Spaarekening zonder weet van de partner

marietje
Topic Starter

Spaarekening zonder weet van de partner

#1 , 13 nov 2009 09:21

Mijn man drinkt en speelt de laatste tijd overdreven veel.
Onze rekeningen lopen langzaam leeg.
Bestaat er ergens een bank waar ik een bankrekening (spaarboek)kan openen zonder dat hij het weet?
Ik wil daar een beetje geld op parkeren, om een appeltje voor de dorst op te bouwen moest mijn huwelijk mislukken.
We zijn getrouwd volgens gemeenschap van goederen.
Ik zoek iets dat hij onmogelijk kan ontdekken, zeker niet moest het werkelijk tot een scheiding komen.
Bedankt voor al uw raad!
Het moet wel volledig wettelijk in orde zijn, ik wil niets pikken uit de gemeenschap natuurlijk!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 13 nov 2009 11:58

Aangezien jullie gehuwd zijn met gemeenschap van goederen heeft het geen zin om een rekening op uw naam te openen. Zelfs als ze op uw naam staat behoort ze voor 50 percent toe aan uw echtgenoot en zal hij bij verdeling ingevolge erfenis die 50 percent kunnen opeisen.

roharro

#3 , 13 nov 2009 11:59

lees in bericht hiervoor: erfenis moet scheiding zijn

Reclame

marietje
Topic Starter

#4 , 13 nov 2009 12:07

Maar hoe kan hij of zijn advocaat ooit te weten komen als er een spaarboekje bestaat waarvan hij niets weet?
Bijvoorbeeld een internetbank of een bank in een ander dorp?

roharro

#5 , 13 nov 2009 12:30

Ingeval van echtscheiding moet u alleszins het bestaan van die spaarrekening meedelen voor zover ze niet reeds bekend is via andere wegen. Zoniet pleegt u diefstal van gemeenschappelijk vermogen!!

U zei: "Het moet wel volledig wettelijk in orde zijn, ik wil niets pikken uit de gemeenschap natuurlijk!"

marietje
Topic Starter

#6 , 13 nov 2009 13:09

Dus als ik samenvat, het is volledig in orde om van de gemeenschappelijke rekening geld te gebruiken voor blouse, juwelen of een avondje stappen of een gokske te wagen, maar aan de kant zetten voor mezelf kan niet?
Mijn kledij en persoonlijke spullen blijven later van mij, maar eventueel appart gespaard geld moet altijd gedeeld worden?
Ook niet als ik spaar in verhouding tot wat hij over de balk gooit?

roharro

#7 , 13 nov 2009 13:17

Alleen ingeval van huwelijkscontract met volledige scheiding van goederen is het mogelijk om een rekening voor u alleen te openen en te spijzen met lopende inkomsten.

marietje
Topic Starter

#8 , 13 nov 2009 13:38

Zou het dan wettelijk in orde zijn moest ik af en toe iets aan mijn moeder geven en vragen of ze het voor mij aan de kant zet?

hendrik1

#9 , 13 nov 2009 16:11

Ja, dan kan!

Het beste dat je m.i. kan doen is zoals vroeger cash geld verbergen!

succes

wanton

#10 , 13 nov 2009 18:27

Ja, dan kan!

Het beste dat je m.i. kan doen is zoals vroeger cash geld verbergen!

succes
Serieus blijven , Hendrik!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

marietje
Topic Starter

#11 , 13 nov 2009 21:00

Bestaan er geen anonieme belegingen of belegingen aan toonder?

roharro

#12 , 13 nov 2009 21:04

Vroeger wel, nu niet meer. Alle effecten welke nu nog aangeboden worden door de banken worden ingeschreven op een effectenrekening. En een effectenrekening staat op naam en is dus gekend.

hendrik1

#13 , 14 nov 2009 16:25

DUS: cash opzij houden!
Er is immers géén alternatief hé wanton!

succes

roharro

#14 , 14 nov 2009 17:35

DUS: cash opzij houden!
Er is immers géén alternatief hé wanton!

succes
Voor bescheiden bedragen misschien een oplossing. Moet wel goed verborgen worden. Een banksafe is het veiligste, maar dan is het weer niet meer "naamloos".

Indien men grotere bedragen op deze wijze gaat verstoppen kan men wel problemen krijgen wanneer men ze terug te voorschijn haalt. Men kan dan immers niet of nauwelijks nog aantonen dat het om "wit geld" gaat vermits elk spoor met de oorsprong van het geld ontbreekt op dat ogenblik.

hendrik1

#15 , 14 nov 2009 17:47

hoi Roharro,

zelfs voor grote bedragen is het helemaal niet moeilijk om ze dan weer wit te maken...!

mvg

Terug naar “Bank & Beurs”