misbruik vertrouwen na volmacht voor verdeling erfenis

lieven peeters
Topic Starter

misbruik vertrouwen na volmacht voor verdeling erfenis

#1 , 29 nov 2009 21:37

Na deze mail heb ik een volmacht gegeven aan mijn nicht:
Ik heb een prettige verassing voor jullie ...Twintig jaar geleden overleed Nonkel X...dat het beter zou zijn als wij zelf deze verdeling zouden doen want anders zouden de kosten te hoog oplopen en er nog minder overschieten....De bank ...vraagt dat ik haar een volmacht bezorg van alle erfgenamen om dat geld op mijn rekening te kunnen storten. ik zal het dan verdel elen... het gaat om een bedrag van "iets minder dan 20000 Euro" waarvan gij een zesde krijgt ..."
En wat blijkt:
Binnenkort zal AXAbank 19700 E op mijn rekening storten. Dit geld kan verdeeld worden....over alle 27 neven en nichten in gelijke delen....
Nadat ik volmacht gegeven heb veranderen de voorwaarden in mijn nadeel. 1/27 ipv 1/6 erfdeel! De volmachtdrager (samen met anderen wiens 'mening' gevraagd wordt) bekomt haar voordeel![/b]Kan ik nog iets ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 dec 2009 10:15

“Art.1989.De lasthebber mag niets doen buiten hetgeen in de lastgeving begrepen is...“(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek vooraf zorgvuldig de tekst van de verleende lastgeving.

Indien uw volmacht gegeven werd onder toezegging van ‘waarvan gij een zesde krijgt ‘ dan geldt die volmacht niet zonder inachtneming van die toezegging. U kan DAN de verrichtingen die met die volmacht gebeurden doen vernietigen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

old man

#3 , 01 dec 2009 10:49

“Art.1989.De lasthebber mag niets doen buiten hetgeen in de lastgeving begrepen is...“(Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek vooraf zorgvuldig de tekst van de verleende lastgeving.

Indien uw volmacht gegeven werd onder toezegging van ‘waarvan gij een zesde krijgt ‘ dan geldt die volmacht niet zonder inachtneming van die toezegging. U kan DAN de verrichtingen die met die volmacht gebeurden doen vernietigen.
Thx. voor 't antwoord. In de vraag (mail) om volmacht stond de toezegging(1/6e erfdeel). In mijn getekend volmachtdocument is daar geen melding van gemaakt. Vormt dit een probleem?

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 01 dec 2009 11:45

Het enige waar het om gaat is de vraag of verdeling onder de 27 personen de juiste is volgens de effectieve erfrechten van al de erfgenamen.

Indien u een belofte gedaan werd die daar mee strijdig is dan is die nietig.
Aangezien in de volmacht geen enkele voorwaarde stond kunt u ook geen fout inroepen van de volmacht verkrijger.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”