Samenwonen en vastgoedrecht+alimentatiegeld

ericzutter
Topic Starter

Samenwonen en vastgoedrecht+alimentatiegeld

#1 , 18 jul 2006 13:11

Ik woon samen met een vriendin in een appartement. Ik ben eigenaar van het appartement. Alle fakturen staan op mijn naam. Mijn vriendin is geen eigenaar of huurder van mijn appartament en geen enkel faktuur staat op haar naam. Mijn vriendin is 21 jaar en heeft momenteel enkel een inkomen als studentenjob. Ik was vroeger werkloos. Toen ik werkloos was heb ik haar gedurende een paar weken als persoon ten laste aangegeven bij de uitbetalingsinstelling van de werkloosheidsuitkering. Momenteel heb ik werk gevonden, op mijn werk heb ik haar niet aangegeven als persoon ten laste.

Zij is gedomcilieerd op mijn adres maar ik heb nooit iets ondertekend waarin ik aanvaard dat zij bij mij woont. Mijn vriendin heeft een maand geleden mijn appartement verlaten en is verhuisd naar een andere woonplaats. En plotseling komt ze terug en eist ze bij mij in te trekken zonder mijn toestemming. Momenteel is zij nog altijd op mijn adres gedomicileerd. Ze zegt dat zij de mogelijkheid heeft om mij buiten te zetten in het appartement waarvan ik eigenaar ben. Zij zegt ook dat zij mij alimentatiegeld kan laten betalen als ik haar buiten zet.

Wat zijn mijn rechten en haar rechten ?
Heb ik het recht om haar buiten te zetten ?
Heeft zij het recht om mij buiten te zetten in het appartement waarvan ik eigenaar ben ?
Kan een samenwonende vriendin alimentatiegeld eisen ? Zoja, in welke gevallen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer

#2 , 18 jul 2006 13:46

Je moet je niet zosnel laten bang maken,
Zij kan niets en is verplicht zelf te zorgen voor haar levensonderhoud.
Enkel als er een kind is kan zij onderhoudsgeld voor dat kind vragen.
Jij kan zelfs eisen dat zij huur en leefgeld betaald.

Zij kan enkel onderhoudgeld voor zichzelf vragen als je getrouw bent of een wettelijk samenleveningscontract. Verder zij jullie immers twee vreemden voor elkaar, die samen een huis bewonen. En zij kan jou zeker niet op straat zetten.
Jij kan evenwel naar de rechter stappen om haar uit je woning te zetten.
Als zij nu op een ander adres verblijft, kan je ook naar de politie gaan en hen vragen om dit te komen vaststellen. Zij zullen dan een pv maken waarmee je naar de gemeente kan gaan om haar zo van je adres af te laten schrijven.

Maar onderneem alles wel zo snel mogelijk, want als zij schulden maakt, kunnen ze alles aanslagen op het adres waar zij ingeschreven staat.

ericzutter
Topic Starter

#3 , 19 jul 2006 13:27

Wanneer je zegt dat ik kan eisen dat ze huurgeld betaald. En als ze weigert, wat kan ik daartegen doen ?

Ze woont al een jaar bij mij, en ze heeft gedurende dat jaar geweigerd huurgeld te betalen of mee te betalen met de facturen.

Reclame

sperwer

#4 , 19 jul 2006 15:34

daarvoor kan je het best een raadsman/vrouw raadplegen.

Die kan dan een dossier maken en uitzoeken hoeveel je aan haar kan eisen via de rechtbank.

En een raadsman/vrouw kan je ook beter direct zeggen wat je moet doen.

Via het forum kan men je enkel op weg helpen. Maar geen actie ondernemen om je problemen op te lossen.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”