mag een van de twee gehuweden het huis verlaten ?

kristof
Topic Starter

mag een van de twee gehuweden het huis verlaten ?

#1 , 29 jul 2006 10:43

Beste,

een vriendin van mij maakt momenteel een grote crissis mee in haar huwlijk! grote ruzies waar zelf politie moet in tussen komen !
heeft zij enig recht om het gezamelijk huis te verlaten zolang ze niet gescheiden zijn !
Mag zij bij mij komen inwonen?
kan ze nog gepakt worden terwijl ze bij mij woont en wat zijn de gevolgen ?
kan zij haar kinderen verliezen ? want daar heeft ze de grootste schrik voor ?

alvast bedankt voor de info !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jul 2006 10:55

heeft zij enig recht om het gezamelijk huis te verlaten zolang ze niet gescheiden zijn !
Ja. Tot de huwelijksplichten hoort ook het samenwonen, maar als men een geldige reden heeft kan men dit samenwonen be?indigen zonder dat dit een inbreuk is op de huwelijksplichten.
Het is wel aan te raden onmiddellijk dringende en voorlopige maatregelen te vragen bij de vrederechter.
Mag zij bij mij komen inwonen?
kan ze nog gepakt worden terwijl ze bij mij woont en wat zijn de gevolgen?
Bedoel je samenwonen als man en vrouw? Dat is een inbreuk op de huwelijksplicht. Ze kan inderdaad betrapt worden op overspel. De echtscheiding kan in haar nadeel worden uitgesproken. Zij kan dan geen aanspraak maken op onderhoudsgeld. Moet eventueel onderhoudsgeld betalen. Kosten echtscheidingsprocedure ten hare laste.
kan zij haar kinderen verliezen ? want daar heeft ze de grootste schrik voor ?
Over de kinderen wordt beslist "in het belang van het kind". Alles is dus mogelijk. Als de kinderen zich bijvoorbeeld slecht voelen bij jou en zich beter voelen bij de vader kunnen ze aan de vader worden toegewezen. Alles hangt af van de feitelijke omstandigheden. Het omgekeerde kan dus ook.

Zij neemt best contact met een advocaat voor iets te ondernemen.

scorpioen

kristof
Topic Starter

#3 , 29 jul 2006 10:58

Alvast bedankt voor de reactie !

ik zal zu dus toch zover moeten krijgen dat ze een avocaat neemt want tot op heden ziet ze dat niet zitten !

enig idee wat een echtscheiding zou kunnen kosten ?
Voor het geval ze voor de kosten moet opdraaien ?

Reclame

kristof
Topic Starter

#4 , 29 jul 2006 11:09

Ik dacht zelf dat er verandering in de wet was gekomen en dat m'n de partner niet meer voor overspel kon "pakken"
Maar blijkbaar is er dus toch verkeerd info gegeven in de media !

sperwer

#5 , 29 jul 2006 13:23

overspel is geen strafrechtelijke misdaad meer, maar nog wel een fout in het huwelijk.

Je kan er dus geen boete of gevangenisstraf meer voor krijgen, maar nog steeds alle rechten in de echtscheiding door verliezen.

kristof
Topic Starter

#6 , 30 jul 2006 09:37

Heeft iemand een idee wat de kosten kunnen zijn voor een betrapping + echtscheiding ?

krissie

#7 , 30 jul 2006 10:19

Kristof, een vriendin van mij vluchtte weg bij haar man na jarenlange mishandeling . Ze nam haar jongste kind mee, en kreeg van een goeie vriend onderdak. Het ging hier wel om een vriend ,niets meer!! Haar man heeft haar laten : betrappen: alhoewel er niets was en is tss die mensen , maar ze verbleef er , dus was dat voor hen genoeg , gewoon het feit dat ze op een ander adres verbleef!! Middeleeuwse toestanden , maar reality life......... Dat ze een goede advocaat neemt (misschien een vrouw) in haar geval. Sterkte en moed zullen nodig zijn :wink:
: Doe steeds uw best, laat de moed nooit zakken, geef u nooit gewonnen. Misschien zullen anderen u erom haten.
Maar wie u haat zal de strijd nooit winnen, tenzij u hem gaat haten.
En dan vernietigt u uzelf:
R. Nixon

robert

#8 , 24 aug 2006 10:07

Een gehuwde persoon mag het echtelijke woning verlaten mits op voorhand een verklaring af te leggen bij de politiediensten. De referentie van de verklaring of een kopij moet bewaard worden voor eventueel later gebruik. Zonder die verklaring kan men de rechten in echtscheiding verliezen.

Echtscheiding (vechtscheiding) : reken op ? 2.500 per jaar.
Echtscheiding EOT : 3 maal niets.
Betrapping : reken op minimum van ? 1.250 tot veel meer naargelang de complexiteit.

sperwer

#9 , 24 aug 2006 12:04

Robbe,

wat een vechtscheiding kost hang af van hoevaak men naar de rechter moet en hoeveel de advocaat moet werken.

Een EOT kost vandaag 750?

Lex

#10 , 24 aug 2006 15:03

Echtscheiding (vechtscheiding) : reken op ? 2.500 per jaar.
Echtscheiding EOT : 3 maal niets.
Betrapping : reken op minimum van ? 1.250 tot veel meer naargelang de complexiteit.
Is dat zo?

Ik werk blijkbaar nog steeds voor ' een appel en een ei'
Zal mijn erelonen DRINGEND moeten aanpassen. :-)

robert

#11 , 25 aug 2006 09:49

Ervaring en familie/kennissenkring.

De krant "De Standaard" schrijft wel eens dat de orde van de advocaten (advokaten mag ook volgens "van Dale") weeral niet de gangbare tarieven wenst te publiceren. Maar men vindt her en der in het internet tarieven gepubliceerd.

Er zijn advocaten die een beperkt uurloon aanrekenen, en naderhand een honorarium vragen. Anderen, en dit is meer en meer in gebruik, verwerken het honorarium in het uurloon. Die tarieven vindt men zo op tussentijdse facturen.

Voorbeeld van honorarium verwerkt in uurloon:
1993-1994: redactie BEF 300 per pagina, fotokopie BEF 10 per pagina, ereloon is BEF 3.000 per uur, verplaatsingen naar rechtbank is BEF 15 per km plus de tijd aan de helft van het ereloon.
1997-1998: redactie BEF 330 per pagina, fotokopie BEF 12 per pagina, ereloon is BEF 3.300 per uur, verplaatsingen analoog berekend.
1999-2000: redactie BEF 350 per pagina, fotokopie BEF 13 per pagina,
ereloon is BEF 3.500 per uur.
2003-2004: redactie ? 10 per pagina, fotokopie ? 0,30 per pagina, ereloon ? 100 per uur, verplaatsingen analoog berekend.

Natuurlijk zijn de tarieven anders voor een beginnende advocaten, en stijgen de tarieven naargelang de ervaring.

Betrapping: in ettelijke gevallen gaat het om meer dan ??n locatie, aanvraag papieren aan de rechter is ? 250 per locatie, honorarium ? 200, deurwaarder ongeveer ? 250, gebruik van detective is ? 1.850 per week en meer. Men moet ook alles zien; ook voor een wagen is er een factuur, btw, rijtaks, verzekering, biv, brandstof en inschrijving alvorens er ??n km gereden kan worden.

Lex

#12 , 29 aug 2006 03:59

Wat U hier uit de doeken doet, zijn geen erelonen maar onkosten(nota's)!

robert

#13 , 29 aug 2006 12:31

Voorbeeld van honorarium verwerkt in uurloon.

sperwer

#14 , 29 aug 2006 13:41

Denk dat dit een slechte vaststelling van de kosten voor een echtscheiding is.

Want deze kosten verschillen volgens mij echt wel van vechtscheiding tot vechtscheiding.

En vechtscheiding waarvoor de raadsman/vrouw slechts 4 maal naar de rechtbank moet en slechts 5 maal iets moet gaan opzoeken er voor, zaal veel goedkoper uitvallen dan een vechtscheiding waar de raadsman/vrouw 10 keer voor naar de rechtbank moet en 20 keer iets moet voor gaan opzoeken.
En dan is er nog geen sprake van de andere dingen die er bij komen kijken, zoals gerechtskosten en deurwaarders.
Het is met andere woorden ZEER GEVAARLIJK op gerechtszaken een kostprijs te plakken als het niet over vastgestelde procedures gaat zoals een EOT.

robert

#15 , 31 aug 2006 09:56

Dit is ook geen vaststelling van de kost van een echtscheiding.
Gewoon de tarieven.
Er zijn analoge in het internet, en bepaalde daarvan zijn zonder het honorarium.

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”