Aankoop huis buiten wettelijk huwelijksvermogensstelsel.

Gunter
Topic Starter

Aankoop huis buiten wettelijk huwelijksvermogensstelsel.

#1 , 13 okt 2009 13:08

Mijn vrouw en ik zijn getrouwd zonder specifiek huwelijkscontract.
Ik wil het huis van mijn grootmoeder aankopen.
Aangezien ik de helft die aan mijn vader toebehoort niet moet betalen en ik voor de andere helft een goede prijs heb gekregen van mijn tante (en die dan ook betaal met geld dat ik al voor mijn huwelijk had), wil ik het huis enkel op mijn naam zetten.
Het is ook een belofte die ik aan mijn familie gemaakt heb en die ik niet wil verbreken.

Mijn vrouw wist dit voor we trouwden en gaat hier nog steeds mee akkoord, maar ze wil er echter zelf niets mee te maken hebben. Ze wil dus geen huwelijkscontract hiervoor afsluiten en ook geen andere documenten tekenen.

Graag had ik geweten of het voor mij mogelijk is om het huis op mijn naam te kopen. Zodanig dat in geval ons huwelijk toch ooit spaak zou lopen, ik mijn familie-eigendom niet hoef te verkopen.

Heeft er iemand raad voor ons?

Hartelijk dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 okt 2009 14:32

U kan op dergelijke manier een huis verwerven , dat tot uw persoonlijk vermogen behoort en buiten de huwelijksgemeenschap blijft.
Misschien eens aan denken om het deel van uw vader te laten schenken. Het deel van uw tante kopen , volledig eigen geld , is geen probleem.
Bij overlijden van uzelf bekomt uw echtgenote wel het vruchtgebruik van die woning , terwijl de blote eigendom naar uw kinderen gaat of , indien er geen kinderen zijn , naar andere familieleden.

Ik raad U wel aan eens met uw notaris te praten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 15 okt 2009 14:37

“Art.1402.Wederbelegging wordt geacht te zijn gedaan ten aanzien van een der echtgenoten, wanneer deze bij de aankoop van een onroerend goed verklaard heeft dat de aankoop geschiedt om hem tot wederbelegging te dienen en voor meer dan de helft betaald is uit de opbrengst van de vervreemding van een eigen onroerend goed of uit gelden waarvan het eigen karakter behoorlijk is aangetoond.Art.1425.Iedere echtgenoot bestuurt zijn eigen vermogen alleen...”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”