Clausule - Beding van terugname bij echtscheiding

angelke
Topic Starter

Clausule - Beding van terugname bij echtscheiding

#1 , 12 nov 2009 00:45

Hallo,

Ik zit met een vraagje over het huwen en het bouwen van een huis.
Mijn partner en ik zouden ooit willen trouwen en een huis bouwen. Ik bezit een eigen grond en zou die wel graag gemeenschappelijk maken, ik vertrouw mijn partner wel.
Ik heb vernomen dat het mogelijk is bij een scheiding om 'de waarde van je grond' terug te krijgen, indien je een clausule tekent. Betekent het dat mijn grond dan van mij blijft ? Ik kan dus blijven wonen op die plaats of is er nog een kans dat het huis verkocht kan worden ?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 13 nov 2009 09:27

“Art.1451.Echtgenoten die een stelsel van gemeenschap van goederen hebben bedongen, mogen niet afwijken van de regels van het wettelijk stelsel die betrekking hebben op het bestuur over het eigen en het gemeenschappelijk vermogen. Onder voorbehoud van het bepaalde in de artikelen 1388 en 1389 kunnen zij bij huwelijkscontract elke andere wijziging aanbrengen in het wettelijk stelsel. Zij kunnen met name overeenkomen :- dat het gemeenschappelijk vermogen al hun tegenwoordige en toekomstige goederen of een deel ervan zal omvatten...”(Burgerlijk Wetboek).

Zie inzake terugname:
SNYERS,J.,Clausule van inbreng in gemeenschap met recht van terugname in geval van echtscheiding,*Not.Fisc.M. 1993,12-16.
* Not.Fisc.M.=Notarieel en Fiscaal Maandblad CED Samson Kouterveld 14 1831 Diegem
Raadpleeg voor boeken en tijdschriften www.bibliotheek.be .Via interbibliothecair leenverkeer kan u uit andere bibliotheken lenen of kopie bekomen bij uw POB(=Plaatselijke Openbare Bibliotheek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

angelke
Topic Starter

#3 , 13 nov 2009 12:49

de jurudische taal is niet makkelijk :-)
bedannkt voor de tip.

Ik wil gewoon zeker dat dat ik daar kan blijven wonen: en als ik de waarde terug krijg, is het mooi, maar dat biedt mij niet de zekerheid dat ik er kan blijven wonen... zo blijkt, als ik het goed begrijp?

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”