Kan ik bemiddelingcontract tot verkoop woning opzeggen wegens Corona

roosjeroos
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kan ik bemiddelingcontract tot verkoop woning opzeggen wegens Corona

#1 , 10 nov 2020 10:19

Twintig dagen geleden heb ik een contract tot verkoop voor mijn woning aangegaan voor de duur van 6 maanden. Tot nu toe werden er enkel foto ‘s genomen voor de website.
Er was nog geen enkel plaatsbezoek.
Maar door de lockdown zullen er ook wekenlang geen plaatsbezoeken mogen.
Het immokantoor wil ook geen virtuele filmpjes van de woning maken.
Ik zou dit contact willen stopzetten, kan ik dat ?
De makelaar gebruikt het standaardcontract van het CIB.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 10 nov 2020 10:34

Ik vermoed dat het kan, gezien de contractuele diensten niet geleverd zijn, Anderzijds kan de makelaar natuurlijk inbrengen dat er zich de afgelopen (vrije ) maanden gewoonweg geen kandidaat-kopers hebben aangeboden. Ik zou de makelaar voorstellen dat de periode gratis verlengd wordt met de totale tijdsduur van de lockdowns, tijdens de volgende "open" periode en dat de huidige lockdownperiode niet afgerekend wordt.

roosjeroos
Topic Starter

#3 , 10 nov 2020 11:23

Maar het contract is maar 20 dagen geleden getekend, de makelaar heeft nog geen reclame gemaakt op zijn website zelfs...

Reclame

eylis

#4 , 10 nov 2020 11:36

Dan eist u volledige dat er meteen reclame verschijnt op zijn website en dat afgelopen periode niet meetelt, tot de lockdown is afgeblazen.

roosjeroos
Topic Starter

#5 , 10 nov 2020 11:42

Hoezo de afgelopen periode ? het contract startte 20 dagen geleden...

Sirkii

#6 , 10 nov 2020 12:27

Wat zegt de makelaar? Er verloopt wel enige tijd tussen t tekenen van het contract en het afwerken door de makelaar van de papierwinkel (keuring electra, epc, etc). Je zal je zes maand moeten uitdoen vrees ik.

bosprocureur

#7 , 10 nov 2020 12:43

Of de vergoedende commissie (50 of 75%) voor uw rekening nemen...

Het zijn uitzonderlijke omstandigheden, enig geduld kan geen kwaad.
Plus dat zover ik weet publiciteit maar kan/mag opgestart worden als alle nodige info verzameld is; ook daarvoor zijn misschien plaatsbezoeken nodig, die ook volledig volgens de regels moeten gebeuren.

Franciscus

#8 , 10 nov 2020 13:47

Is het pand nog bewoond? Anders kan de makelaar toch perfect foto's gaan nemen.
Het is niet verboden zich te verplaatsen?

bosprocureur

#9 , 10 nov 2020 14:00

Meer en meer maken ze gebruik van professionele fotografen.
Moet je maar eens kijken naar die balzalen van badkamers en keukens... En dan de afmetingen opvragen en vergelijken :).

roosjeroos
Topic Starter

#10 , 10 nov 2020 14:41

Het gaat hier vooral om het tonen van het pand aan potentiële kopers dat niet mogelijk is door Corona.

Ach, er is nog iets dat ik nu gezien heb...de duur van het contract , door het vreselijk slordig handschrift van de immomakelaar...
Het contact zegt:
‘De overeenkomst wordt gesloten voor een periode van ZES maanden ingaand van ../10/2020 en eindigend op ../10/2021.
Wat is hier nu van tel ? De geschreven term ‘zes’ of de datumcijfers...

Ondertussen heb ik al de makelaar opgebeld...zij is niet te bereiken...

bosprocureur

#11 , 10 nov 2020 15:03

De opdracht mag sowieso maximum ZES maand duren.
Wat wel voorzien mag zijn, is na die zes maand maandelijkse verlengingen.

roosjeroos
Topic Starter

#12 , 12 nov 2020 15:07

Tijdens het plaatsbezoek van de te verkopen woning was ik samen met de makelaar overeengekomen voor de duur van ZES maanden.
Op het contract werden er ook geen parafen gezet in de rand van het contract bij dit artikel.
De makelaar is nog steeds niet te bereiken,
Zou het een goed idee zijn om via e-mail te melden dat er overeengekomen was voor zes maanden in plaats van 1 jaar ? Of hoe pak ik dit het best aan ?

bosprocureur

#13 , 12 nov 2020 16:15

Die zes maanden, dat is sowieso het maximum; die "vergissing" zal zonder veel problemen kunnen rechtgezet worden.

Bent u zeker dat die afwezige makelaar niet even ertussenuit is? Herfstverlof, 11 november.....

Even geduld tot volgende week misschien; kijk intussen eens na wat er overeengekomen is qua verslaggeving, hoe dikwijls en hoe de makelaar verslag zal/moet uitbrengen van zijn activiteiten.

roosjeroos
Topic Starter

#14 , 17 nov 2020 19:37

Bosprocureur : vandaag staat de woning te koop op de website van het immokantoor.

Qua verslaggeving: in het contract staat dat er maandelijks gerapporteerd moet worden schriftelijk of electronisch.
Vandaag kreeg ik paswoord en een gebruikersnaam van de website van het immokantoor en heb zo inzage in wat er gebeurt.

bosprocureur

#15 , 17 nov 2020 19:43

Zie je wel ?

Intussen is het blijkbaar ook mogelijk om --zij het schoorvoetend-- een huis te laten bezoeken. https://www.standaard.be/cnt/dmf2020111 ... =standaard

Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat lopen, en of bezoekers en makelaars het aandurven.

Terug naar “Kopen”