#1 , 05 nov 2020 17:34
Begin augustus 2020, ik doe bod op appartement, bod wordt aanvaard. Via immo. Via mail.
Het immo kantoor maakt een aan-en verkoopbelofte.
Mijn notaris leest deze belofte en vraagt documenten op, hij merkt op dat bodemattest verouderd is en vraagt nieuwe.
Blijkt dat hier sprake is van risico grond.
Dit appartement is op het 3de verdiep van een huis met in totaal 4 appartementen en 1 winkelpand, waar tot kort gedurende enkele jaren een wassalon/droogkuist was. Dus een risico activiteit. Dit pand is van 2008, dus vrij nieuw.
Er moet een bodem oriënterend onderzoek gebeuren
Mijn notaris wil dit onderzoek afwachten, dit gebeurd in september.
Resultaat verhoogd arseen, deze resultaten werden bekend gemaakt in oktober.
Volgens het onderzoekbureau, is er geen probleem, aan de kust is dit normaal...
Doch Ovam oordeelt dat er een bijkomend onderzoek moet gebeuren ,nieuwe boringen.
Dit moet nog gebeuren. Het is nu begin november, dat kan nog enkele weken duren, en dan heeft Ovam nog 2 maand nodig om een besluit te nemen.
Wij hebben Ovam regelmatig gebeld zei zeggen dat ik mag tekenen, dat dit geen probleem is... maar ze zijn tegelijkertijd ook voorzichtig ... de groep van eigenaars van dit appartement zou eventueel aansprakelijk kunnen gesteld worden als er vervuiling is opgetreden in een gemeenschappelijke ruimte. Bv lekkende stookolietank, of olielek van de lift...
Ondertussen mailt en belt het immo kantoor regelmatig, Ze willen dat ik de aan en verkoopbelofte zou tekenen. En nu zelfs dreigen ze dat de verkoper deze verkoop wil stop zetten. (1 gesprek was uitermate onvriendelijk, lees onbeschoft)
De notaris gaat niet in op de telefoons van het immo kantoor. Hij zegt mij dat hij het onderzoek wil afwachten.
Ik ken er niets van maar moet altijd het immo kantoor te woord staan. Maar ik moet mijn notaris volgen.
Op internet vind ik kort dat je bv een compromis niet mag tekenen als er sprake is van risico grond...
Moet ik het immokantoor geloven of de notaris, graag uw advies.
Dank voor uw antwoord.
J.