uit elkaar wat met hypotheek

ArankaD
Topic Starter

uit elkaar wat met hypotheek

#1 , 04 nov 2009 22:24

Dag,

Ik ben al een 2-tal jaar weg van mijn partner. Wij hadden samen een huis gekocht, om alle ruzie en problemen te vermijden heb ik toen gezegd dat ik niets van het huis moest hebben. Hij moest er alleen voor zorgen dat ik van de akte en van de lening geschrapt werd.

Nu 2 jaar later ben ik nog steeds niet geschrapt. Sinds 1 jaar zijn we bezig bij de bank om mij van de hypotheek te krijgen, blijkbaar wil dit niet lukken omdat zijn nieuwe partner 2 parttime jobs heeft en dit is niet gelijk gesteld als 1 full-time.

Ik heb nu ook terug een nieuwe relatie en wij zouden graag samen een stekje kopen. Dit kan niet zolang ik op de andere hypotheek sta.

Hoe kan ik deze situatie oplossen? Wat kun je doen als de banken je niet willen schrappen? Is de enige oplossing dan verkopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 nov 2009 00:09

Huis verkopen en lening met de opbrengst aflossen.

Lex

#3 , 05 nov 2009 10:09

Huis verkopen en lening met de opbrengst aflossen.
:roll:

De notaris is verplicht om na te gaan of er nog schulden zijn en zal die schuld moeten aflossen aan de bank.

Reclame

basejumper

#4 , 20 nov 2009 19:40

Beste :

Dit probleem stelt zich regelmatig.
Wanneer een koppel een woning koopt en ervoor leent tekent men ook beiden als medeschuldenaar voor die lening. dat statuut geldt voor de ganse looptijd van de lening.
Wanneer dat koppel uit elkaar gaat blijft die borgestelling dus gelden.
De partner die de woning overneemt kan in de overeenkomst van echtscheiding/boedelverdeling wel het engagement op zich nemen om de lening zelf verder af te betalen én hij kan ook aan de bank vragen om de borgsstelling van de ex partner te annuleren en de volledige borgstelling op hem/haar te zetten.
De bank zal dit enkel doen als het inkomen van de overblijvende kredietnemer ruim voldoende is.
De bank heeft haar akkoord gegeven mits hypotheek én mits borgstelling van twee kredietnemers. je kan nooit éénzijdig eisen dat de contractvoorwaarden gewijzigd worden.
Jij staat nog altijd borg en dat zal bij een nieuw krediet van jouwentwege ook een rol spelen in de beoordeling van je kredietwaardigheid. Bij de bepaling van je terugbetalingscapaciteit zal men immesr de positieve kredietcentrale raadplegen en ontdekken dat jij nog mee instaat voor de betalingvan een andere lening.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2009 12:57

Niemand moet in onverdeeldheid blijven wat het huis betreft. U kan dus de verkoop eisen desnoods de openbare.
Daarna wordt de lening afbetaald met boeteclausule.
Niet vergeten dan de hypotheek te laten schrappen !!!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”