welke selectieeisen mag ik stellen aan kandidaat huurder ?

Vandebos

#16 , 03 nov 2009 12:55

Lex, meer dan een kwart van mijn huurders zijn gepensioneerden. Bijna nooit problemen mee. (Dat zijn algemeen genomen mensen met wie je kan samenwerken zonder problemen) Gepensioneerden zijn absoluut favoriet...

Risicogevallen? huurders die op opgeroepenenlijst vredegerecht staan, loonfiches met loonbeslag, Koppeltjes die gaan samenwonen (spijtig voor hen, maar o zo vaak nemen ze onbezonnen die stap om x maanden uiteen te gaan en dan blijkbaar niet beseffen dat ze beiden aansprakelijk zijn voor de contracten die ze hebben gesloten), kandidaten die, als ik op het ogenblik van het bekijken van het pand een bloedproef zou kunnen laten afnemen gegarandeerd nog sporen van bloed in hun alcohol hebben (geen typfout), loon dat niet in verhouding is tot de huurprijs, Vorige verhuurder die zich niet wil uitlaten over zijn ex huurders, kennissen die de kandidaat kennen en waarschuwen, vervalste loonbrieven, .....

De lijst kan eindeloos ver gaan en dien je effectief geval per geval te bekijken.

Ik geef je absoluut geen ongelijk wat betreft de loonbrieven en het feit dat niemand 100% zeker is dat de huurder de volgende maand daar nog zal werken of dat deze een indicatie is van de levensstijl van de huurder. Maar op zijn minst geeft het je een momentopname waarop je een oordeel kan vestigen. ( hoe gebrekkig dat oordeel ook moge wezen, het biedt je op zijn minst een minimaal houvast)

Artemis, tegenover een huurder zitten heeft me nog nooit echt problemen opgeleverd, voor mezelf gaat het gewoon om de volgende punten:

- geen jongleren meer met werkschema's en afspraken voor kandidaat huurders,
- geen contracten meer moeten opstellen en telkens opnieuw uitleggen,
- idem plaatsbeschrijvingen,
- geen bijhouden van indexaanpassingen meer, enkel doorgeven wanneer je wenst dat er voor een huurder een aanpassing wordt overgeslagen,
- controle betalingen wordt door anderen uitgevoerd,
- mogelijkheid om in te tekenen op substantieel goedkopere blokpolissen,
- jaarlijks nazicht en controle op onderhoudsverplichtingen huurder die je niet hoeft uit te voeren,
- mogelijkheid om gebruik te maken van het aannemers en reparateurs netwerk van de rentmeester. In offertes als in moment van uitvoering kan dit je enorm veel schelen,

Wat betreft screening :

Ik zag tussen de 25-50 kandidaat-huurders jaarlijks de deur passeren. Alhoewel dit me wel enige ervaring geeft weegt deze niet op tegen rentmeester die er op een normale week meer ziet passeren.
Het feit dat het pand door bureau X wordt verhuurd houdt al vanzelf al de kandidaat-huurders die ooit met X in de problemen hebben gelegen wegens niet betalen of onderhoud op afstand.
Kandidaat huurders die binnenkomen voor het huren van pand 1 doch volgens bureau X zijn regels niet voldoen om dit te kunnen huren kunnen misschien wel voldoen voor het huren van een ander pand of andere eigenaar. ( Het zijn niet allemaal villa's met 7 badkamers die verhuurd worden, hier en daar is er ook wel eens een rijhuisje te huur..)

Maar dit houdt wel in dat je dient te zoeken naar een degelijk bureau, eentje dat bereidt is opdrachten te weigeren omdat ze reeds teveel werk hebben, dat zowel aan huurder als eigenaar een zwarte kat een zwarte kat durft te noemen. Die zoektocht heeft eventjes geduurd...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#17 , 03 nov 2009 13:35

VDB, ik begrijp je wel hoor maar je weet ondertussen dat onze situatie heel anders en ook veel kleinschaliger is. En nee, het is niet altijd makkelijk om een kandidaat met bloed in zijn alcohol :P of waarbij de cocaïne nog aan zijn neus hangt een contract te weigeren terwijl hij liefst onmiddellijk wil tekenen en staat te zwaaien met cash geld.

Wat ik nu ook doe.... naam kandidaat eens intikken op Google. Geeft niet vaak (relevant) resultaat maar zo heb ik onlangs een kandidaat op een chat-site gevonden waar (onder zijn volledige naam en vergissing was onmogelijk) de waanzin van overliep. Shoot me now 8)

Lex

#18 , 03 nov 2009 15:02

VDB, ik begrijp je wel hoor maar je weet ondertussen dat onze situatie heel anders en ook veel kleinschaliger is. En nee, het is niet altijd makkelijk om een kandidaat met bloed in zijn alcohol :P of waarbij de cocaïne nog aan zijn neus hangt een contract te weigeren terwijl hij liefst onmiddellijk wil tekenen en staat te zwaaien met cash geld.

Wat ik nu ook doe.... naam kandidaat eens intikken op Google. Geeft niet vaak (relevant) resultaat maar zo heb ik onlangs een kandidaat op een chat-site gevonden waar (onder zijn volledige naam en vergissing was onmogelijk) de waanzin van overliep. Shoot me now 8)
Het screenen van kandidaat huurders vind ik zoal 'not done' maar jij gaat nog een stap verder door je te baseren op al de 'crap' die te vinden is op google en op chatkanalen...wees toch eens een beetje realistisch!

Reclame

Vandebos

#19 , 03 nov 2009 16:35

Tja dat is een eeuwige discussie tussen eigenaars en huurders veronderstel ik.

Persoonlijk ben ik voorstander van een organisme dat een lijst van wanbetalers beheert, die tegen vergoeding raadpleegbaar is (of bijvoorbeeld enkel raadpleegbaar door eigenaars/vruchtgebruikers die zich officieel controleerbaar hebben laten registreren als verhuurder) en waarvoor er strenge eisen worden gesteld om erop vermeld te worden ( eg een vonnis huurgeschil wegens wanbetaling verloren in de laatste 24 maanden). De vermelding kan net zoals bij andere lijsten van wanbetalers tijdelijk zijn tot de achterstallen zijn betaald. Het OCMW ( waar deze huurders toch vaak terechtkomen na X slachtoffers op de privémarkt en hun eigen situatie bijna of geheel uitzichtloos te hebben gemaakt) zijn dan ook bij machte om specifieke voorwaarden aan verhuur te koppelen zoals budgetbegeleiding, schuldbemiddeling en eventueel een cursus leren omgaan met de middelen die je hebt.

Uiteindelijk wordt hierbij geen andere screening verricht dan deze wanneer je een onnozel GSM abonnement neemt maar zijn de repercuties beduidend zwaarder voor verhuurder én huurder. Sommige huurders beseffen immers niet waar ze aan beginnen als ze hun krabbel onderaan die 20 pagina's plaatsen...

Aan de andere kant vind ik dat verhuurders er verdorie voor dienen te zorgen dat hun panden en contracten reglementair in orde zijn. Verhuurders die juist profiteren van de miserie van een ander om hun slachtoffers (want dat zijn het op dat ogenblik zeker ) nog dieper te in de shit te duwen verdienen in mijn ogen absoluut geen medelijden. De wetgever zou veel meer gebruik dienen te maken van zijn mogelijkheden tot verbeurdverklaring dan de paar symbolische gevallen per jaar. Net als een huurder heb je als verhuurder een aantal plichten die eenvoudigweg niet ter discussie zouden mogen staan punt. Indien uit herhaaldelijke gedingen zou blijken dat er toch eigenaars zijn die het beter menen te weten dan de courante wetgeving zou deze het recht om een pand te mogen verhuren dienen ontnomen te worden...
Ik hoop dat uit de ondertussen bijna 2000 berichten op dit forum duidelijk is dat ik mezelf noch tot het kamp van de eigenaars die alleenrecht opeisen noch tot het kamp van huurders die denken dat eigenaars er enkel zijn om hen te dienen reken...

JohnD

#20 , 03 nov 2009 18:49

Als de situatie van de verhuurders zo rooskleurig is dan vraag ik mij toch af waarom zoveel eigenaars het niet meer zien zitten en hun eigendommen verkopen.

Zou het kunnen dat de exponentiele stijging van het aantal wanbetalers in de loop van de laatste 10 jaar daar voor iets tussen zit?
Zou het kunnen dat die eigenaars het zekere voor het onzekere kiezen? Ze kunnen niet echt meer kiezen aan wie ze verhuren, ook al met de strengere anti-discriminatiewetten. Als huurder kan ik daar begrip voor opbrengen.

Ik begrijp wel dat sommige eigenaars het dan niet meer zien zitten, nadat ze moeten vaststellen dat hun eigendom volledig afgebroken is door mensen die dat niet meer dan normaal vinden. Tegen de tijd dat die eigenaar dan beseft wat er met zijn eigendom gebeurd is zijn die personen dan met de noorderzon verdwenen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD

#21 , 03 nov 2009 18:56

Het screenen van kandidaat huurders vind ik zoal 'not done' maar jij gaat nog een stap verder door je te baseren op al de 'crap' die te vinden is op google en op chatkanalen...wees toch eens een beetje realistisch!
Vind ik er ook een beetje over. Trouwens welk kieken geeft nu zijn echte identiteit op een forum of andere sites ? Euh .. sorry er zijn er hier een paar... Ik raad die mensen toch aan om hun naam te wijzigen ...
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

roharro
Juridisch actief: Ja

#22 , 03 nov 2009 19:06

Als de situatie van de verhuurders zo rooskleurig is dan vraag ik mij toch af waarom zoveel eigenaars het niet meer zien zitten en hun eigendommen verkopen.

Zou het kunnen dat de exponentiele stijging van het aantal wanbetalers in de loop van de laatste 10 jaar daar voor iets tussen zit?
Zou het kunnen dat die eigenaars het zekere voor het onzekere kiezen? Ze kunnen niet echt meer kiezen aan wie ze verhuren, ook al met de strengere anti-discriminatiewetten. Als huurder kan ik daar begrip voor opbrengen.

Ik begrijp wel dat sommige eigenaars het dan niet meer zien zitten, nadat ze moeten vaststellen dat hun eigendom volledig afgebroken is door mensen die dat niet meer dan normaal vinden. Tegen de tijd dat die eigenaar dan beseft wat er met zijn eigendom gebeurd is zijn die personen dan met de noorderzon verdwenen.
Het ergste dat ik heb meegemaakt was een appartement waar al de binnendeuren waren verwijderd, in stukken gezaagd en omgebouwd tot "meubels" en waar de partketvloeren waren verdwenen (opgestookt in openhaard)....

De trouwe huurder van oudsher is hiervan samen met de verhuurder het slachtoffer. Door deze wanpraktijken "verschraalt" de huurmarkt en wat overblijft komt uiteindelijk in handen van grote immobiliënmaatschappijen die hun winsten trachten te maximaliseren op korte termijn en die het zich kunnen permitteren om er een achterkamertje met juristen op na te houden die de huurders drillen en uitmelken.

Volgens mij een spijtige evolutie waaraan de overheid door het uirvaardigen van populistische, zogezegd sociale, maatregelen een grote verantwoordelijkheid voor draagt.

JohnD

#23 , 03 nov 2009 19:13

Indien uit herhaaldelijke gedingen zou blijken dat er toch eigenaars zijn die het beter menen te weten dan de courante wetgeving zou deze het recht om een pand te mogen verhuren dienen ontnomen te worden...
Euh .. veel eigenaars denken nog dat we in het feodaal stelsel zitten. Hun houding tov de huurder is er in het algemeen een zonder respekt. Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Ik van mijn kant dan weer kan niet het minste respekt opbrengen tov een eigenaar die mij bedriegt.

artemis

#24 , 03 nov 2009 19:18

Vind ik er ook een beetje over. Trouwens welk kieken geeft nu zijn echte identiteit op een forum of andere sites ? Euh .. sorry er zijn er hier een paar... Ik raad die mensen toch aan om hun naam te wijzigen ...
Het was waarschijnlijk eerder dom van mij om hier te verkondigen dat ik dat gedaan had - hoevelen zouden het niet doen zonder het te zeggen, geen haan die er naar kraait - maar het is natuurlijk nog dommer van de persoon in kwestie om zijn privé leven zo te grabbel te gooien op een chatsite waar iedereen toegang toe heeft. Het kostte me geen minuut om op een aantal gegevens te stuiten die enkel ons buikgevoel bevestigd hebben, en dat gevoel zei al: “deze liever niet”. Het hing dus niet enkel van die zeer eenvoudige en korte zoekaktie af maar het bevestigde wel ons vermoeden om niet met die persoon in zee te gaan.

Screening? Wat is het verschil met informeren bij een ex-verhuurder, meningen van kennissen van de kandidaat, checken van een opgeroepenenlijst vredegerecht?
In dit geval had de persoon voor volle honderd procent controle over de informatie die hij over zichzelf prijsgaf. Je kan zelfs niet beweren dat het geen informatie uit eerste hand was.

artemis

#25 , 03 nov 2009 19:56

Zou het kunnen dat de exponentiele stijging van het aantal wanbetalers in de loop van de laatste 10 jaar daar voor iets tussenzit?
Hier zou een interessante studie over geschreven kunnen worden.

Ik ga een van de oorzaken aanhalen (al zijn er uiteraard andere):
De verhouding huurprijs/inkomen en kosten van nutsvoorzieningen zijn de laatste decennia enorm gestegen maar het wooncomfort ook. Toen ik 27 jaar geleden mijn eerste appartement huurde bedroeg die huurprijs 15% van mijn loon. Dat appartement was heel spartaans en in slechte staat maar dat was toen ‘normaal’ en gangbaar, zeker voor jonge mensen. Het comfort was nihil, een eigen stoof diende geplaatst te worden, zo ook een douche want een echte badkamer was er vaak niet. Een jaar later, in mijn tweede appartement was het idem dito. Als jonge huurder van die generatie gaf ik toen weinig geld uit en waren we met veel minder content. De huur was altijd het eerste wat je betaalde en verder waren er minder geldverslindende kunstmatige en/of bijgekomen behoeftes zoals nu, waardoor dat ook makkelijker ging...

Dat rest van mijn beschouwing zal voor later zijn want nu ga ik eten.

Buzzer
Topic Starter

#26 , 03 nov 2009 21:29

Amaai, ik zie dat mijn vraag al een stevige discussie heeft doen ontstaan.

Ik vind (helaas voor wie het er niet mee eens is) dat ik als verhuurder mijn risico's moet beperken door een goede screening van de kandiaat huurders.

Waarom een risicokandidaat in huis halen als ik een betere kandidaat kan krijgen.
Als ik graag financiele risico's neem, dan speel ik wel op de beurs of koop desnoods lotto formuliertjes.

Kandidaten die liegen op moment van huren, waarom zou ik die dan in huis nemen ?
Wat OCMW betreft : Als ze met budgetbeheer zitten of ingaan op een onmiddellijke inhouding van de huur, kunnen dit inderdaad ook goede kandidaten zijn.

Als ik op het vredegerecht kom, dan zie ik inderdaad ook altijd de zaken uithangen met naam en toenaam.
Hoogst interessante informatie.
Is die nergens digitaal te krijgen ?
Ik vind het te tijdrovend om elke 14 dagen naar de rechtbank te stappen en alle kantons aan te doen om een risicolijst op te stellen

Vandebos

#27 , 03 nov 2009 22:24

hehehehe zoals in elk vredegerecht zullen er wel één of twee gepensioneerden zijn die een gedeelte van hun week doorbrengen met het gaan luisteren naar de openbare zittingen. Als je die mannen herkent en hun regelmatig eens op een koffietje en een babbel trakteert willen ze dat gerust voor je nakijken...

De meer omvangrijke en bizarre schades die ikzelf reeds aan huurpanden heb meegemaakt:

- deuren opgestookt in een houtkachel waarvan de schouw door een kapotgeslagen open venster stak. ( wat is dan het nut van stoken??) Pand werd verwarmd met gas, rekeningen niet betaald en met het trachten overbruggen van de meter zowel de inleiding als de meter beschadigt. Kostprijs totaal € 7000 voor nieuwe venster, volledig herschilderen gelijkvloers, vervangen 11 massief houten deuren, laten vervangen, repareren en herkeuren gasinleiding en meter)

- Treden van een marmeren trap afgeklopt met hamer en slijpschijf omdat mijnheer in zijn zatte klo*** was blijven hangen achter een tree en facedown 10+ treden naar beneden is geboddeld.
Kostprijs totaal € 4600. 21 treden à rato van € 150 +werkuren.

- 11 dakpannen vernield omdat een huurder ervan uitging dat je een paraboolantenne perfect op een dakpan kon vastschroeven. Schade nooit durven melden noch gerepareerd met als gevolg dat toen ik 8 maanden later de controle uitvoerde het binnensijpelend regenwater zich reeds verspreid had tot in het plafond op het gelijkvoers en de balken van het dak blootgesteld aan de regen reeds hadden scheefgetrokken.
Kostprijs totaal € 3200 voor dak en ik dacht een kleine € 1500 voor reparaties aan muren vloeren en plafonds.

- Om één of andere reden heeft een huurder met wie we nooit problemen hadden en die zelf de huur volgens de regels heeft opgezegd besloten de dag voor hij het pand 's middag verlaat in alle stopcontacten en lichtschakelaars de bekabeling tegen de muur door te knippen.
Kostprijs totaal € 4800 voor volledige herbekabeling pand en controle door vincottes.

- collega van me verhuurd een pand. Na zes maanden komen de huurders hem vragen of ze de muren mogen herschilderen. hij gaat akkoord mits ze hem de kleuren vooraf komen tonen maar hoort niets meer van hen. Na een maand komt hij toevallig voorbij het pand en ziet geen gordijnen hangen, enkel zwarte gaten van vensters. De vensters blijken langs de binnenkant zwart geschilderd. Hij belt aan en de huurders openen... vensters, deuren, muren, plafonds ---> ZWART!
Totale kostprijs: heeft hij me nooit willen vertellen, wordt nogal heftig als we erover beginnen...

Tja, dan wordt je kritisch aan wie je verhuurd of dat nu maatschappelijk ok is of niet... Op dergelijke ogenblikken kan ik me volledig scharen achter elk initiatief dat dergelijke toekomstige potentiële huurders ver, ver, ver weg houdt van mijn eigendommen en nodig ik huidige criticasters eens zeer vriendelijk uit deze post opnieuw te lezen 5 jaar nadat ze zelf als verhuurder zijn begonnen. (hetgeen ik iedereen van harte toewens )

Drone

#28 , 03 nov 2009 22:32

als ik da hier zo lees dan gaat de verhuurder ( of diens familie ) om den duur nog aan mij mogen betalen ( huurder ) als ik hier ooit vertrek :D

Vandebos

#29 , 03 nov 2009 22:36

grrrrr.... :twisted:

JohnD

#30 , 04 nov 2009 08:45

Ik ga het hier in deze posts wel niet terug opzoeken, maar heb toch groot bezwaar tegen het (mogen !) consulteren van lijsten op vredegerecht en de zgn attesten van een vorige verhuurder. Al die huurders die hier problemen hebben gehad met hun verhuurder of met een immokantoor mogen het dan wel vergeten om nog te huren via een makelaar.

Wie zegt dat die makelaars het bij het rechte eind hadden ? Enkel een vrederechter kan daar later over beslissen. Ondertussen worden die mensen die misschien volledig in hun recht waren, eruit gefilterd.

Ik vergelijk het hier met mensen die door een werkgever onterecht ontslagen werden en ander werk dienen te zoeken. Zal heel moeillijk worden voor die mensen als de volgende werkgever referenties vraagt van hun vorige werkgever.

Dat immokantoor dat kandidaat huurders eruit filtert op basis van die zwarte lijsten die tussen die immokantoren circuleren vind ik ook totaal "not done". Daar zijn heus genoeg mensen bij die problemen hebben gehad met een immokantoor of een verhuurder die dat kantoor aangesteld had; mensen die dan later volledig in hun rechten blijken geweest te zijn.

Ik hoef hier er enkel op te wijzen dat er zelfs al door verhuurders op dit forum toegegeven is dat daar meer kaf tussen het koren zit. Maar die makelaars zullen wel niet aarzelen om die of die huurder zwart te maken. Zij beschouwen zich superieur en denken het gelijk aan hun kant te hebben.

Terug naar “Huren”