optie intrekken (beperkt in tijd)

DiDi36
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

optie intrekken (beperkt in tijd)

#1 , 17 dec 2020 10:18

Hoi

Even een vraagje:

vorige week had ik het gevoel het huis van mijn dromen te hebben gevonden na lang zoeken.

Eigenaar per mail laten weten een optie te willen( geldig tot volgende week vrijdag (25dec)

Maar in de tussentijd een nog toffere woning gevonden, met de immo aan het onderhandelen.

De eerste wil ik dan ook zo snel mogelijk vrijgeven.

Maar:

Kan dit nog zomaar, de eigenaar ging akkoord met de optie, maar alles is voorlopig per mail gebeurd, nog niks getekend, geen notaris aan te pas gekomen.

Sta ik recht in mijn schoenen als ik de optie binnen de termijn weer vrijgeef?
bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako

#2 , 17 dec 2020 11:23

Een optie is in principe het recht om binnen een bepaalde termijn aan een vooraf afgesproken prijs de woning te kopen. Het is een recht, maar geen plicht. Indien je dus effectief een optie hebt kan je dus normaal zonder probleem laten weten deze optie niet licht.

Let wel op de voorwaarden in de optie, soms word hierin vb een vergoeding voor deze optie in opgenomen welke je kwijt bent indien je de optie niet licht.
Kijk verder ook zeker na dat het effectief om een optie gaat, en niet om vb een compromis,...

Ghentian
Juridisch actief: Ja

#3 , 17 dec 2020 18:20

U kan er uiteraard steeds voor kiezen de optie niet te lichten. Zoals dako schrijft, heeft een optie geen eigendomsoverdracht tot gevolg. Het is het recht om iets later te kopen.

Uiteraard kan dit recht gekoppeld worden aan een vergoeding - maar daar kunnen wij op basis van uw vraag niets meer over vertellen.

De vorm waarin de optie werd afgesproken, heeft geen impact op de geldigheid of het bestaan van de optie.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

Terug naar “Kopen”