Huurwaarborg na een jaar terug vorderen

Lisa25
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg na een jaar terug vorderen

#1 , 11 nov 2020 23:02

Al ruim een jaar niets meer vernomen van de verhuurder ivm met mijn huurwaarborg
De verhuurder reageert nergens op
Het huurcontract is destijds ontbonden door de vrederechter omdat het pand niet inorde was maar heeft verder niets gezegd over de huurwaarborg. Het desbetreffende pand is inmiddels ook verkocht en dus niet meer in het bezit van de verhuurder die mij destijds de woning verhuurde
Kan ik na een jaar mijn huurwaarborg nog terug vorderen en hoe gaat dit in zijn werk
Ik had ergens gelezen dat Wanneer de verhuurder de termijn van één jaar heeft laten voorbijgaan, zal de huurwaarborg integraal toekomen aan de huurder is dit correct en zo ja hoe vorder ik dit terug?
Aangezien er geen vonnis is uitgesproken bij het vredegerecht destijds enkel het huurcontract werd ontbonden omdat de woning niet inorde was.
Ik hoor vaker dat huurwaarborgen jaren blijven staan kan dit zomaar?
Ik las laatst dat iemand een huurwaarborg al ruim 5 jaar vast heeft staan en ook nog dat het huurcontract en plaatsbeschrijving niet geregistreerd waren toch geen huurwaarborg retour. Ik begrijp niet dat dit allemaal zo maar mag
Ik zie graag jullie reacties

Gr Lisa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK

#2 , 12 nov 2020 09:01

Het vrijgeven van de huurwaarborg na 1 jaar in inderdaad opgenomen in het Vlaams huurdecreet. Dat wil zeggen dat dit enkel van toepassing is bij contracten getekend na 01/01/2019 of bij mondelinge contracten.
Je moet er wel nog steeds voor naar de vrederechter, maar de rechter kan niet anders dan vonnissen dat het bedrag moet vrij gegeven worden naar de huurder

scorpioen

#3 , 12 nov 2020 11:16

Aangetekende brief naar verhuurder om huurwaarborg vrij te geven.
Oproepen in verzoening bij de vrederechter (kost niets).
Verzoekschrift neerleggen bij de vrederechter.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

Lisa25
Topic Starter

#4 , 14 nov 2020 10:07

Het vrijgeven van de huurwaarborg na 1 jaar in inderdaad opgenomen in het Vlaams huurdecreet. Dat wil zeggen dat dit enkel van toepassing is bij contracten getekend na 01/01/2019 of bij mondelinge contracten.
Je moet er wel nog steeds voor naar de vrederechter, maar de rechter kan niet anders dan vonnissen dat het bedrag moet vrij gegeven worden naar de huurder
Huurcontract is getekend in juli 2018
Maar het huurcontract en plaatsbeschrijving waren niet geregistreerd
En de sleutels zijn aanvaard en is er ook geen uitgaande plaatsbeschrijving opgemaakt. Ik vind het triest dat vele verhuurders menen de huurwaarborg te mogen houden. Als ik alleen al dit forum zie gaat meer dan de helft over huurwaarborgen. Sommige verhuurders laten huurwaarborgen gewoon jaren staan stappen zelf niet naar de vrederechter maar weigeren iedere medewerking
Er word dan gezegd nee je hebt daar geen recht op vervolgens komen ze niet met argumenten en stappen ze zelf ook niet naar de vrederechter. In mijn ogen is dit gewoon geen respect en van goedertrouw zijn. Zeker als de verhuurder zelf fout zat.
Dit is een zeer vermoeiend proces en zou eigenlijk niet zo mogen zijn
Hartelijk dank voor de info
Laatst gewijzigd door Lisa25 op 14 nov 2020 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Lisa25
Topic Starter

#5 , 14 nov 2020 10:15

Aangetekende brief naar verhuurder om huurwaarborg vrij te geven.
Oproepen in verzoening bij de vrederechter (kost niets).
Verzoekschrift neerleggen bij de vrederechter.
Daar word niet op gereageerd
En als ik ze telefonisch benader krijg ik te horen dat u nog durft te bellen en krijg ik allerlei onzinnige verwijten naar mijn hoofd geslingerd het is werkelijk te zot voor worden.
Het pand is reeds niet meer in het bezit van de verhuurder. Deze heeft het pand verkocht. Tot op heden staat de woning waar ik destijds woonde leeg
Triestig dat je hiervoor naar de vrederechter moet stappen zeker als de verhuurder zelf niet inorde was
Een lang slepende procedure die allang opgelost had kunnen zijn als mensen zich eens meer volwassen opstellen en eerlijk zijn. Het geld is niet van de verhuurder maar het is geld van de huurder
Het heeft mij laten inzien dat ik beter kan gaan kopen want iedere keer je geld niet terug krijgen, is letterlijk geld door de wc spoelen. als ik zo lees op het forum gaat meer dan de helft over huurwaarborgen, verhuurders die het niet vrij willen geven, verhuurders die huurwaarborgen jaren laten staan zonder zelf naar de vrederechter te stappen maar iedere medewerking weigeren, huurcontracten en plaatsbeschrijvingen niet laten registreren,
Panden die niet inorde zijn, geen herstellingswerken willen uitvoeren en je daarvoor de schuld geven, of zelfs weigeren de huurwaarborg op een geblokkeerde rekening te plaatsen omdat ze zogezegd geen tijd hebben en je anders de sleutel niet krijgt, je bent dan min of meer verplicht het geld op de verhuurders privé rekening te storten nou en dan komt de miserie, krijg dan nog maar eens je huurwaarborg terug, ook al is bijvb het huurcontract en plaatsbeschrijving niet geregistreerd, en de sleutels wel aanvaardt zijn. en zo kan ik nog door gaan. Maar ze menen allemaal wel recht te hebben op de huurwaarborg ook als ze de sleutels aanvaard hebben en er ook geen uitgaande plaatsbeschrijving is opgemaakt.
Zeer vermoeiend dit, er zou voor dit soort zaken een nieuw wet moeten komen
Huurders moeten zich aan de wet houden maar verhuurders ook. Helaas heb ik het niet getroffen met mijn verhuurders, ik was en ben altijd van goedertrouw helaas de verhuurders niet en dat voelt niet rechtvaardig zeker als je geen enkele medewerking krijgt
Hartelijk dank voor de info

Terug naar “Huren”