Beste, ik heb nu in Brussel al meerdere boetes gekregen - telkens voor kleine inbreuken zoals een sigaret weggooien of nét naast het zebrapad oversteken. Ik ben nu telkens al tegengehouden en de politie spreekt mij puur franstalig aan terwijl ik consequent aangeef Nederlandstalig te zijn.
Er is ondertussen ook twee maal in mijn wagen ingebroken en éénmaal mijn portefeuille gestolen: alles maar dan ook alles (in drie verschillende politie kantoren) was puur Franstalig --- eentje daarvan zei wel (aan het loket in het Frans: indien u een Nederlandstalige collega wil moet u een uur wachten)
Ik ben geen taalracist maar ik ben dit grondig beu. Ik weet dat deze mensen zogezegde tweetaligheidspremies krijgen maar welke testen doen zij hiervoor? We spreken hier over mensen die aan het loket zitten.... Plus tegelijk toen ik voor een update langs ging (want die krijg je nooit natuurlijk krijg ik van de toevallig Vlaamse agente te horen dat de politie agent een procedure fout had gemaakt door mijn verklaring in het Frans op te nemen... I give up...)
Bij deze wil ik dus deze laatste boete contesteren en duidelijk melden dat ik aangaf Nederlandstalig te zijn en dat ze continu in het Frans verder gingen nadat ze ook op mijn identiteitskaart zagen dat ik Vlaming was. Heb ik hiertoe legaal het recht ?