dag allemaal,
Hier even een korte situatie schets zodat jullie beter de achtergrond snappen...
Mijn vriend en ik zijn 6 jaar samengeweest (van mijn 15de tot mijn 21ste), toen uiteengegaan en na een jaar koude oorlog komen we wel weer heel goed overeen, maar ik voel me (nog?) niet klaar voor een nieuwe serieuze relatie met hem. Ik ben net afgestudeerd en begonnen met m'n eerste job, ik wil gewoon graag nog wat genieten op m'n eentje. de ademruimte heeft ons deugd gedaan. welke kant we ook verder gaan.
Dit was de situatie voor maandag.
We hebben in de periode dat we terug overeen kwamen 1 keertje (veilig :s )met elkaar gevreeën. Ondanks dit...: Maandag heb ik ontdekt dat dit geresulteerd heeft in... een zwangerschap.
Er komt nogal veel bij me op op dit moment, maar een aantal dingen weet ik wel al.
De situatie is niet ideaal, maar ik wil het kindje houden.
Daarnaast hoop ik ook, dat als de relatie met mijn ex-vriend niets wordt (ik wil namelijk nu geen beslissingen nemen waar ik misschien spijt van krijg), dat we ALLEBEI ouders kunnen zijn voor het kindje.
Ik heb al wat gelezen over co-ouderschap en ik lees dat het de norm is, maar tegelijkertijd ben ik er ook erg bang voor.
Mijn ex-vriend is enerzijds een geweldige persoon, maar 1 ding is heilig en dat is zijn werk. het is zijn hobby, zijn passie,... Nood aan tijd voor andere dingen heeft hij niet. Hij werkt fulltime en is tegelijkertijd ook nog eens als zelfstandige begonnen. alle dagen van de week, tot savonds laat en vaak 's nachts. Dit jaar heeft hij ook gespreid 6 maanden in het buitenland gezeten.
1 ding weet ik nu al, dat ik hem niet kan veranderen.
Ik wil heel erg benadrukken dat ik wil dat mijn kindje twee ouders krijgt. Ik wil dat het door mij én door hem opgevoed wordt. Ik wil zeker niet één of andere strijd beginnen.
Maar tegelijkertijd beangstigd het me enorm dat dit hoogst waarschijnlijk zou inhouden dat dat zou betekenen dat het kindje niet zo'n stabiele situatie zal kennen. En meer opgevoed zal worden door andere personen, zoals zijn ouders of broer...
Wat denken jullie of weten jullie hierover?
vanaf wanneer gaat co-ouderschap in, is dat onmiddellijk fifty-fifty, kunnen we beslissen om het kindje voorlopig meer bij mij te laten (en dan een flexibele regeling treffen dat dit verandert als hij dat wil, mocht hij één van de jobs later willen opgeven en meer tijd hebben ofzo?
Wat kunnen, moeten,... we de komende periode doen en in orde brengen. Doen we dit best met een notaris, advocaat, ....
groeten,
Lien
Om al direct de begrippen duidelijk te maken nog maar eens:
Je hebt gezagsco-ouderschap en verblijfsco-ouderschap.
Gezagsco-ouderschap
De wet bepaalt dat ouders - die samenwonen, apart wonen, gehuwd zijn, gescheiden zijn of nooit gehuwd waren -
samen de belangrijke beslissingen moeten nemen.
Verblijsco-ouderschap
De wet gaat ervan uit dat ouders best
zelf een regeling uitwerken die voor hen en hun kinderen haalbaar is.
Deze regeling kan net zo goed een regeling met een hoofdverblijf bij één ouder zijn als een regeling waarbij het kind evenveel bij de ene als bij de andere ouder verblijft.
Nog meer antwoorden op de vele vragen kun je vinden op deze sites:
Allerhande informatie over scheiden.
Tweehuizen - Als ouders apart gaan wonen.
Onze wegen scheiden.