Erkenning

Missis
Topic Starter

Erkenning

#1 , 15 okt 2009 10:30

--------------
Laatst gewijzigd door Missis op 16 mar 2011 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 15 okt 2009 12:39

Zie hier het antwoord op uw vraag.
http://www.dewetswinkel.be/cases_detail.php?id=2

Anna Jacoby

#3 , 16 okt 2009 10:21

Klopt deze procedure nog wel?

Ik dacht dat de procedure voor de vrederechter niet meer van toepassing was en je nu direct werd doorverwezen naar de rechtbank eerste aanleg.

In elk geval, je kan weigeren om toestemming te geven voor een erkenning waardoor de vader niet officieel gekend is en hij ook niet zomaar zijn rechten kan opeisen.

Soms is het zo dat de vader hard "roept", maar nooit een procedure voor de rechtbank zal starten wegens te veel kosten of geen zin om te procederen. Sommige vaders geven het na een tijdje op.

Aan de andere kant, een kind heeft een vader en een moeder en op deze manier zal je kind opgroeien met een vader die hij ten eerste niet kent, en ten tweede misschien nooit zal gekend hebben.

Maar soms moet je in het leven bepaalde beslissingen nemen die niet zo leuk zijn.

Veel sterkte.

Reclame

j.demoor

#4 , 16 okt 2009 10:34

“Art.319.Wanneer het vaderschap niet vaststaat krachtens de artikelen 315 of 317, kan de vader het kind erkennen onder de bij artikel 329bis bepaalde voorwaarden. Art.329bis...§ 2. Indien het kind minderjarig en niet ontvoogd is, is de erkenning alleen ontvankelijk mits de ouder ten aanzien van wie de afstamming vaststaat...daarin toestemt...Bij gebreke van die toestemmingen dagvaardt degene die het kind wil erkennen de personen wier toestemming vereist is voor de rechtbank...Art.331octies.De rechtbanken kunnen, zelfs ambtshalve, een bloedonderzoek of enig ander onderzoek volgens beproefde wetenschappelijke methode gelasten.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lex

#5 , 16 okt 2009 10:47

In elk geval, je kan weigeren om toestemming te geven voor een erkenning waardoor de vader niet officieel gekend is en hij ook niet zomaar zijn rechten kan opeisen.
Je kan weigeren maar dan kan de vader je voor de rechtbank dagen...lees/herlees art. 329bis.§2.(B.W.) nog eens...zie het antwoord van J. Demoor.

Anna Jacoby

#6 , 28 okt 2009 16:22

Inderdaad, dat bedoelde ik ook maar dit was niet helemaal duidelijk uit mn tekst. Bedankt voor de aanvulling.

Buzzer

#7 , 02 nov 2009 22:25

Als de vader drinkt en agressief is, is de rechtbank snel geneigd het kind te beschermen.

Als de vader het kind erkent moet hij ook alimentatie betalen en heeft hij bezoekrecht.
Als de vader het kind niet erkent, kun je een bloedtest laten eisen door de rechtbank. Als bewijs van vaderschap

Ik had begrepen dat je liever hebt dat hij het niet erkent.
Dan zou ik er niet teveel tamtam rond maken. Hij zal waarschijnlijk niet veel juridische stappen ondernemen om zijn vaderschap aan te tonen.
Ik denk vooral dat hij je kind wilt gebruiken om jou in zijn wereld te houden.
Aan dronkaards moet je je tijd en je mooie jeugd niet verspelen. Laat lopen die man ! Eens dronkaard, altijd dronkaar. En als dronkaards in een ding heel goed zijn, dan is het in valse beloftes maken.

Terug naar “Andere”