning (eigendom), geen kinderen. Momenteel gaat het bijzonder slecht in onze relatie en daarom hadden we het idee om 'tijdelijk' te splitten. We willen er beiden zeker van zijn dat onze relatie al dan niet echt afgelopen is.

Ik zou het huis verlaten maar gedurende deze periode de helft van de maandelijkse aflossing van ons lening blijven betalen.
Mijn eerste vraag is dan ook of ik geen rechten verlies wanneer ik het huis verlaat?

Verder is het zo dat mijn man een invaliditeitsuitkering krijgt. Deze uitkering houdt rekening met mijn inkomen. Wanneer ik mijn man zou verlaten, zal hij financieel niet sterk staan. Voor een alleenstaand persoon ligt deze uitkering hoger. Wellicht kan hij enkel deze uitkering verkrijgen als ik mijn domicilie laat veranderen? En als ik dit laatste doe, verlies ik wellicht bepaalde rechten?
Je echtgenoot kan zelfs een uitkering krijgen als GEZINSHOOFD...hij moet dan wel een 'kleine' som onderhoudsgeld betalen...Het juiste bedrag ken ik niet maar het ligt rond de 130 euro/maand.

Omgekeerd kan natuurlijk, als het inkomen van je echttgenoot onvoldoende is kan hij van jouw een onderhoudsuitkering vorderen.

Je recht op het WIGW statuut zal je verliezen, voor zover je dat nu zou hebben.

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”