Verdere verloop speekseltest.

ThieleK
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verdere verloop speekseltest.

#1 , 20 dec 2021 17:20

Goedemiddag,

Vanmiddag omstreeks 12.30u werd ik tegen gehouden opweg naar het werk.
De politiedame vroeg me even te blazen en dit was negatief. Nadat ze me geinformeerd had dat dit in orde was werd er mij gevraagd of ik verdovende middelen gebruik. Antwoord hierop is nee. Laaste keer dat ik iets gebruikte is immidels 10j geleden.
Ze vraagt me verderop te parkeren om een speekseltest af te leggen. Andere chauffeurs mogen gewoon door rijden.
Ik parkeer me, geef papieren + rijbewijs af en wacht tot ze terug komt.

Speekseltest word afgenomen en deze blijkt positief te zijn.
Nu ik zei dat ik niets van verdovende middelen gebruik en dit is ook zo. Maar voor een medische aandoening gebruik ik wel CBD producten.
Deze maken het leven iets dragelijkers voor mij. Hiermee bedoel ik geen medicinale cannabis, maar alleen CBD.

De dame informeert mij dat dit resulteerd in onmiddelijk rijverbod van 12u + intrekking van rijbewijs voor 15dagen.
Nu komt dit wel aan als een shock voor mij, ik heb, op een flitsboete hier en daar, nog nooit iets te maken gehad met 1 of andere gerechtelijke instantie.
De 2de speekseltest word afgenomen en ik word geinformeerd wat de volgende stappen zijn.

Nu op het moment zelf was ik niet bezig met het verdere verloop van dit alles. Ik moest het werk verwittigen (leuk gesprek), vervoer naar huis regelen en zorgen dat mijn wagen kon opgehaald worden.
Maar nu ik thuis ben heb ik toch nog wel wat vragen.

Ik lees overal dat deze initiele speekseltesten veel te gevoelig zijn, dus ik vermoed dat de 2de test die naar het labo gestuurd is negatief of ver onder de grenswaarde gaat zijn aangezien ik geen cannabis gebruik en het hier om een (vermodelijke) restwaarde in de CBD gaat.
Zover ik kan lezen gaat de boete een bedrag tussen 200 - 2000 x8 zijn.
Nu als de 2de test negatief terug komt moet ik dan nog steeds dit bedrag betalen? Hangt dit vast aan de eerste test of de 2de?

En wat is het verdere verloop van dit alles?
Ik vermoed binnen x aantal tijd een brief in de bus te krijgen met PV?
Krijg ik binnen 15 dagen een bericht over het afhalen van mijn rijbewijs?
Word ik zowiezo opgeroepen naar de rechtbank of hangt dit vast aan het resultaat van de 2de test?
Is er buiten de 200 - 2000 x8 nog een andere geldsom waar ik rekening mee moet houden?

Sorry voor de vele misschien banale vragen. Maar ik heb echt geen idee van hoe dit allemaal in zijn werk gaat.

Bedankt voor het advies.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

#2 , 20 dec 2021 18:37

Tweede test is de speekselanalyse. Dit staal zal door het labo onderzocht worden en dit bepaalt ook de eventuele straf.

De eerste test is slechts indicatief en heeft verder geen waarde.

U zal een afschrift van het pv ontvangen en daarbij de nodige info over het afhalen van uw rijbewijs. Alles zal dus afhangen van wat het labo al dan niet vindt

LeenW

#3 , 20 dec 2021 18:51

Ter aanvulling van het correcte antwoord hierboven, het is niet omdat een geneesmiddel legaal verkrijgbaar is, dat dit u vrijstelt van een straf. Indien er te hoge waarden worden vastgesteld kan men u vervolgen, ongeacht de bron of de invloed op uw rijvaardigheid.

Reclame

ThieleK
Topic Starter

#4 , 20 dec 2021 19:50

Het gaat me ook niet over het vrijstellen van straf. Het gebruik van CBD en bijkomende "gevaren" of risico's ben ik me nu van bewust en ik zal hieruit mijn conclusie's trekken.

Mijn vraag is wat er nu kan voortkomen uit dit voorval. Vooral als uit de 2de test een te kleine of geen strafbare waarde gemeten word.

Maar ik wacht wel gewoon de uitslag van de 2de test + PV af.
Hopelijk word ik hieruit wijzer dan.

Bedankt voor de antwoorden.

Issued

#5 , 20 dec 2021 19:58

Als er in de speekselanalyse geen te hoge waarden worden aangetroffen kan men u niets ten laste leggen, maw u kan dan niet vervolgd worden aangezien u dan niets fout hebt gedaan.

Klein detail: vooraleer een rijverbod opgeheven wordt dient u een nieuwe speekseltest af te leggen. Het rijverbod is pas opgeheven als deze negatief is. Niet alle politie zones passen dit toe. Maar dit kan echter wel belangrijk zijn als u bv een ongeval heeft met de fiets terwijl uw rijverbod nog loopt. Dit rijverbod en de intrekking voor 15 dagen staan los van het resultaat van de speekselanalyse. Als u inbreuken begaat tegen het rijverbod of de intrekking bent u strafbaar ook al toont de analyse aan dat u initieel onder de grenswaarden zat.

ThieleK
Topic Starter

#6 , 20 dec 2021 20:59

Je gebruikt dus wel verdovende producten ...
Waarvoor maakt niet uit: je mag er geen voertuig mee besturen
Ik was niet op de hoogte dat CBD een verdovend middel is. En dat deze test überhaupt op CBD test, ik dacht alleen op THC + andere verdovende middelen.
Dus als ik thuis bij wijze 3 druppeltjes CBD per dag gebruik ben ik strafbaar bezig? Als ik met de auto rij welteverstaan.

LeenW

#7 , 20 dec 2021 21:03

Ik was niet op de hoogte dat CBD een verdovend middel is. En dat deze test überhaupt op CBD test, ik dacht alleen op THC + andere verdovende middelen.
Dus als ik thuis bij wijze 3 druppeltjes CBD per dag gebruik ben ik strafbaar bezig? Als ik met de auto rij welteverstaan.
Neen, het gaat om de bloedwaarden, niet het gebruik. Dit kan sterk verschillen van persoon tot persoon.

Issued

#8 , 20 dec 2021 21:47

Cbd mag in België niet voor consumptie verkocht worden dacht ik.

Franciscus

#9 , 20 dec 2021 22:00

Maar er staat zelfs reclame voor in kranten.
Ik dacht dat een aantal van die producten al eens gecontroleerd werden en veel ervan totaal boven de minimale grens THC kwamen en dus een strafbaar product was.

#10 , 21 dec 2021 07:11

Als de thc waarde minder dan 0.2% is is het toegelaten

Issued

#11 , 21 dec 2021 14:22

Als de thc waarde minder dan 0.2% is is het toegelaten
Toegelaten voor verkoop, maar mag niet als voedingssupplement of ' voor consumptie' verkocht worden.

ThieleK
Topic Starter

#12 , 21 dec 2021 16:38

Ik was niet op de hoogte dat CBD een verdovend middel is.
Waarom gebruik je het anders ... :roll:
Ik gebruik het niet als zijnde verdovend of recreatief middel. Ik heb crohn, wat zorgt voor grote onstekingswaarden. Door mijn behandelende arts is er aangeraden om bijkomend op het infuus dat ik 2 maandelijks krijg te proberen om CBD supplementen bij te nemen omdat deze een onstekingsremmende werking hebben.

Iets waar ik nu mee zal stoppen omdat ik geen 2de positieve test kan riskeren.

TheJudge007

#13 , 22 dec 2021 01:32

Daar komt het in feite op neer, wat de TS volgens mij in feite niet goed besefte, in de mening zijnde "ik gebruik een legaal middel dus ik mag een voertuig besturen". Vreemd dat niemand haar dat dan gezegd heeft.

Issued

#14 , 22 dec 2021 15:34

Wederom cbd is in België niet goedgekeurd voor consumptie. Het is niet illegaal maar je kan het bekijken als massageolie ofzo.

En daarbovenop de combinatie van morfine op voorschrift in combinatie met rijden is bv ook niet wettelijk.

ThieleK
Topic Starter

#15 , 23 dec 2021 00:27

Nu ben ik mezelf gaan verder gaan verdiepen in dit alles. De eerste speekseltest test positief omdat chemisch CBD en THC dezelfde structuur hebben, zoals ook aangehaald is eerder. Daardoor accepteer ik ook de 15 dagen rijverbord en alles wat daar bij hoort. Daar is geen discussie mogelijk.

Maar CBD word niet geclassificeerd als zijnde een verdovend middel of dit is toch wat ik hierop uitmaak.

"Het Hof merkt op dat de bepalingen inzake het vrije verkeer van goederen binnen de Unie
(artikelen 34 en 36 VWEU) wél van toepassing zijn, aangezien de CBD die in het hoofdgeding aan
de orde is niet als een „verdovend middel” kan worden beschouwd.
"
Bron: https://curia.europa.eu/jcms/upload/doc ... 0141nl.pdf

Corrigeer me alsjeblief als dit niet correct is. Ik ben ook maar een leek in dit alles. Ik heb dit puur uit interesse voor mezelf opgezocht en als ik dit niet correct interpreteer hoor ik het graag.

Ik was ook niet van mening "ik gebruik een legaal middel dus ik mag een voertuig besturen".
Alcohol is immers ook een legaal (verdovend) middel. En iedereen weet de wetgeving hierrond.

Is het daarom raar om de gedachtengang te hanteren dat het gebruiken van een legaal niet verdovend middel (CBD) mag tijdens het besturen van een voertuig en dat de positieve speekseltest hierdoor toch een beetje een wrange smaak achterlaat?
Nu ik weet dat het niet bestemd is voor consumtie, maar bij wijze van spreken als ik massageolie wil consumeren, wetende dat dit geen invloed heeft op mijn wezen. Dan is dit toch "legaal".

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”