Beste,
Mijn vriend en ik werden in de begindagen van de lockdown in maart door een agent geverbaliseerd omdat we op een bankje zaten. Mijn vriend die bij mij verbleef maar ergens anders gedomicilieerd stond, kreeg hiervoor een gas-boete van 250 euro. Na hierop verweer te hebben gevoerd werd door de sanctionerend ambtenaar beslist het daarbij te laten, en werd de gas-'inbreuk' zonder gevolg gelaten.
Nu kregen wij recentelijk opnieuw een minnelijke schikking in de bus van het openbaar ministerie. Los van de discussie over het legitiem karakter van de wetgeving die toen gold, vroeg ik me af hoe de seponeringsbeslissing van de sanctionerd ambtenaar zich verhoudt tegenover de vervolging via de gewone, strafrechtelijke weg. Kan hier met name sprake zijn van ne bis in idem? Ik dacht immers dat dit niet enkel gold voor een dubbele bestraffing, maar voor een dubbele vervolging tout court, en de gas-wetgeving en bestraffing voldoet volgens mij wel aan de criteria om onder het toepassingsgebied van het EVRM en het BUPO te vallen.
Kan ik hier even mijn licht opsteken?