eigendom bij aankoop onder de scheiding van goederen

nadejda
Topic Starter

eigendom bij aankoop onder de scheiding van goederen

#1 , 16 nov 2009 16:35

Beste
We zijn getrouwd onder de stelsel van scheiding van goederen. Nu wil ik graag een appartement aankopen die voor de grootste deel met mijn geld gefinancierd zal worden. Ondertussen heb ik ook aan mijn echtgenoot een groot bedrag geleend voor een aankoop van zijn huis. Waardoor mijn geld nu niet meer genoeg zijn om dit appartement volledig te financieren en ik moet nog gaan bijlenen.
De bedrag dat ik moet lenen is te hoog voor me alleen dus ik moet de hypotheek samen met mijn echtgenoot aangaan.
Mijn vraag is of hij dan ook een mede-eigenaar wordt van dit appartement? Het is de bedoeling dat dit aankoop enkel in mijn eigendom blijft.
Want als ik dit geld dat ik aan hem geleend had nog in mijn bezet had kon ik dan wel allen dit appartement kopen.
Wat moet ik doen om deze aankoop als mijn eigendoom laten opmaken maar wel met de lening op ons beide?
Alvast bedankt.
Met vriendelijk groeten,
Nadejda

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 18 nov 2009 09:53

Bij ‘scheiding van goederen’ kan u ALLEEN een appartement kopen,ook al leent uw echtgenoot u daartoe geld;ook al leent u daartoe samen geld bij derden.

“Art.1290 Schuldvergelijking heeft van rechtswege plaats uit kracht van de wet, zelfs buiten weten van de schuldenaars; de twee schulden vernietigen elkaar op het ogenblik dat zij tegelijk bestaan, ten belope van hun wederkerig bedrag.”(Burgerlijk Wetboek).

Tussen uw schuld aan uw echtgenoot en zijn schuld aan u treedt dus van rechtswege schuldvergelijking op.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

nadejda
Topic Starter

#3 , 18 nov 2009 09:58

Hartelijke dank,j.demoor, voor snelle reactie.
Nu ga ik dit appartement zeker kopen :)

Groeten

Reclame

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”