aantonen eigen (geërfd) geld

delicaat
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

aantonen eigen (geërfd) geld

#1 , 14 aug 2020 20:47

Huwelijk onder wettelijk stelsel.
De man erft 250 000 EUR (in geld) van zijn ouders tijdens het huwelijk.
Blijft wettelijk gezien zijn persoonlijke eigendom.
15 jaar later overlijdt zijn echtgenote. Ze hebben geen kinderen.
Op hun rekeningen staat op dat ogenblik in totaal 300 000 EUR.
Sommige rekeningen op zijn naam. Andere op beider naam.

vraag 1:
Hoe kan/moet hij aantonen dat die 250 000 EUR deel uitmaakt van die 300 000 EUR?
Volstaat het te verwijzen naar zijn erfenis van 15 jaar eerder om geen successierechten te moeten betalen (op 250 000 + op 25000 aandeel in gemeenschappelijk vermogen) aangezien die sommen van hem zijn?

vraag 2:
Indien op dat ogenblik slechts 250 000 EUR op de rekeningen staat, wordt dat dan beschouwd als het restant van zijn erfenis van 15 jaar en dient hij geen successierechten te betalen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 aug 2020 00:20

Volgens mij : telkens ja!
Die erfenis moet wel correct gebeurd zijn, met betaling van de nodige successierechten.
Is dat niet gebeurd : gemeenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P

#3 , 15 aug 2020 13:15

Over deze vraag heeft het Hof van Cassatie in 2011 de knoop doorgehakt als volgt.

Als een echtgenoot eigen geld op een gemeenschappelijke rekening zet, heeft hij/zij niet de bedoeling het apart te houden. Tenzij hij/zij het tegenbewijs kan leveren.

------------

Dat laatste lijkt me een vrij onmogelijke zaak.

De fiscus zal de gemeenschappelijke rekeningen dus als gemeenschappelijk bezit belasten.

-------------

Voor wie het nog niet te laat is: zet eigen geld op een rekening op uw naam alleen waarbij alle netto-opbrengsten automatisch afgeroomd worden naar een gemeenschappelijke rekening (of naar een tweede rekening op eigen naam).

Reclame

Thomas Morus

#4 , 15 aug 2020 13:41

Is dit arrest beperkt tot het fiscale of geldt het ook op het burgerlijke vlak?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

delicaat
Topic Starter

#5 , 15 aug 2020 13:59

Mijn vraag was niet (in de eerste plaats) een gevolg van fiscale overwegingen.
Daarom vul ik mijn vraag aan met enkele bijkomende elementen.
Ik ben de persoon die de 250 000 EUR heeft geërfd nu reeds enkele jaren geleden.
Mijn echtgenote is nog niet overleden, maar ze heeft wel een zoon uit een vorig huwelijk. Hij is dus haar erfgenaam. Ik was voordien nooit gehuwd en heb ook geen kinderen.
Ik wil voorkomen dat bij een mogelijk toekomstig voor-overlijden van mijn echtgenote haar zoon de helft van mijn persoonlijk (geërfd) bezit (250 000 EUR) (tegenwaarde van de naakte eigendom eigendom) kan opeisen.
We zijn gehuwd zonder contract en verder niets.
Het geld zit deels in een beleggingsportefeuille op mijn naam en staat deels op een spaarrekening op mijn naam.

Aangezien de wetgever heeft voorzien dat geërfd geld persoonlijk bezit blijft, ben ik verbaasd om nergens het wettelijk vastgelegd voorschrift te vinden mbt hoe men moet tewerkgaan om dat effectief zo te behouden....

delicaat
Topic Starter

#6 , 15 aug 2020 15:14

aanvullend bij #5:
Mijn beleggingsportefeuille wordt actief beheerd met private banking contract.
Vallen de meerwaarden (en de minwaarden) in mijn eigen vermogen?
Ik bedoel niet de intresten en dividenden.

Sirkii

#7 , 15 aug 2020 16:54

Zorg dat je kan bewijzen dat dit uw erfenis was: ontvangst erfenis op rekening x die op iw naam staat. transfer(s) naar effectenrekening y (die op uw naam staat). Etc. Als je volgens het wettelijk stelsel getrouwd bent gaan intresten en dividenden naar de gemeenschap (gemeenschap van aanwinsten)

Als de erfenis op een gemeenschappelijke rekening terechtkwam dan wordt het moeilijk want er is vermenging.

delicaat
Topic Starter

#8 , 15 aug 2020 17:27

Wat de wet zegt dat weet ik.
Mijn zorg is om dat correct in de praktijk te brengen.
Hoe dat te doen, daarover vind ik geen enkele wettekst noch circulaire.
Vanzelfsprekend is de erfenis op een rekening op mijn naam overgeschreven.

Opbrengsten (=dividenden en intresten) zijn gemeenschappelijk, maar wat bv met meer- of minwaarden onder meer ten gevolge aan- en verkoop van effecten door mijn portefeuillebeheerder?

basejumper

#9 , 15 aug 2020 17:38

Beste

U heeft een contract vermogensbeheer. Bij een degelijke bank zit daar ook fiscaal en juridisch advies in het pakket. Vraag dus een afspraak met een fiscalist die uw dossier kent en u degelijk kan adviseren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wanton

#10 , 15 aug 2020 18:36

Bij een koppel zonder gemeenschappelijke kinderen wordt bij het overlijden van een partner , een wedersamenstelling gedaan van de drie vermogens : de gemeenschap en van elke partner. De oorsprong bepaalt één en ander, niet het gebruik. Geërfde gelden mogen hier gerust in de gemeenschap geïnvesteerd geweest zijn, bij het overlijden wordt dit terug eigen vermogen.
Ik heb enkele jaren geleden het volgende meegemaakt. Mr had 800.000 bef geërfd, zij een 300.000. Het geld is in hun zaak gestoken. Er waren geen kinderen. En geen testament. Bij zijn overlijden heeft mevr. het verschil, nl. 500.000 fr of 12.500 €, ter beschikking van zijn familie moeten afstaan.
Om maar te zeggen : op een aparte rekening zetten en afgescheiden houden van de rest, is goed maar heeft geen zin als er geen kinderen van het koppel zijn.
Toet-anch-Amon

delicaat
Topic Starter

#11 , 15 aug 2020 19:08

Wanton: Maar dit staat dan weer haaks op het antwoord in #3...

Of was uw casus het resultaat van een burgerlijk geding?

De huisfiscalist van mijn vermogensbeheerder maakt zich er van af door te zeggen dat ik alle bewijzen (1) best goed bijhoudt of moet overschakelen naar een huwelijkscontract met zuivere scheiding van goederen (waar mijn echtgenote die geen beroepsinkomsten heeft niet zit op te wachten).

(1) hoe hou ik bv impliciet dividendrendement en meer/minwaarden van de aandelen in een actief beheerde portefeuille uit elkaar?

Ik heb ook een appartement geërfd. Dat is makkelijker en ik neem aan dat de hogere waarde die het intussen heeft ook mijn persoonlijke eigendom blijft.
Geldt hetzelfde voor een geërfde beleggingsportefeuille als de aandelen in waarde stijgen? Ook als het niet meer dezelfde aandelen zijn na verkoop- en aankooptransacties binnen het normale beheer van de portefeuille?

nicky54

#12 , 15 aug 2020 20:47

Er zijn vele situaties denkbaar waarin een vereffening-verdeling dient plaats te vinden...ook voor erfgenamen van een nalatenschap. De erfgenamen kunnen dezelfde of verschillende rechten op hetzelfde goed of vermogen uitoefenen. In beide situaties kent de procedure een gelijkaardig verloop.....

HOF VAN CASSATIE : ARREST van 21 januari 2011 :

BESLISSING VANHET HOF :

Beoordeling :
1. ARTIKEL 1434 Burgerlijk Wetboek bepaalt ….
2. Storting van eigen gelden op een gemeenschappelijke rekening vallen, behoudens tegenbewijs, in het gemeenschappelijk vermogen.
3. Hieruit volgt dat het gemeenschappelijk vermogen vergoeding is verschuldigd, telkens als eigen gelden erin zijn terechtgekomen.

4. De appelrechters stellen vast dat :
- op 15 september 1998 een bedrag van XXX euro werd overgeschreven van een rekening van de overleden moeder van de eiseres naar een gemeenschappelijke rekening van de partijen;
- op 21 oktober 1998 en op 23 oktober 1998 nogmaals XXX euro en XXX euro op dezelfde rekening werd overgeschreven;
- niet kan betwist worden dat deze gelden deel uitmaken van de nalatenschap van de moeder van de eiseres.

Zij oordelen dat de eiseres niet bewijst dat het gemeenschappelijke vermogen voordeel heeft gehaald uit deze overschrijvingen en het gemeenschappelijk vermogen bijgevolg geen vergoeding verschuldigd is aan het eigen vermogen van de eiseres.

5. De appelrechters die oordelen dat eigen gelden van de eiseres op een gemeenschappelijke rekening zijn gestort en de eiseres het recht op vergoeding ontzeggen, omdat zij niet bewijst dat het gemeenschappelijke vermogen voordeel heeft gehaald uit deze gelden, verantwoorden hun beslissing niet naar recht.

delicaat
Topic Starter

#13 , 15 aug 2020 21:18

Euh.....de antwoorden die ik krijg zijn toch niet op mij van toepassing?
Er is geen geld op een gemeenschappelijke rekening (op beider namen) gestort.
Alles enkel op mijn naam.
Mijn vraag is eenvoudig: volstaat het dat de beleggingsportefeuille op mijn naam staat, alsook de rekening die wordt gebruikt voor de effectentransacties, om mijn erfenis uit de nalatenschap van mijn vrouw te houden + de detailvragen in #6 en #8.

wanton

#14 , 16 aug 2020 12:30

De huisfiscalist zegt : contract scheiding van goederen maken. Is geen oplossing, want je hebt dezelfde problemen als bij de uitvoering van de nalatenschap.
Toet-anch-Amon

wanton

#15 , 16 aug 2020 12:36

Geërfd appartement staat bij Registratie genoteerd op uw naam. Blijft van u = geen probleem.
Meerwaarde is van de eigenaar : voor u. Dividenden en intresten zijn gemeenschappelijk : de bank/instelling kan die bedragen op een gezamenlijke rekening storten.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”