Afhandeling relatiebreuk zit volledig vast

troubles
Topic Starter

Afhandeling relatiebreuk zit volledig vast

#1 , 06 okt 2009 22:32

Situatie: relatie sinds 7 weken ten einde - we woonden samen zonder samenlevingscontract - 2 kleine kinderen - samen een huis gekocht.

Aangezien mijn ex geen knopen doorhakt, ben ik verplicht om nog met hem onder 1 dak te wonen, want als ik vertrek onderneemt hij zeker niets.
Hij weet niet of hij huis wil houden of verkopen. Situatie is onhoudbaar, ik wil vooral naar onze kinderen duidelijkheid.
Ik kan hem er niet door vrederechter laten uitzetten, vermits we geen samenlevingscontract hebben. Ik kan het huis ook niet eenzijdig via openbare verkoop verkopen, omdat tontinebeding pas over een 9 tal maanden opzegbaar is.

Ik ben bij een bemiddelaar geweest voor info, maar hij wil daar niet mee naar toe gaan.

Alimentatie: hij heeft een zeer laag gezamenlijk inkomen, moet maar 50 euro betalen voor 2 kinderen (volgens berekening op internet). Hij heeft echter een duizelingwekkend bedrag gespaard (ben ik pas achtergekomen) op zijn eigen spaarrekening (zwartgeld, hij is muzikant) terwijl ik 's avonds en in het weekend altijd voor de kinderen en het huishouden zorgde. Hij vindt uiteraard niet dat dit geld mij/kids toekomt. Natuurlijk heb ik wettelijk gezien geen recht op dat geld. Maar hij heeft absoluut niet in verhouding bijgedragen aan ons gezin.
Mijn papa heeft heel veel in ons huis gewerkt. Maar dat vindt hij ook maar logisch.

Ik zal dus sowieso niets kunnen eisen, alleen mijn deel van het huis en hopelijk een goede regeling voor de kinderen. Hij wil ze veel meer zien, dan hij aankan.
Ik weet niet welke stappen ik nog kan ondernemen, behalve hopen dat hij eens inziet dat we toch knopen moeten doorhakken om zo terug met een eigen leven te kunnen starten.

Kan iemand me nog raad geven?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 06 okt 2009 22:55

Hij wil ze veel meer zien, dan hij aankan...
amai, dit voelt mij aan als een ongezonde situatie voor het kind. Het klinkt als "van mij zal hij geen hulp moeten verwachten"

Zou je aan die houding niet heel snel wijzigen in "ik zou hem graag zo veel mogelijk steunen in zijn plannen, zeker in begin" Dat lijkt mij althans een veel flexibelere houding die heel wat leed en wrange gevoelens zal kunnen voorkomen.

Hoeveel wil hij ze eigenlijk zien en is dat dan zo onredelijk veel?

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 06 okt 2009 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

roderidder

#3 , 06 okt 2009 23:26

Ter illustratie

videofragment
Afbeelding
http://www.youtube.com/watch?v=wo8LQzVe6Ps&fmt=22
duur=3min 3s
hier is de transcriptie:

Was het maar waar…
Bron: Tweede Kamer der Staten-Generaal
Commissie Jeugd en gezin
5 oktober 2009

Vragen over de Nota gezinsbeleid
De Nederlandse Minister van Jeugd en gezin André Rouvoet over het hoge aantal problemen bij scheidingskinderen.
Over het verplichte ouderschapsplan: of concreet: geen plan, geen scheiding
“Maar het is wel een voorwaarde om te voorkomen dat kinderen de dupe worden, en was het maar waar zeg ik tegen U dat het maar om 5% ging, was dat maar waar. Helaas van die 60.000 kinderen heeft 1 tot 2/3 heeft problemen, ondervind later problemen, problemen op school, problemen in het krijgen van relaties, later zelf een grotere kans om in een scheidingssituatie terecht te komen. Alle rapporten wijzen erop en was het maar zo dat het maar 5% was zeg ik U. Dus U legt de verkeerde percentages op de verkeerde problematiek.”
Als dat inderdaad waar is dan volg ik onderstaande logica niet klakkeloos ...

Ik weet niet welke stappen ik nog kan ondernemen, behalve hopen dat hij eens inziet dat we toch knopen moeten doorhakken om zo terug met een eigen leven te kunnen starten.
ik wil vooral naar onze kinderen duidelijkheid.

Die heeft U nu... 1 tot 2/3 van de kinderen ondervind later problemen als je als ouders uit elkaar gaat

scheidingskinderen.
In Nederland komen er per jaar ongeveer 70000
thuiswonende scheidingskinderen bij en het valt
niet te verwachten dat dit aantal de komende jaren
zal verminderen. Ongeveer 30% van de scheidingskinderen
houdt langdurig problemen. Het percentage
kinderen dat na de scheiding geen contact
meer heeft met de uitwonende ouder (meestal de
vader) is sinds de wet van 1998 gedaald naar minder
dan 20%. Hoeveel scheidingskinderen getuige
en/of slachtoffer zijn van lichamelijk en/of psychologisch
geweld is niet precies bekend. Wel duidelijk
is dat ongeveer 7000 kinderen per jaar door de
scheiding in ernstige problemen komen.
http://www.f4j.be/doc/pdf/090201_omgang ... ruzies.pdf

RR

Reclame

j.demoor

#4 , 08 okt 2009 11:18

“17...Zo al algemeen wordt aanvaard dat de deelgenoten in gemeen overleg uit onverdeeldheid kunnen treden,en daarbij het goed,voorwerp van het tontinebeding,bijvoorbeeld aan een der deelgenoten kunnen toebedelen(30),dan kan,-volgens een vrijwel unanieme rechtsleer- aan elk der deelgenoten afzonderlijk niet het recht worden toegekend om de uitonverdeeldheidtreding te vorderen....”(MICHIELS,D.,Bedingen van tontine en aanwas,R.W.1995-96,974).

“Art.591.Ongeacht het bedrag van de vordering, neemt de vrederechter kennis:...2° van geschillen inzake gebruik, genot, onderhoud, behoud of beheer van het gemeenschappelijk goed in geval van medeeigendom...”(Gerechtelijk Wetboek).

U kan op grond van voornoemde bepaling toewijzing vorderen aan één partner van de hele medeëigendom tegen betaling van een billijke vergoeding aan de andere partner ,wegens relatieproblemen die het verder samenwonen onmogelijk maken.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

katrientjevanwevelgem

#5 , 08 okt 2009 17:08

RR,
Dat is de vraag niet van troubles ! Jij heeft hier waarschijnlijk je eigenste visie van hoe het kan verlopen , maar kinderen van uit de echt gescheiden ouders zijn geen sukkels hoor.
Er zijn ook veel kinderen die in een ' gezinssituatie ' met die problemen zitten die jij omschrijft ...
Als er ganse dagen geweld en ruzie is binnen een gezin is dat veel ongezonder voor een kind dan samen blijven voor de ogen vd buitenwereld, en daar ken ik ook veel voorbeelden van .
Her-lees eens de vraag en probeer er dan een zinnig antwoord op te geven.
Mensen verlangen een antwoord op hun vraag , geen zo,n dooddoeners en veralgemeenheden.....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 okt 2009 19:23

Ga eens praten met de dienst slachtofferhulp in uw politiezone en met de dienst intra familiaal geweld.

Deze kunnen u bepaalde lijnen aanreiken waar u kan op terugvallen.

Voor de rest ga naar een notaris leg de situatie uit en kijk wat deze voorstelt.
ga da naar een 2de notaris - 2 weten steeds meer dan 1

Zo heb je al 4 deskundigen die elk een stukje van de puzzle kunnen (mee)oplossen en sta je (iets veel) sterker bij de besprekingen.

troubles
Topic Starter

#7 , 09 okt 2009 00:00

Katrientje en Franciscus bedankt voor jullie reactie! Hier kan ik echt mee verder.

Aan rode ridder: Ik ben me er terdege van bewust dat het voor kinderen beter is in een stabiel gezin. Helaas is dat bij ons niet mogelijk en dat doet me enorm pijn.
Om even te illustreren, ik zat in een relatie, waar geen relatie noch gezinsgevoel was. Het was altijd ik en de kinderen. Mijn ex was te druk met zijn hobby/job. Geen tijd/geduld voor de kids, voor mij, voor ons huis, ... Constant leugens en achterbaks gedoe. Ik wil dat mijn kinderen gelukkig zijn, maar ik zie dat ik dat niet kan waarmaken samen met mijn ex.
Vermits we het beide beter vinden uit elkaar te gaan, vind ik dat we nu knopen moeten doorhakken en alles regelen vooral ook om de kindjes duidelijkheid te geven.
Mijn ex wil de kids twee x per week laten slapen bij hem en om de 14 dagen een weekend. Hij zal ze ook regelmatig van school halen.
Ik vind dat inderdaad "meer dan hij kan", vermits hij 's avonds en in het weekend heel weinig thuis is. Hij zal dikwijls een oppas moeten vragen, terwijl ik thuis zit en er wel voor de kinderen kan zijn. Is het al niet erg genoeg dat ze al tussen mama en papa op en af moeten?
Als u dan ook nog weet dat mijn ex me financieel in 't zak gezet heeft. Officieel bijna niets verdient waardoor hij bijna geen alimentatie zal moeten betalen, maar wel in staat is om morgen cash het bedrag voor een ander huis neer te tellen .... Hij nu gaat en staat waar en wanneer hij wil ... en geen enkele verplichting meer heeft, geen uur van thuiskomen. Dat ik nu bij mijn zoontje van 1,5 jaar slaap, terwijl hij prinsheerlijk in het grote bed ligt ...
ik er bijna onderdoor ga van de stress, het verdriet en van elke dag weer mezelf op te laden om samen met hem in 1 huis te wonen .... Vindt u dan nog dat ik hem moet steunen?

roderidder

#8 , 09 okt 2009 04:39

@ katrientjevanwevelgem:
Mijn waardering voor je bijdrage. Inmiddels is de draad zeer grondig gelezen, dit laten bezinken, opzoeken, nog eens lezen, weer nadenken… en dit een aantal maal herhaald.
In ieder geval maak je mij nieuwsgierig en zal zeker een zinnig antwoorden op de vraag van Troubles.
Er komt dus van mijn kant antwoord op die ene vraag:
Ook veel waardering voor Troubles met reden dat Troubles antwoordde op de aan haar gestelde vraag/vragen en hoop van harte dat ze niet te snel verdwijnt op het JF.
De situatie van troubles wordt stilaan steeds duidelijker. Nu draai ik hier op het JF al een aantal jaren mee en wat je ook mag beweren je zou me kwetsen als je stelt dat RR het hier te vlug opgeeft zonder ergens een antwoord op de gestelde vraag te geven.

Mijn advies is: Blijf bij elkaar MINSTENS totdat je met zowat alles overeenkomt hoe je uit elkaar gaat.
Mijn mening: Als beide ouders hier alles doorpraten dan is er grote kans dat ze nog jaren een gelukkig en hecht gezin vormen. Ps: Mijn tranen staan ervan in de ogen.
... maar kinderen van uit de echt gescheiden ouders zijn geen sukkels hoor.
Kan je ook ontkrachten wat er gezegd wordt door die minister van Jeugd en Gezin? Wat er gezegd wordt is zeker niet mis te verstaan. Nu wens ik wel debat hieromtrent om hier de grootst mogelijke duidelijkheid te krijgen en kaats daarom de bal terug met dat die uitspraak van je veralgemenend is en dat is net datgene wat je mij verwijt . Heb je (wetenschappelijke)studies hieromtrent?

RR

roderidder

#9 , 09 okt 2009 05:32

Helaas is dat bij ons niet mogelijk en dat doet me enorm pijn.
pffff.... het doet helaas geen pijn genoeg :x

Dat ik nu bij mijn zoontje van 1,5 jaar slaap, terwijl hij prinsheerlijk in het grote bed ligt ... ik er bijna onderdoor ga van de stress, het verdriet en van elke dag weer mezelf op te laden om samen met hem in 1 huis te wonen .... Vindt u dan nog dat ik hem moet steunen?
Over verminderde zin in seks door stress zijn er opvallende verschillen tussen mannen en vrouwen. De uitleg van seksuologen: veel mannen ontspannen zich door te vrijen terwijl veel vrouwen integendeel ontspannen willen zijn om eraan te beginnen.
Wat een heerlijke citaat van Prof. Piet Bracke. Wedden dat het groot en prinsheerlijk bed voor zichzelf hebben niet zijn droom is? Vraag het hem maar waar de vader van droomt en vergelijk het maar. Jullie willen vast veel van hetzelfde. Enkele voorbeelden : Een gelukkig gezin, het beste voor het kind…
Prof. Piet Bracke? … jaja weet wel iets af van scheidingskinderen
http://www.f4j.be/doc/doc07/070702_meer ... uders.html
zie vooral zijn wetenschappelijke onderzoeken onderaan de pagina.
Om er sneller doorheen te komen verteld hij wat over zijn onderzoek:
http://www.youtube.com/watch?v=R8B6XOp5NOk
Heb je de fijnzinnigheid opgemerkt? “…door uit de relatie te stappen een eind maken aan de problemen of er een begin maken van de problemen…”
Dit is nu exact wat ik hier bedoel: Je wenst van de papa weg te gaan om zo een nieuwe start te maken, een nieuwe start naar geluk, geluk voor de kinderen en geluk voor U.
Bij deze: Heb oog dat velen U voor zijn geweest en velen een start gemaakt hebben naar ongeluk.
nog meer van dat
http://www.youtube.com/watch?v=DemSonAM ... re=related
nog meer…
http://www.baso.be/VIDEO+AUDIO/Therapeu ... schuld.wmv
voor wie het nog niet begrepen heeft:
http://www.youtube.com/watch?v=FWzdHHfTtWI&NR=1

Ja het beste is dat je hem steunt en wel om een misschien voor U mogeliks onverwachte reden, nl. om het geluk van jezelf waar te maken.
En daar gaan we weer op het juridisch forum….Loop niet (alleen) naar die advocaten !!!!!
Maar als het toch moet stap met twee naar één advocaat

Twee-advocatenprocedures bij echtscheiding zijn contra-productief, geldverslindend ongezond en zelden probleem-oplossend.
Prof. Hoefnagels
.
Welke advocaat van JF versie 2.0 dat binnenkrt online komt zal anders gaan beweren?

RR

roderidder

#10 , 09 okt 2009 07:25

Voor de rest ga naar een notaris leg de situatie uit en kijk wat deze voorstelt.
ga da naar een 2de notaris - 2 weten steeds meer dan 1
Lijkt mij een goed idee, maar bij voorkeur, doe het gezamelijk.
Een Notaris zal door de band betere voorstellen doen dan een advocaat omdat ze niet een mentaliteit hebben hun tanden te zetten in een scheidingsdossier om één client te begunstigen. Een Notariaat is een economisch gegeven en hoe meer huizen ze verkopen, hoe meer winst ze zullen hebben.

Toch zijn de meeste al zo rijk dat dat ze hun beroepsfierheid laten primeren en bereid zijn degelijke hulp aan te bieden inzake onroerende goederen.

Wat de oppas betreft zal pijn doen, toch zou ik de papa zoveel als mogelijk steunen in zijn wensen als jullie beiden uit elkaar willen gaan. De reden hiervan ligt in het lange termijn denken, iets in de aard van wat zijn kant van zijn familie doet moei ik me niet waarbij mij primaire gedachte gaat naar het vermoeden dat zijn ouders geduldig zullen gaan trachten hun zoon aan te leren om van zijn kinderen te leren houden.
Een visie die ik steun: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 5002#45002

Tot slot:ontspan U eens lekker in de komende dagen met een boeiende film uit de videotheek : Kramer vs Kramer

RR

katrientjevanwevelgem

#11 , 09 okt 2009 09:11

RR,
Wat ik bedoelde naar jou toe is dat je niet zo vlug een oordeel mag vellen , of misschien wel goed beboelde antwoorden geeft , maar dan niet op dè specifieke vraag die iemand heeft!
Niemand zal ontkennen dat een ' gelukkig' gezin de beste plaats is om als kind op-te- groeien en te leven , maar helaas alle sprookjes eindigen niet zoals ik de boekskes....
Ik denk ook dat mensen niet zomaar die stap zetten RR !
Je advies - daar sta ik volledig achter.
Jou mening; klopt spijtig genoeg niet altijd.
Een notaris-vrouw zei mij onlangs : ik bleef bij mijn man omwille van de kinderen , omwille van status want ik werkte niet , dus geen inkomen.
Ik heb een hondenleven gehadt zei ze , mijn kinderen zijn nu volwassen , maar zitten allen met complexen die daaruit voortvloeien ...
Nu haar man overleden is bloeit ze open en het zijn haar gelukkigste dagen zegt ze zelf. Het was het beste wat haar kon overkomen !
Ik heb respect zegt ze voor mensen die (weloverwogen ) de stap durven zetten , veel moeilijker dan samen-blijven.
Dat bedoel ik met kinderen hoeven niet altijd sukkels te zijn als de ouders gescheiden zijn, er zijn er ook vele andere die gelukkiger zijn omwille van de rust en het niet zien van geweld binnen hun o zo veilige plaats.
Ik ga hier niets ontkrachten wat die of een andere minister zegt....die zeggen meestal niet hun eigen mening maar de mening van een partij, kijk als voorbeeld eens naar vele van onze ministers!! Zijn ook mensen en mensen kunnen verkeerde beslissingen nemen...
Ik bedoel maar je kunt het ene probleem niet met het andere vergelijken ; dus veroordeel niemand die al zo,n zware beslissing in zijn leven moet nemen , maar help ze met een duidelijk antwoord.
ps:je bedoeling is zeker goed , maar niet relevant bv voor de vraagstelling van troubles.
Ik zou zeggen , ga eens naar een goede notaris en bespreek je situatie eens (is trouwens gratis )
Veel sterkte en het beste voor jullie allen troubles!

roderidder

#12 , 09 okt 2009 15:57

RR,
Wat ik bedoelde naar jou toe is dat je niet zo vlug een oordeel mag vellen
ps:je bedoeling is zeker goed , maar niet relevant bv voor de vraagstelling van troubles.
:roll: oei... een oordeel over mij

Wat ik op mijn beurt bedoel dat 44% van de circa 250.000 Vlaamse kinderen die ervaring hebben met een (echt)scheiding van hun ouders of een overlijden van een ouder baby kleuter of peuter zijn.

Mijn mening hoeft niet eens te zijn dat jonge ouders van baby peuter of kleuter (echt)scheiden van zodra ze de wind eens voor de eerste keer vanvoor krijgen. Het is niet relevant!! Wat ieder van ons zou moeten aanbelangen is dat net die kinderen allemaal een gezonde hechtingsband verdienen met beide ouders.

Het voorbeeld van de Notarisvrouw is erg herkenbaar. Juist dat moeten we voorkomen en het beste is als overheid mechanismes stimuleert om die cariereman op een evenwichtige manier betrokken te krijgen bij de opvoeding van zijn kinderen. Een voorbeeld: Laat de man lekker meezwangeren en verdeel het bevallingsverlof.

Wat moet je nu met cijfers van een minister van jeugd en gezin die op dit moment wel worden verworpen maar niet worden ontkracht?

RR
Laatst gewijzigd door roderidder op 09 okt 2009 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 okt 2009 15:58

Als ik zeg ga naar een notaris is het met de bedoeling dat men info verzameld zodat men stevig in zijn schoenen staat en weet wat kan en mag en welke opties er zijn in welke scenario's.

Zo ben je goed beslagen en heb je voldoende zelfvertrouwen.
Zo kan je aan andere partij constructieve voorstellen doen.

Ook al schrijf ik hier dikwijls harde(re) taal - ik ga steeds uit van rampscenario's. (Ik heb ze genoeg meegemaakt en maak ze nog mee).
Goede info en dan consequent handelen zijn heel belangrijk.

Je zal de andere partij moeten leren aanvaarden zoals hij/zij is maar dat wil niet zeggen dat je over je heen moet lopen.
PS geld verzameld tijdens een relatie en samenwonen en nu iets kunnen wat normaal niet zou kunnen - ook meenemen naar de notaris - je zal misschien verschieten wat er wel kan.(bedrieglijk onvermogend)

roderidder

#14 , 09 okt 2009 16:04

op zich zou dat voor een advocaat een makkie moeten zijn om dat (zwart)geld naar boven te halen tijdens de zitting.

Maar daarmee is de quote van prof. Hoefnagels nog niet ontkracht.
Beter is samen naar die notaris gaan, die zal er wel op toezien in zijn advies. Nota bene: als je samen aan tafel zit heeft liegen, overdrijven geen zin

het heeft iets weg van jezelf iets trachten wijs te maken dat niet is.

ik ga steeds uit van rampscenario's. (Ik heb ze genoeg meegemaakt en maak ze nog mee).
Helaas is zulks terug te vinden in de bikkelharde cijfers

RR

troubles
Topic Starter

#15 , 10 okt 2009 22:46

U kan op grond van voornoemde bepaling toewijzing vorderen aan één partner van de hele medeëigendom tegen betaling van een billijke vergoeding aan de andere partner ,wegens relatieproblemen die het verder samenwonen onmogelijk maken.
Is dit dan een dringende voorlopige maatregel en ook mogelijke indien het gaat om samenwonen maar zonder wettelijke overeenkomst?

Terug naar “Echtscheiding”