Voorgestelde Huurder spreekt geen Nederland

roosjeroos
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Voorgestelde Huurder spreekt geen Nederland

#1 , 22 dec 2020 19:13

Het immokantoor heeft een huurder voor mijn appartement gevonden maar hij spreekt geen Nederlands enkel Frans . Hij volgt ook geen lessen Nederlands
Kan ik deze huurder weigeren ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 22 dec 2020 19:16

Dat zal van uw overeenkomst met het Immokantoor afhangen.

Thomas Morus

#3 , 22 dec 2020 19:41

Een kandidaat-huurder die het Frans of Nederlands niet beheerst, mag niet om die reden geweigerd worden. Evenmin mag u in de advertentie op internet of op het uithangbord van de woning opnemen dat vereist is dat de kandidaat-huurder één van beide talen spreekt.
Aangezien de kandidaat-huurder wel Frans (een landstaal) spreekt is het duidelijk een dubbel geval van discriminatie.

criterium 19: https://www.unia.be/nl/discriminatiegro ... tiegronden
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

roosjeroos
Topic Starter

#4 , 22 dec 2020 19:58

mijn appartement ligt in een Vlaamse stad , het huurcontract zal dus in het Nederlands zijn.

Het immokantoor wil ook niet zeggen hoeveel het inkomen is van de huurder...

Thomas Morus

#5 , 22 dec 2020 20:08

Geen enkele wet verplicht een bepaalde taal voor het contract.
In de wet staat nergens een bepaling die zegt in welke taal je het huurcontract moet opstellen. Als verhuurder heb je de keuze. Zo kan je bijvoorbeeld perfect beslissen om een Franstalig contract te maken als je een woning verhuurt die in Vlaanderen is gelegen. Je zou bv. ook kunnen beslissen om een Engelstalige overeenkomst op te stellen voor het verhuren van een appartement dat in Wallonië ligt.

bosprocureur

#6 , 22 dec 2020 21:29

Een huurder die enkel een taal spreekt die het mij onmogelijk maakt een "deftige" dialoog te voeren, daar voel ik mij niet goed bij. Zonder heeeel goede andere argumenten zou ik dan ook liever een andere kiezen. Tenslotte wil ik toch minstens een soort "klik" hebben, een goede verstandhouding, wat unia daar ook van moge denken.

Maak dat contract gewoon in het Nederlands, dat is al moeilijk genoeg. Of weiger gewoon een overeenkomst.

KJ86

#7 , 22 dec 2020 22:48

Ik sluit mij daar bij aan.
Je mag iedereen en alles weigeren!
Je mag echter nooit in de verleiding komen om de reden te formuleren.

Jij bent eigenaar, gedraag u ook zo.

roosjeroos
Topic Starter

#8 , 23 dec 2020 10:27

Bedankt voor de reacties.
Ik heb de overeenkomst geweigerd via telefoon.

bosprocureur

#9 , 23 dec 2020 11:25

Het ligt wel iets ingewikkelder dan dat hoor, wie wil kan dat trouwens ook tussen de regels lezen :)

Thomas Morus

#10 , 23 dec 2020 12:05

Ik heb liever een goede huurder die geen Nederlands spreekt dan een Nederlandstalige die de huur niet betaalt.
De taal is één van de minst belangrijke criteria.

bosprocureur

#11 , 23 dec 2020 12:14

Ik heb dezelfde houding, ook wat nationaliteit of kleur en dergelijke betreft.

Maar ik sta er wel op dat we mekaar kunnen verstaan. Als je niet vlot je grieven of vragen kan voorleggen en dan idem Ditto voor de uitleg, dan loopt het geheid mis. En daar ligt het probleem.

mava105

#12 , 23 dec 2020 12:30

Ik heb een paar maanden geleden in mijn advertentie op Immoweb gezet dat het een Nederlandstalig huurcontract betrof. Volgens mij is dat geen discriminatie, maar informatie. tov personen zelf werd er niet gediscrimineerd. Het is dan aan hen om een eventueel een vertaler in te schakelen als ze het contract goed willen begrijpen.

Terug naar “Huren”