Dank u wel allemaal zeker ook voor de tio gemeente. Ik ga uw vragen proberen te beantwoorden feeelance. Daar mevrouw haar advocaat druk blijft leggen en mijn vragen genegeerd worden sinds januari heb ik gemaild met het stad en de verantwoordelijke heeft de huisbazin gebeld en haar gezegd dat deze in dialoog moet gaan dus ik vermoed dat de huisbazin en haar advocaat nu eindelijk wel mij meer menswaardig zal behandelen en tenminste mijn vragen hopelijk nu wel zal beanwtoorden.
Het stad zegt dat wegens corona alles wat achter geraakt is maar dat ze het zeker opvolgen. Mervouw negeert me thans sinds ze in januari zei dat de werken gedaan waren en me sinds toen al mijn vragen negeerde... de leneer van het stad zei:
Vermits de woning gekend staat als onbewoonbaar (Wonen Vlaanderen) zal mevrouw eerstdaags een betalingsformulier krijgen van de Vlaamse Overheid.
Zij zal hier, volgens ons, zeker op reageren.
Bij de aanvang van 2021 komen er aanpassingen binnen het controlegebeuren voor Wonen Vlaanderen. Wanneer tegen die tijd niet de nodige aanpassingen werden uitgevoerd, zullen wij niet nalaten de inspectiediensten van de Vlaamse gemeenschap hierover te informeren.
Wij zijn niet op de hoogte van de juiste gegevens in uw huurcontract maar ook daar kan een controle op worden gedaan met de nodige sancties als eventueel gevolg.
Wij zullen deze opties ook aan mevrouw kenbaar maken teneinde de nodige druk te zetten op de voortgang der werken.
Dit is wat deze zei. Ik heb mevrouw nog maar eens de kans gegeven om in actie te schieten.Vermits de woning gekend staat als onbewoonbaar (Wonen Vlaanderen) zal mevrouw eerstdaags een betalingsformulier krijgen van de Vlaamse Overheid. Bij de aanvang van 2021 komen er aanpassingen binnen het controlegebeuren voor Wonen Vlaanderen. Wanneer tegen die tijd niet de nodige aanpassingen werden uitgevoerd, zullen wij niet nalaten de inspectiediensten van de Vlaamse gemeenschap hierover te informeren.Wij zijn niet op de hoogte van de juiste gegevens in uw huurcontract maar ook daar kan een controle op worden gedaan met de nodige sancties als eventueel gevolg. Wij zullen deze opties ook aan mevrouw kenbaar maken teneinde de nodige druk te zetten op de voortgang der werken. Wij hopen dan ook dat u ons op de hoogte houdt van het verloop der gebeurtenissen.
Ik snap niet goee wat hij bedoelt met sanctie op het huurcontract... ?
Vraag A; ik gaf voldoende datums door, dank u.
Vraag B en C , zie hierboven mail gemeentehuis
Vraag D: dus ik contacteer de advocaat beter nog niet nu als ik het goed begrijp. Ik wou een advocaat contacteren voor huurvermindering. Ik deed zo al weken geleden een voorstel aan mevrouw maar zoals eerder gezegd al van januari geen antwoord op al mijn vragen, nog steeds niet... mits het stad mevrouw aanmaande tot dialoog heb ik gisteren op vraag gemeente haar afvocaat een mail gestuurd betreffende afspraak elektrieker en opnieuuw mijn vragen gesteld zoals aan welke gebreken gaat iets gedaan worden en wat of gaat er niets mee gebeuren en heb nogmaals gevraagd een antwoord op mijn voorstel te krijgen. Dus hopelijk nu het stad meekijkt dat ik deze keer wel antwoorden krijg, ik hoop het. Maar ik zal dan nog even afwachten met een advocaat zoals u voorsteld en zal ook het technisch rapport opvragen als dat mijn recht is.
Opmerkingen
1: huur betalen
2: ik snap niet goed hoe nu het huurcontract opzeggen mij geld zal kosten maar ik ken de wetten dan ook niet zoals u. Ik dacht echt dat ik in deze omstandigheden wel recht op huurvermindering had daar ik 900€/ maand betaal. Eigenlijk wil ik liefst zo snel mogelijk iets anders vinden om hiervan af te zijn.
Technische vragen:
Epc is 382 en heb geen attest daarvan maar in het huurcontract staat van 2009. De thermostaat heeft nooit gewerkt dit staat ook niet in de plaatsbeschrijving. Ik vernam ook van de vorige en vorige huurders dat deze vertrokken zijn wegens deze zeer doorslaggevende hoge kost. De vorige huurder zou hiervoor een vergoeding aan de huisbazin gevraagd hebben en het is ook zij die de wooninspectie aanvroeg. Idem de vorige huurders. De trapleuning is inderdaad gemaakt

Het vocht is in de bijgebouwde delen badkamer en slaapkamer. De vochtmeter duidde duidelijk op vocht en het is daar kil en muf. Dit is wel in de plaatsbeschrijving beloofd aan te pakken en er werd dus enkel een plastiek aan buitenkant gehangen die snel waaien was.
De verwarminsketel is zeer oud, ik moet eens goed bekijken als ik thuis ben, nog uit grootmoeders tijdt groot en op de grond in de kelder en zeker aan vervanging toe zoals de werkman zei maar hij is september 2019 nog voor 2 jaar goedgekeurd hangt op het papier dat erop hangt. Inspectie zei dat een verluchtingsgat nodig was in kelder en dat heeft de huisbazin wel laten doen gelukkig.
De buizen van het toilet zal ik ook eens moeten bekijken. Toen we er pas woonde kwam de loodgieter voor de thermostaat en het toilet boven. Thermostaat niet vervangen, en van toilet boven zei deze dat als het toilet zelf biven vervangen werd het opgelost zou zijn. Waarom hij dit zei zoals u vraagt weet ik niet. Ik heb alt9jd aangenomen dat hij dat zei omdat dat de oplossing was maar nieuw toilet kwam er niet.
Dus zal ik nu het eerst antwoord van haar advocaat afwachten en zien wat komt...
@ KJ86, u neemt zo maar aan dat wij de leuning lostrekken? U minimaliseert net zoals de huisbazin haar advocaat dat het maar kleine dingetjes zijn maar alles tesamen is het zeeeer veel en zeer stresserend en u zal het pas beseffen als u zo een jaar woont wat al die kleine dingetjes en genegeerd worden met een mens doen. Heb een jaar geduld gehad en bereid tot alles maar geloof niet meer in goede intenties, enige dat ik nog wil is zo snel mogelijk ietd anders vinden, huurvermindering voor de periode dat ik er zat en het huis onbewoonbaar is en vooral weer zorgeloos en gelukkig zijn. Hieronder wat ik allemaal moet aanvaarden en ok vinden en 900€ per maand voor betaal. Al van januari wordt ik genegeerd. Hopelijk nu het stad de huisbazin aanmaande tot dialoog dat ik tenminste antwoorden krijg. Zou willen weten welke stappen ik best neem om deze huurvermindering te bekomen. Ik ben niet uit de onbewoonbaarverklaring te gebruiken om voorrang te krijgen op een sociaal woning of om huursubsidies te krijgen want vind dat andere dat harder nodig hebben. Maar ik wil wel dat mevrouw haar verantwoordelijkheid neemt en 890€ voor een onbewoonbaar huis met hopen stress.
Overlast werken en gebreken die ons dadelijk raakt in ons heel bewegen en zijn! De opsomming der gebreken zelf stuurde ik al eerder door.
• Zodra we onze intrek namen was het grootste hoofdprobleem in huis de geur die het toilet onder met zich meebracht. Deze geur was niet te harden en simpelweg rioolgeur! Je zou dan ook denken dat de uitvoering van dit gebrek prioriteit hae, maar toch zijn eerst andere niet eens zo storende gebreken aangepakt zoals het keukenblad, licht kelder.. . Toch hebben we de eerste 3 maanden van ons verblijf daar in deze stank gezeten en waren zelfs te beschaamd gasten te ontvangen wat een serieuze belemmering is! Laat staan het ’ s ochtends zelfs moeten braken door de indringendheid van de geur. 890€ betalen voor een huis waarin je de eerste 3 maanden letterlijk ziek werd en geen bezoek durft te ontvangen??
En waar kwam de geur uiteindelijk vandaan? De buis die onze behoeften van het toilet naar de riool zou moeten voeren was gewoon in 2 gebroken/ gescheurd en had duidelijk zijn tijd gehad en zou moeten vervangen worden. Geen wonder van de rioolgeur!! Maar zijn deze buizen vervangen zoals best zou gebeuren? Neen, er is een serieus giftig zwart goedje op gemeerd dat dagen nodig had om te drogen en een schadelijke geur doorheen heel het huis verspreidde. Zo erg zelfs dat die nacht het brandalarm zelfs afging en we het alarm hebben moeten uitzetten want bleef anders afgaan. Hele huis wakker en wakker worden met brandalarm is paniek voor de kinderen. Ook hier is weer voor de gemakkelijke en goedkoopste oplossing gekozen want die buizen zijn nog steeds niet aan elkaar verbonden en het is maar een kwestie van tijd eer deze “ oplossing “ doorweekt zal zijn van …
en het probleem zal zich zeker opnieuw gaan stellen en hier gaan wij niet op zitten wachten. Het is niet ok dat deze werken uitgevoerd zijn zonder ons te verwittigen betreffende de schadelijke lucht opdat wij die dagen van dat giftig goedje een ander onderkomen hadden kunnen zorgen want gezond is dit niet als het alarm af gaat! Maar ook hier zijn we met een pak kinderen in huis voor voldongen feiten gesteld! Niet ok. Geen bezoek ontvangen uit schaamte rioolgeur.
Onder het toilet is een tegel beschadigd geraakt door de werken en verwijder en wat beton gesmeerd net onder het toilet. Mijn vriendin heeft mevrouw uitgelegd dat met het poetsen met de toilet borstels wel eens spatten vliegen en als deze daarop komen, zullen indringen en haan geuren. Mijn vriendin vroeg niet eens achter een nieuwe tegel maar vroeg of het niet mogelijk was er iets waterafstotend over te smeren, ze ging het navragen zei ze en toen hoorden we niks meer.
• Werkman zei verschillende keren last minute of zelfs niet af. Dit is heel vervelend als je speciaal thuis blijft en 1 keer ok maar eerder regelmaat. Tijdens de werken kwamen regelmatig vriendin en kleine op visite wat niet echt leuk is, een werkman in guis is al niet leuk, laat staan de hele familie. Uiteindelijk is er ook een discussie ontstaan door het weer maar eens later als afgesproken aankomen en heeft dat de nodige stress met zich mee gebracht
• De vloer geeft veel splinters af, waardoor menige pijntjes hebben plaatsgevonden en u kleine kalmeren voor weer maar eens een splinter en schrik voor naalden. Leuk is dat niet.
• Ook aan de tegels boven aan het toilet die vakkundig gemaakt zijn door er beton te smeren ;-( en nog steeds niet gelijk zijn heeft zich meerdere keren iemand zijn teen open gestoten. Dit was bij de plaatsbeschrijving beloofd dat het binnen 3 maanden gemaakt zou zijn.
• De drijvende drollen toilet boven, dat dat geen mooi zicht is en ongemakkelijk voelt voor de achterlater, zal ik geen tekening bij moeten maken denk ik. Extra kosten door het veelvuldige op de doorspoelknop te duwen. Water- en geldverkwisting. De loodgieter zei dat dit opgelost kon zijn door het plaatsen van een nieuw toilet. Geen dure kost voor een zeer onaangenaam gesprek. Toch is dat toilet er nooit gekomen..
• Ook het gat in de kelder van de huisbazin zorgde voor heel wat tocht, wat weer extra verwarmingskosten met zich meebrengt, maar dat niet alleen. Wij hangen ’ s avonds samen de was op daar en babbelen dan graag ongestoord wat samen want daar horen de kinderen ons niet…. Maar de huisbazin wel, ze kan ons zelfs zien!! Van een privégesprek is er dan absoluut geen sprake.
• Doordat de thermostatische klok kapot is, kom je thuis in een ofwel te warm ofwel te koud huis. Ik kan niet de hele dag alle chauffages achter ieder gaan toedraaien en niet altijd thuis als de kinderen er zijn dus de chauffage staat zeer vaak onnodig aan overal in huis wat weer serieus wat extra verwarmingskosten met zich meebrengt. Mevrouw haar reactie; “ Ik draai thuis ook handmatig de chaufages uit… “ Zo duur is een nieuwe thermostaat nu ook weer niet.
• Dat koken voor ons gezin zeer stresserend is door het steeds uitspringen van de elektriciteit, elke dag opnieuw zal wel duidelijk zijn zeker. Menig keer is net door deze stress ( naar zekeringkast lopen en weer aanzetten, vervolgens alle vuren weer op de juiste temperatuur zetten, dan springt de zekering soms nog eens en nog eens .. ) mijn eten gewoon aangebrand. Ge zou voor minder. Kinderen die iets komen vragen tijdens het koken gaat nog net maar de combinatie met het uitvallen elektriciteit. Denk dat zelfs de kinderen ocharm de stress in mijn stem hoorde op die momenten en misschien met gedacht zaten dat hun vraag me teveel was maar het was het vuur dat steeds uitvalt en nog. Soms was de frustratie tijdens het koken zo groot dat door stress eten aanbrandde en eten hebben moeten weggooien en iets hebben moeten bestellen
• Ook het wasmachine dat uitvalt als de elektriciteit springt zorgt voor extra kosten, moet opnieuw gedraaid, weer extra kosten… niet goed voor de kledij zelf en zeer vervelend als je perfect uitgeteld hebt de lakens te wassen en drogen om ’ s avonds weer op bed te leggen. Als dan de elektriciteit en je opnieuw moet draaien, raakt het niet meer tijdig droog dus zijn van miserie extra lakens voor iedereen gaan kopen. Ook niet goedkoop.
• Door de slechte elektriciteit in de keuken en in de achterste slaapkamer en badkamer kan ik op deze plaatsen geen Wi-Fi ontvangen. Dit brengt ook extra kosten met zich mee omdat er mobile data moet gebruikt worden en dat betaal ik dan weer. In deze kamer slaapt mijn 18 jarige zoon en je kan niet van een 18 jarige verwachten dat hij in de living op de wifi moet komen zitten. Tevens maakt de jongste normaal huiswerk op de pc in de keuken als ik kook dat ik het wat in de mot kan houden en helpen maar ook hierin wordt ik belemmerd en moet improviseren en andere tijd hiervoor uitrekken. Vroeger was huiswerk en koken op een half uurtje a uurtje gemaakt. Combineerde huiswerk en koken. Nu moet ik eerst tijd uitrekken om te koken en daarna moet ik tijd uitrekken om boven waar de wifi is huiswerk te maken. Dit alleen al is een serieuze belemmering en de gebreken pikken gewoon letterlijk tijd van ons.
• Hetzelfde geldt voor de deurbel die maar 1 op 10 keer werkt. We zijn thuis, horen geen bel en moeten dan steeds voor onze pakjes naar het postkantoor wandelen. Dat neemt heen en terug minstens een half uur in beslag en soms als het lang aanschuiven is zelfs een pak langer als dat. Heb het maar aan de hand elke keer opnieuw en opnieuw …
• Dat het licht van de kelder pas aanspringt wanneer je onder bent is gewoon ronduit gevaarlijk want je loopt daar met washandjes, bakken boodschappen en het is sowieso al een erg steile smalle trap, dan geen licht… Voor de werken konden we gewoon boven op de lichtknop duwen dan ging licht in de kelder aan. Waarom dit onnodige werk dat absoluut geen meerwaarde biedt enerzijds wel gebeurde maar anderzijds boven geen nieuw toilet kwam is me een vraagteken.
• Doordat de elektriciteit op de duplex kamer ook niet je dat is en er geen lamp in gedraaid kan worden ( blijft met lichtknop uit zelfs non stop flikkeren ), is dit voor de jongens zeer vervelend en vooral donker tijdens de wintermaanden. Ook de bedrading en kabels die daar en op de bovenste verdieping over grond lopen, kan je gemakkelijk achter blijven haken. Of deze veilig zijn, ik weet het niet…
• Het vocht op sommige plaatsen is niet aangenaam, noch gezond en voelt kil bij slecht weer. De plastiek die daar gehangen werd dit probleem wat op te lossen of verdoezelen was al heel snel weer losgekomen. Niet gek als je dit ophangt zonder zelfs een ladder te gebruiken, ook weer slecht geleverd werk wat niks afdoet. Ook weer extra verwarmingskosten daar.
• Het pleisterwerk dat afbrokkelt is extra poetswerk en vervelend voor de op sokkenlopers, draagt dat fan mee door hele huis.
• Het deurtje van de keuken dat ons beloofd was dadelijk te maken is nog steeds niet gemaakt. De kookpotten staan daar en bestoft en onhygiënisch.
• Doordat de deur van de duplexkamer niet dicht gaat. Moeten de jongens er aan de binnenkant steeds iets tegen leggen deze toe te houden. Ten eerste zijn het pubers die houden van privacy en een deur die dicht gaat, ten tweede weer meer verwarmingskosten.
• Zelfde geld voor de keukendeur. Deze gaat wel toe maar bij een beetje wind buiten vliegt deze open en dat tocht verschrikkelijk en weer hogere verwarmingskosten.
• De deur op de slaapkamer met het vochtprobleem klemt en gaat niet open, mijn 17 jarige zoon zit in een kamer met vochtproblemen, een deur die klemt en geen WIFI. Leuk als ie vrienden uitnodigd … niet dus.
• En verder algemeen, Veeeel stress gehad hier. We wouden de kamers en living gezellig verven naar onze smaak, maar door de inspectie en staat van het huis durfde we niet omdat dat toch nogal kostelijk is en we wouden dan eerst afwachten hoe de werken zouden evolueren. Goed dat we zo slim waren dit af te wachten. Neemt niet weg dat we in een koud huis hebben gewoond dit jaar en het is erg bewust maar niet te verven, geverfd was het veel gezelliger geweest. Net zoals we de eerste 3 maanden van ons wonen daar geen bezoek durfde uitnodigen door de rioolgeur in huis en ons echt schaamden hiervoor, is het niet zo leuk bv etentjes te geven als u kookplaat constant uitvalt en ge in een koude ruimte zit want hebben ons geld niet in verven durven steken, maar goed.
• Verder de berichten en discussie met Zeff, nu een zeer onaangename situatie en spanning met de huisbazin, die langs ons woont. Leuk is dat niet. Met mijn vriendin gaan praten over het huis, nu een mail aan u opstellen. Ik ken u en het is echt erg dat ik door mevrouw haar nalatigheid nu zelfs een vervelende mail aan u moet opstellen. Allemaal stressfactors en nog steeds herstellende van mijn burnout, wil mijn arts gerust een papier opmaken wel impact heel dit gedoe op ons heeft. En jullie doen alsof we blij moeten zijn met punt 5.
• Tijdens de laatste werken aan het toilet heeft Zeff zijn grof vuil verzamelt in een doos aan de voordeur van een halve vierkante meter. Pmd, gruizel, stenen en allez door elkaar in de doos. Dit kreeg ik niet eens gehoffen anders had ik het van miserie wel zelf opgeruimd. Het is niet correct dat de werkman grof en ongesorteerd vuil achter laat. Het is ook niet correct als ik hiervoor een bericht naar de huisbazin stuur op 8 januari en dit pas in juni opgehaald wordt. Door deze loodzware doos is de voordeur een half jaar maar half open gekunnen. Echt leuk om onze fietsen binnen te krijgen zo een half open deur en van december tot juni! Mevrouw moet de doos honderd keer hebben zien staan als onze buurvrouw en met een glazen deur. Toch heeft het een half jaar geduurd!
• Dat mevrouw zich niet veel van onze ongemakken aantrekt is al geweten. Maar dat mevrouw ons mij ook nog durft vragen te liegen over de werken, is er al helemaal over. Er is me gevraagd als de inspectie komt, deze te vertellen dat haar zoon en niet Zeff de werken uitvoerde. Fijn dat mevrouw zo bezorgd is over haarzelf en Zeff in verband met zwart werken en me zelfs vraagt te liegen ;-( was mevrouw maar zo bezorgd over de staat van haar huis en het effect dat dit op ons en voorgaande huurders heeft. Weer een hele verhuis doen, pff.
• Het nieuwe vuur dat geplaatst is, is zo slecht geplaatst dat we de steel van de pan niet kwijtraken want het vuur is lager fan het aanrecht en er zouden pootjes onder gezet geweest moeten zijn.
• Onze verhuis moet weer bekostigd worden en deze kost zouden wij niet moeten betalen.
• Het nieuwe tableau rond de pombak is zeker mooi maar zeer slecht geplaatst ook. Het is te ver afgesneden waardoor er vanalles tussen tableau en muur kan.
• Ik heb zelf een hele namiddag met de werkman rond gereden omdat deze geen auto had en zware materialen moest halen, langs paar winkels gegaan en met plezier mijn tijd ingestoken als mevrouw alles ook echt had laten maken en van goede wil was.
• Toen haar zoon langskwam om zaken naar het stort te brengen zoals het oude vuur, heb ik ook geholpen, wij hebben alles gedaan de huisbazin tegemoet te komen.
Dus u stelt dat als een apotheker een huis verhuurd dit geen huisjesmelker kan zijn... raar daar huurders komen en gaan. En als ik een snulleke was had mevrouw haar advocaat me zeker in de val laten lopen zoals hij duidelijk probeert maar tot nu toe gelukkig doorprikt maar hij heeft het voordeel de wet te kennen en ik niet en daarom ben ik ook oprecht zeer dankbaar voor de vele tips. Heel heel erg bedankt