Vergund appartement maar kadastraal 1 wooneenheid met woning

KristofVr
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vergund appartement maar kadastraal 1 wooneenheid met woning

#1 , 25 jan 2021 13:56

Wij staan op het punt een onroerend goed te kopen bestaande uit een woning + appartement. Wij zouden in de woning gaan wonen en het appartement verhuren. Het appartement is volledig gescheiden en heeft ook een aparte ingang. Het werd ook reeds in het verleden verhuurd. Het onroerend goed is ook bij de gemeente vergund als woning en appartement. De gemeente heeft me ook bevestigd dat ik het appartement apart mag verhuren. Maar kadastraal is dat nog één wooneenheid met één kadastraal inkomen. Ik had al gelezen dat je op de belastingbrief het kadastraal inkomen kan verdelen volgens het volume. Maar ik vraag me nu af of dit geen probleem vormt voor de domiciliëring van de verhuurders. Alvast bedankt voor de info!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 25 jan 2021 14:06

U kunt opsplitsing vragen indien u een deel verhuurt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

bosprocureur

#3 , 25 jan 2021 15:47

En dan krijgt u er waarschijnlijk spontaan, gratis en voor niets, een aanpassing bij.
Naar boven toe :)

Reclame

Thomas Morus

#4 , 25 jan 2021 17:09

En dan krijgt u er waarschijnlijk spontaan, gratis en voor niets, een aanpassing bij.
Dat heet "waardecreatie" uit het niets.

bosprocureur

#5 , 25 jan 2021 17:31

Dat heet "waardecreatie" uit het niets.
Het wordt hoog tijd om dat hele systeem van KI en dergelijke eens terdege te herzien. Een kat raakt er haar jongen nog in kwijt.

KristofVr
Topic Starter

#6 , 27 jan 2021 13:13

Dank u alvast! Mijn schrik is ook dat als ik opsplitsing vraag dat ik dan een verhoging zal krijgen. En het KI is reeds boven 4000. Ook heb ik schrik dat ik het voordeel van de woonbonus zal verliezen, omdat bij een opsplitsing ik niet meer een 'enige en eigen' woning meer heb. Natuurlijk als de verhuurders er zich niet kunnen domiciliëren zonder dat we samen 1 grote familie worden, dan vraag ik wel die opsplitsing aan. Dus kan je kadastraal in één gebouw wonen dat door de gemeente apart vergund is als woning en appartement met aparte domicilie?

Thomas Morus

#7 , 27 jan 2021 13:35

In dit geval heb je die opsplitsing enkel en alleen nodig omdat een deel van het gebouw wordt verhuurd. Dan moet je -voor dat deel- een KI aangeven in de inkomstenbelasting.
Voor het deel dat je zelf bewoont niet.
Dus: hoe zou je dit doen zonder splitsing van het KI....?????
Volledig KI aangeven en er op belast worden (1) alsof je alles verhuurt? Ik denk niet dat je dat wenst.
(1) KI x 1,4 x indexatie
Een KI van 4000 EUR zou ruwweg op 10 000 EUR komen die bij je inkomen worden gevoegd en belast in de hoogste schijf die van toepassing is.

KristofVr
Topic Starter

#8 , 27 jan 2021 14:04

Je zou de opsplitsing kunnen maken in de belastingsbrief op basis van m². Ik las het op verschillende websites. Hierbij linkje naar het juridische forum: viewtopic.php?t=56271

Thomas Morus

#9 , 27 jan 2021 14:18

De wettelijke basis daarvan is me onbekend.
Ik betwijfel of men zelf op die wijze mag "opsplitsen".

bambipower

#10 , 28 jan 2021 08:29

Hoe ik het gedaan heb, of doe

Ik heb een brief geschreven naar de belastingen, situatie uitgelegd.

Die hebben dan een antwoord gestuurd, met een adviesbedrag voor verhuurde app
Dat bedrag gebruik ik op mijn belastingsbrief, en ik voeg een koppie toe van het advies dat ik gekregen heb

KristofVr
Topic Starter

#11 , 29 jan 2021 11:51

Bambipower. Dus voor het kadaster ben je nog één wooneenheid? Geen problemen dan ivm de domiciliëring?

Thomas Morus

#12 , 29 jan 2021 12:01

Bambipower. Dus voor het kadaster ben je nog één wooneenheid? Geen problemen dan ivm de domiciliëring?
Het is niet zo dat één kadastrale legger betekent dat er maar één officieel erkende wooneenheid zou zijn. Dat zijn twee verschillende zaken.
voorbeeld:
1 eigenaar bezit een volledig gebouw met drie appartementen die hij verhuurt.
Dat kan één kadastrale legger zijn niettegenstaande het gebouw officieel bestaat uit drie afzonderlijke woongelegenheden. Maar als die eigenaar één van die appartementen verkoopt dan zullen er twee kadastrale leggers ontstaan.

bambipower

#13 , 30 jan 2021 19:45

Ik heb geen enkel probleem. Persoon op dat app is alleenstaande, ook officieel dus. Heb zelfs al deurwaarders meegemaakt, die dus enkel daar binnengaan.

Ik heb ook bouwplannen, afgestempeld door gemeente (jaren 70), dat het meerdere woongelegenheden zijn.

Hoe ze het daar regelen op de gemeente, is hun probleem

KristofVr
Topic Starter

#14 , 01 feb 2021 08:54

Dank u voor jullie antwoorden!!!

Terug naar “Huren”