#16 , 03 nov 2009 12:55
Lex, meer dan een kwart van mijn huurders zijn gepensioneerden. Bijna nooit problemen mee. (Dat zijn algemeen genomen mensen met wie je kan samenwerken zonder problemen) Gepensioneerden zijn absoluut favoriet...
Risicogevallen? huurders die op opgeroepenenlijst vredegerecht staan, loonfiches met loonbeslag, Koppeltjes die gaan samenwonen (spijtig voor hen, maar o zo vaak nemen ze onbezonnen die stap om x maanden uiteen te gaan en dan blijkbaar niet beseffen dat ze beiden aansprakelijk zijn voor de contracten die ze hebben gesloten), kandidaten die, als ik op het ogenblik van het bekijken van het pand een bloedproef zou kunnen laten afnemen gegarandeerd nog sporen van bloed in hun alcohol hebben (geen typfout), loon dat niet in verhouding is tot de huurprijs, Vorige verhuurder die zich niet wil uitlaten over zijn ex huurders, kennissen die de kandidaat kennen en waarschuwen, vervalste loonbrieven, .....
De lijst kan eindeloos ver gaan en dien je effectief geval per geval te bekijken.
Ik geef je absoluut geen ongelijk wat betreft de loonbrieven en het feit dat niemand 100% zeker is dat de huurder de volgende maand daar nog zal werken of dat deze een indicatie is van de levensstijl van de huurder. Maar op zijn minst geeft het je een momentopname waarop je een oordeel kan vestigen. ( hoe gebrekkig dat oordeel ook moge wezen, het biedt je op zijn minst een minimaal houvast)
Artemis, tegenover een huurder zitten heeft me nog nooit echt problemen opgeleverd, voor mezelf gaat het gewoon om de volgende punten:
- geen jongleren meer met werkschema's en afspraken voor kandidaat huurders,
- geen contracten meer moeten opstellen en telkens opnieuw uitleggen,
- idem plaatsbeschrijvingen,
- geen bijhouden van indexaanpassingen meer, enkel doorgeven wanneer je wenst dat er voor een huurder een aanpassing wordt overgeslagen,
- controle betalingen wordt door anderen uitgevoerd,
- mogelijkheid om in te tekenen op substantieel goedkopere blokpolissen,
- jaarlijks nazicht en controle op onderhoudsverplichtingen huurder die je niet hoeft uit te voeren,
- mogelijkheid om gebruik te maken van het aannemers en reparateurs netwerk van de rentmeester. In offertes als in moment van uitvoering kan dit je enorm veel schelen,
Wat betreft screening :
Ik zag tussen de 25-50 kandidaat-huurders jaarlijks de deur passeren. Alhoewel dit me wel enige ervaring geeft weegt deze niet op tegen rentmeester die er op een normale week meer ziet passeren.
Het feit dat het pand door bureau X wordt verhuurd houdt al vanzelf al de kandidaat-huurders die ooit met X in de problemen hebben gelegen wegens niet betalen of onderhoud op afstand.
Kandidaat huurders die binnenkomen voor het huren van pand 1 doch volgens bureau X zijn regels niet voldoen om dit te kunnen huren kunnen misschien wel voldoen voor het huren van een ander pand of andere eigenaar. ( Het zijn niet allemaal villa's met 7 badkamers die verhuurd worden, hier en daar is er ook wel eens een rijhuisje te huur..)
Maar dit houdt wel in dat je dient te zoeken naar een degelijk bureau, eentje dat bereidt is opdrachten te weigeren omdat ze reeds teveel werk hebben, dat zowel aan huurder als eigenaar een zwarte kat een zwarte kat durft te noemen. Die zoektocht heeft eventjes geduurd...