advies schenking-vruchtgebruik

noek
Topic Starter

advies schenking-vruchtgebruik

#1 , 14 nov 2009 18:24

ons pa wil alles zo goed en kwaad regelen om succesie enigsinds te sparen
ons ma is 3 jaar geleden heengegaan en ons pa zet nu een app van ongeveer (verkoopprijs) 12 mijloenbfr hij wil ons 2 kinderen eigenaar maken en hij het vruchtgebruik houden(logisch)
hoe gaan we tewerk ,beter de ruwbouw schenken de volledig klaar app?
wat met grondlasten?
wat mogen we niet over het hoofd zien?
alvast bedankt voor de reaktie

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hendrik1

#2 , 14 nov 2009 18:35

hoi

het beste is dat pa alles tijdens het leven schenkt id est het appartement verkoopt en de gelden verdeelt, en nog minstens 5 jaar blijft leven! Wanneer jullie 2 dan goed zorg dragen voor de pa (zonder eigendom) is het plaatje volledig!
succes

wanton

#3 , 14 nov 2009 19:46

Ik ga u een serieus antwoord proberen geven dat u zelf al suggereert en dat waarschijnlijk aan uw wensen voldoet.
Het is idd. best dat uw vader het appartement volledig afwerkt. Daarna doet hij een schenking van de blote eigendom aan beide kinderen samen. Blote eigendom is wel iets anders dan de ruwbouw. Hij betaalt de nodige schenkingsrechten maar houdt het vruchtgebruik. Daardoor kan hij gerust blijven wonen of de huur innen , en daar kunnen jullie niets aan veranderen. De vruchtgebruiker , uw vader , staat in voor de lasten : onroerende voorheffing , brandverzekering , onderhoud.
Bij zijn overlijden worden de kinderen samen volle eigenaar in onverdeeldheid , zonder bijkomende kosten of successierechten. Jullie kunnen dan beslissen wat je met het appartement doet : verkopen en de opbrengst delen ; de één verkoopt zijn deel aan de ander ; samen verhuren.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

noek
Topic Starter

#4 , 14 nov 2009 19:56

hendrick ik vind het maar logisch dat ons pa de renten opstrijkt van de gegeven gifte zolang hij leeft grt bedankt

noek
Topic Starter

#5 , 14 nov 2009 19:58

wanton zijn de schenkingsrechten van een ruwbouw niet goedkoper dan een volledig afgewerkt app? grt

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 14 nov 2009 20:38

Een alternatieve, goedkopere oplossing bestaat erin dat de kinderen de naakte eigendom kopen en de vader het vruchtgebruik. Moet in verschillende stappen gebeuren:

1. vader schenkt geld aan kinderen om naakte eigendom te kopen

2. de kinderen kopen met dat geld de naakte eigendom; in dezelfde akte koopt de vader het vruchtgebruik.

Bij overlijden van de vader moeten er geen rechten meer betaald worden.
De schenking kan met notariële akte (duurste oplossing), zonder akte maar met registratie van de schenking (kost 3 percent) of gewone hangift (kost niks maar vader moet nog minstens 3 jaar blijven leven anders komt de schenking in de erfenis).

De geschetste procedure moet uiterst zorgvuldig en correct geschieden, anders niet rechtsgeldig. Vraag de details aan uw notaris

wanton

#7 , 14 nov 2009 23:03

wanton zijn de schenkingsrechten van een ruwbouw niet goedkoper dan een volledig afgewerkt app? grt
Natuurlijk , een ruwbouw is minder waard dan een afgewerkt appartement. Maar gaan de kinderen in staat zijn de afwerking te bekostigen? Meer nog : wat is vader met het vruchtgebruik van een ruwbouw?

U moet wel weten dat e schenkingsrechten niet berekend worden voor het totaal , maar afzonderlijk per begunstigde. Twee keer 125.000 € kost minder dan één keer 250.000 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”