Mag je met een Canta op het fietspad rijden en op het trottoir parkeren in België

Thomas1
Topic Starter

Mag je met een Canta op het fietspad rijden en op het trottoir parkeren in België

#1 , 18 jul 2021 11:57

Wanneer ik in Google zoek of je met een Canta op het fietspad mag rijden, komt het volgende antwoord te voorschijn:

"Met een Canta mag u ook rijden op het fietspad, de stoep, in wandelgebieden en op winkelpromenades. Ook parkeren op het voetpad of de stoep is toegestaan met de Canta."

Dit omdat de Canta wordt beschouwd als scootmobiel of invalidenwagentje.

Misschien is dit enkel de Nederlandse situatie. Hoe zit dat in België?

Alvast dank voor de antwoorden

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 18 jul 2021 12:05

Nee hoor. Dit valt onder de categorie brommobiel. Daar moet je in België een brommobielplaat op bevestigen. Je mag niet op trottoirs en fietspaden rijden of er parkeren. Met je invalidenkaart mag je wel op een invalidenparkeerplaats staan. Je moet wel degelijk een rijbewijs AM hebben. Je legt dus een theoretisch examen af én een praktisch examen maneuvers op een terrein.

Thomas1
Topic Starter

#3 , 18 jul 2021 12:06

Ja, een AM rijbewijs heb ik. Maar ik dacht dat ik 'm op een pleintje mocht parkeren?

Reclame

eylis

#4 , 18 jul 2021 14:20

neen dus.

eylis

#5 , 18 jul 2021 15:46

@inazuma, het is een een Canta (geen Canto). En dat zijn brommobielen. Dus geldt die betreffende regelgeving.

LeenW

#6 , 18 jul 2021 17:11

Het zal inderdaad van de technische specificaties van uw voertuig afhangen. Al vind ik dat naar de geest van de wet zo'n Canta altijd als brommobiel moet worden geclassificeerd.

pho450

#7 , 20 jul 2021 17:17

Het is misschien geen wettekst, maar op de site van Aixam Belgium vond ik alvast dit terug:
De verkeersregels voor traditionele auto’s gelden ook voor auto’s zonder rijbewijs. Zo moet de bestuurder van een Aixam op de rechterrijstrook rijden, zoals de bestuurder van een traditioneel voertuig en mag hij geen gebruik maken van fietspaden of -stroken die gereserveerd zijn voor fietsers. De Aixam is niet geschikt voor rijden op de autosnelweg.
https://www.aixam-belgium.be/nl/wet-en-regelgeving/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”