schenking aan kleinkind

noeke
Topic Starter

schenking aan kleinkind

#1 , 05 aug 2006 01:40

Mijn vriend zijn ouders willen een stuk bouwgrond schenken aan hun kleinkind die gehuwd is.
Zij wil echter een groter stuk dan voorzien.
Dat kleinkind zegt dat haar vader(mijn vriend) daar niets aan kan veranderen, want het is een schenking die haar oma aan haar doet.
1. Is het juist dat een grootmoeder dat zomaar kan wegschenken zonder de toestemming van de zoon?
2. Kan hij dan ook zijn deel al vragen?
3. Wat als later zijn ouders komen te sterven, is hij dan dat deel kwijt en moet hij dan ook nog kosten betalen?

Bedankt voor een antwoordje.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 aug 2006 14:58

Hierbij is van belang of uw vriend nog broers en/of zussen heeft. Zijn ouders mogen een deel van hun vermogen schenken aan hun kleindochter, zonder dat uw vriend dat kan beletten. Indien zij ??n kind hebben , kunnen ze de helft weggeven. Bij twee kinderen is dat 1/3 , bij drie of meer kinderen 1/4. Dit wordt evenwel pas bepaald bij het overlijden van de schenkers want de grond telt dan mee aan zijn waarde op dat ogenblik. Indien dan blijkt dat de kleindochter meer heeft ontvangen dan de ouders konden/mochten weggeven , kunnen de kinderen vragen een deel terug te betalen.
Indien uw vriend enig kind is , vind ik het wel een goed gedacht van zijn ouders deze schenking te doen. Dit staat verder volledig los van zijn (toekomstig) deel van de erfenis maar er moeten dan ook geen successierechten meer betaald worden voor die grond.

noeke
Topic Starter

#3 , 05 aug 2006 21:08

Bedankt voor uw antwoord.

Mijn vriend is enig kind.
Dus als ik het goed begrijp kan hij er niks aan doen.
De totale grootte van de grond is ongeveer 1100 m2 en zij wil er meer dan 600m2 van.
Zijn dochter gaat ook bouwen op dat stuk grond, wordt dat huis dan meegerekend (voor de successierechten) bij het overlijden van de schenkers en moeten deze dan allebei overleden zijn?
Als er een notariele akte wordt opgesteld, moet daarin dan staan"als voorschot op de erfenis" of is dat niet verplicht?

Is het misschien zinvol dat hij nog eens te rade gaat bij een notaris?

Reclame

wanton

#4 , 06 aug 2006 10:41

De antwoorden op dit forum moet ge zien als een algemene richtlijn. Voor uw eigen situatie en voor een meer gedetailleerde bespreking gaat U idd best naar een notaris. In het voorgelegde probleem moet altijd een notaris tussenkomen.

Groetjes , en voor de rest = graag gedaan.

webmaster
Beheerder

#5 , 07 aug 2006 08:00

Thread werd opgeschoond en gesloten. Vraag werd voldoende beantwoord.

Dank voor het begrip,
de webmaster

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”