Huis huren

Weiss
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huis huren

#1 , 19 dec 2020 15:16

Goeiemiddag,

Ik en 2 vrienden van mij zouden graag willen samen wonen. dit plan hebben we al een goeie 5 jaar in gedachten.
we zijn 19, 18 en 17 jaar oud. vanaf iedereen 18+ is zouden we samen willen gaan wonen.

momenteel woon ik alleen. en mijn 2 vrienden wonen nog bij hun ouders.

Mijn vraag is:

Is het mogelijk voor ons om een huis te huren van 3 slaapkamers, maar er maar 1 persoon gedomicilieerd staat? of moeten we er alle 3 gedomicilieerd staan om een huis met 3 slaapkamers te kunnen huren?
en is het überhaupt mogelijk voor ons om een huis te huren samen?
er zal namelijk maar 1 iemand een vaste job hebben van ons. aangezien ik in mijn laatste jaar zit. en mijn ene vriend nog in het 4de middelbaar zit. en de andere waarschijnlijk verder zal studeren (universiteit).

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 19 dec 2020 16:06

Het aantal slaapkamers heeft niets te maken met hoeveel personen daar gedomicilieerd kunnen .
Wat u voor ogen hebt is wel mogelijk , maar hou er rekening mee dat :
1/ De verhuurder mogelijks kan vragen om een contract op te stellen op 3 namen ( met alle verplichtingen vandien voor elk van hen )
2/ Los van het huren , wordt iedere persoon die er permanent woont , geacht er hun domicilie te plaatsen . Dit heeft met de wet op de hoofdverblijfplaats te maken , en het niet naleven daarvan wordt aanzien als domicilie fraude .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

eylis

#3 , 19 dec 2020 16:58

De enige uitzondering die kan gemaakt worden ivm verplichte domicilie geldt voor diegenen die studeren en op een ander adres dan hun ouderlijke woonst verblijven omdat dit dichter bij hun onderwijsinstelling ligt. Of dit nu een studentenkamer, een verblijf bij familie, of een gedeelde woning met particulieren is, maakt geen verschil uit.

Reclame

Sirkii

#4 , 19 dec 2020 17:05

Let wel: de meeste/alle studentensteden willen niet dat studenten samen een huis huren en treden daartegen op. check bij de stad/gemeente waar je wil huren.

eylis

#5 , 19 dec 2020 18:42

Ter aanvulling: als het bestuur van een "studentenstad" optreedt tegen het verhuur van een privéwoning aan studenten, kan het bestuur zich niet verzetten tegen de domiciliering van de meerderjarige huurder die reeds een inkomen heeft. Het staat deze hoofdhuurder vrij om daar te verblijven met anderen; Hetzij dan wel met een aanvaardbaar aantal personen.

Sirkii

#6 , 20 dec 2020 11:33

Voorwaarde voor cohousing is dat alle samenwoners er gedomicilieerd zijn ... Zolang er geen controle is is er natuurlijk geen probleem ;-)

eylis

#7 , 20 dec 2020 11:40

Voorwaarde voor cohousing is dat alle samenwoners er gedomicilieerd zijn ... Zolang er geen controle is is er natuurlijk geen probleem ;-)
Dit klopt voor de formule cohousing: maar anderzijds kan een alleenstaande volwassene die een woning huurt perfect een studerende (niet-gedomicilieerde) vriend/familievriend laten verblijven in zijn woonst. De ene formule sluit de andere niet uit. Natuurlijk promoten studentensteden deze andere formule niet graag, want het opent de mogelijkheid om wél in een privéwoning te verblijven als student. Enige voorwaarde is dat één zelfstandige (niet-studerende) persoon het huurcontract aangaat.

Terug naar “Huren”