Verborgen gebrek woning

yannickpirlotte
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verborgen gebrek woning

#1 , 18 jan 2021 13:52

Hallo allen,

Een dikke 2 jaar geleden kocht ik samen met mijn vriendin een woonhuis. Tijdens de rondleiding met de makelaar wist hij ons te vertellen dat het dak geïsoleerd zou zijn. Dit staat ook zo vermeld in het 'postinterventiedossier'.
Eind vorig jaar kreeg ik een afrekening van de gasmaatschappij. Wij moesten €1400 bij betalen, enkel en alleen voor gas! (verbruik van 48.000kwh voor 2 personen).

Ik ben dan eens naar de zolder gaan kijken & ik merkte op dat tegen het dak wel een zwart scherm hangt (wij dachten dampscherm). Wat blijkt nu, er zit totaal geen isolatie tussen het dampscherm en de dakpannen.
Volgens het postinterventiedossier zou er isolatie van 15cm zitten..

Wij zitten nu natuurlijk met de handen in het haar.. Voorlopig gebruikten wij de zolder niet maar omdat er gezinsuitbreiding voor de deur staat, was het de bedoeling om daar een extra slaapkamer te maken..

Enige suggesties wat we kunnen doen, of dit daadwerkelijk een verborgen gebrek is of dat we zelf door de zure appel zullen moeten bijten..

Yannick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 18 jan 2021 15:46

De vraag zal zijn of dit al dan niet kan aanzien worden als een verborgen gebrek .
Bij de rondleiding met de makelaar had u al eenvoudig kunnen controleren of er achter het " zwart scherm " wel degelijk isolatie aanwezig was .
Om te controleren of er isolatie aanwezig is , volstaat het zelfs om met een simpele naald doorheen het " zwart scherm " te prikken , om te voelen of er een zekere weerstand ( = hoogstwaarschijnlijk isolatie ) of geen weerstand ( holle ruimte = weinig of geen isolatie ) aanwezig is .

Dat u dit pas na twee jaar ontdekt , is een bewijs des te meer , dat het eventuele gebrek ten allen tijde NIET verborgen was .

Een tweede voorwaarde voor het aanvaarden van een verborgen gebrek , is dat het aangekochte goed door het verborgen gebrek niet ( meer) kan aanzien worden om normaal gebruikt te worden .
Een dak met een lage isolatie waarde wordt niet aanzien , als een verhindering van het normale gebruik van de woning .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105

#3 , 18 jan 2021 16:20

Waar zit dat zwarte scherm? Onder de kepers, of tussen de kepers en de pannen?

Reclame

Sirkii

#4 , 18 jan 2021 17:40

48000 kWh .... wij zitten aan minder dan 15000 kWh voor een groot permanent verwarmd alles glijkvloers woning (behalve natuurlijk de grote bergzolder...)

Doe dus een energieaudit want er is meer op te lossen dan puur uw dak te isoleren.

Moeilijk in te schatten of t PID kan ingeroepen worden als argument om een “verborgen gebrek” te claimen. Je kan proberen maar t zal.je veel geld kosten als je verliest.

bosprocureur

#5 , 18 jan 2021 17:44

Wat zegt het EPC attest qua isolatie?

En dat zwart scherm, zou het kunnen dat het gewoon een onderdak is in zwarte kunststof, dus helemaal zonder isolatie, maar wel gereed om tot 18 cm isolatie te "ontvangen" tussen de balken ?

Thomas Morus

#6 , 18 jan 2021 18:12

Zit de isolatie niet onder de zoldervloer????
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LennieK

#7 , 19 jan 2021 09:07

Zit de isolatie niet onder de zoldervloer????
Inderdaad, daar al eens gekeken?

En laat u regelmatig uw ketel onderhouden?

48.000 kwh is echt wel pittig, ik kom toe met 12.000 kwh per jaar (onze woning heeft wel E peil lager dan 70 en is geen alleenstaande woning)

mava105

#8 , 19 jan 2021 09:23

Tot hoeveel tijd ( maanden, jaren ) na aankoop van een woning, kan je een verborgen gebrek inroepen?

Terug naar “Kopen”