koppel : elk eigen huis, hoe moet dat met kind

miss.evita
Topic Starter

koppel : elk eigen huis, hoe moet dat met kind

#1 , 27 nov 2009 00:34

Beste,

hoe zit het juist als je als koppel op een verschillend adres woont,
en er een kind is.

Hoe zit dat dan wettelijk, moet een van ons twee het kind dan ten laste nemen, of bestaat er een statuut hiervoor?
Laatst gewijzigd door miss.evita op 28 feb 2012 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2009 18:16

U bent zo wie zo alleenstaande moeder gezien niet gehuwd.
Er is dus wettelijk ook geen vader.
Uw vriend zal uw kind moeten gaan erkennen bij de gemeente
Al of niet wordt het kind op uw naam gezet of op zijn naam
Uiteindelijk kan uw vriend ook adopteren en
ja men kan ook huwen. Dan zijn al die tussenstappen niet nodig.

Ga best eens langs de sociale dienst van uw ziekenkas - het ocmw of de dienst bevolking - daar krijg je een op maat antwoord met alle gegevens erin verwerkt.

Hou er ook rekening mee dat qua erfopvolging en ook een stoelendans kan zijn.
Vb : uw kind en erkend door de vader op zijn naam dus afstamming staat vast.
Ongeval waarin alle drie betrokken u sterft ter plaatse - vader en kind naar ziekenhuis. Uw zoon erft van u
Uw zoon sterft --- vader erft van uw en zijn zoon.
De vader sterft --- de ganse erfenis gaat naar de ouders van uw vriend.
Kwestie dat je het maar weet.

Carlo

#3 , 16 dec 2009 11:33

Franciscus,
kan uwe uitleg niet volledig volgen (pas op, dit ligt aan mij)
mag ik daarom mijn geval proberen uit te leggen:
Ik en mijn vriendin 'niet officiël samenwonend) hebben elks een eigen huis. Ik had mijn huis al voor ik samenwoonde met mijn vriendin. Nu wil ik mijn huis verkopen om een groter aan te kopen, omdat een terwijl een kind is gekomen, dat ik wel erkend heb.
Het huis dat ik nu nog bezit, zou bij mijn overlijden naar mijn vader gaan volgens de opmaak. Nu ik dus een nieuw huis ga kopen en een kind heb, wil ik bij een eventueel overlijden mijn kind erfgenaam maken en mijn vader het de afhandeling laten maken totdat mijn kind meerderjarig is. Maar mijn vriendin, wil dat ik haar het huis overlaat bij mijn eventueel overlijden.
Kan u me een beetje uitleggen, wat kan en mag.
En belangrijk, waar ik goed aan doe.
Dank bij voorbaat.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2009 17:52

niet officieel samenwonend wil zeggen dat er geen ENKELE juridische band is tussen u en uw vriendin.
Het huis dat u in eigendom heeft is van u en uw erfgenamen - gezien u een erkend kind hebt ( u bent wettelijke vader) is dat uw wettige erfgenaam.
Niemand anders ook niet uw vader.
Volgens de opmaak -- ik vermoed de akte - zou uw vader wel in bezit komen? maar daar staat vermoedlijk bij dat hij erft gezien er geen erfgename die voorrang hebben ( kinderen) - of heeft hij vruchtgebruik?

U kan wel personen testamentair een 'kindsgedeelte' geven van uw bezit.

Als u wettig samenwoont of gehuwd bent kan de partner waarmee u samenwoont automatisch het vruchtgebruik van de 'gezinswoning' ongeacht van wie de erfgenaam is (kind).
*Ik dacht nu ook bij 'gewoon samenwonen' langer dan 1 jaar maar ik heb het niet nagekeken.*
In principe kan uw vriendin nooit van rechtstreeks erven wel testamentair of vruchtgebruik.
Als u het aan haar schenkt of iets anders opsteld dan is het (me van haar en NIET exclusief van uw kind. (u sterft zij trouwt en krijgt nog 3 kinderen)
dan erft uw kind samen met haar kinderen elk 1/4 - is het mee van haar dan heeft uw kind de helft en de andere helft gaat in 4.
Zet u het op naam van uw kind dan kan zij vruchtgebruik hebben maar eigendom is steeds voor uw kind(eren)

wanton

#5 , 16 dec 2009 18:20

Carlo ,
het is aan te raden dat jullie 'wettelijk ' gaan samenwonen. Dat doe je door een verklaring als dusdanig te ondertekenen op het gemeentehuis. Je krijgt dan wel maar één belastingbrief. Je zegt dat het huis van U alleen is. Wel , uw wettelijk samenwonende partner krijgt het vruchtgebruik van die gezinswoning. (Voor feitelijk samenwonenden is dat niet zo!) Dat wil zeggen dat zij geen eigenaar wordt , maar levenslang het huis mag bewonen of de huur innen. Dat kan niemand haar afpakken.
U hebt een kind : die staat eerste in de rij om van U te erven. Indien U niets doet qua testament of zo , erft dat kind alles van U, voor de blote eigendom. Hij kan slechts na het overlijden van moeder het huis verkopen.
Indien er nog een testament bestaat ten gunste van uw vader , is het best dat U dat annuleert of kapotscheurt. Uw zoon MOET immers van U erven.
Indien U iets aan uw vriendin wil geven , meer dan het vruchtgebruik , moet U een testament maken. Maar U moet rekening houden dat uw kind (of kinderen) een minimum deel moet krijgen.
Verdere uitleg kan!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sammy foulon

#6 , 26 sep 2010 14:07

beste,

Wij zijn een samengesteld gezin die beiden eigennaar zijn van een woning. (betaling lening)
Nu hadden we graag gaan samenwonen in mijn huis, en zou mijn vriendin het hare verkopen.
Ikzelf heb 2 kinderen uit mijn vorig huwelijk en mijn vriendin 1; samen hebben we ook 1 dochter.

kan dit wettelijk geregeld worden dat zij bij mij intrekt, en indien er iets moest gebeuren met ons beiden, ook haar zo'n zoon een deel van de erfenis krijgt.

mvg sammy foulon en kathleen dujardin

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”