verwerping erfenis

JoannaRobert
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verwerping erfenis

#1 , 27 jan 2022 11:59

Geachte,

Mijn vader van 85 heeft een koopverslaving en heeft zijn hele leven àl wat hij verdiende en erfde volledig opgekocht en niets gespaard.
Er zijn dus wel wat bezittingen, een grond, een huis en ook schulden. Hij heeft enkele van zijn exuberante aankopen laten klasseren (erfgoed) .
Wat hij van waarde bezit is echter door slecht (geen) onderhoud/nonchalance in erbarmelijke staat waaronder het huis met inboedel maar ook hetgeen geklasseerd is.

Omdat erfgoed dat uiteraard niet laat gebeuren moet hij vermoedelijk eerstdaags voor de rechtbank komen. Vermoedelijk wordt hij verplicht het erfgoed in goede staat te brengen.
De restauratie zou over 700000 euro kunnen gaan wat nooit haalbaar is, zelfs als hij àlles verkoopt. Het erfgoed verkopen is geen optie meer wegens slechte staat en geen interesse.

Mijn eerste vraag: Kan mijn vader verplicht worden tot die restaurantie en -vermits er geen spaargeld is- zijn huis verkopen?
Ikzelf daarentegen volg netjes de regels, betaal alles op tijd, spaar, probeer mijn kinderen een mooi startkapitaal mee te geven en ben al mijn hele leven lang de dupe van zijn flamboyante levensstijl.
Ik was al lang van plan mijn erfenis te verwerpen. Maar ik ben ontzettend bang om toch nog meegesleurd te worden in zijn afgrond.

Mijn tweede vraag: Hoe kan ik mezelf en mijn gezin hiertegen het best beschermen?

Mijn derde vraag: Mijn moeder is vroeg gestorven en in principe ben ik erfgenaam van haar deel. Hij heeft het vruchtgebruik. Betreft die erfenis enkel het onroerend goed of ook het roerend goed?
Als ik mijn erfenis verwerp, is dat dan inclusief het deel van mijn moeder?

Met dank,
Joanna

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus

#2 , 27 jan 2022 12:17

U hebt het erfdeel van uw moeder reeds geërfd. Dat is onomkeerbaar.
Na overlijden van uw vader kunt u zijn erfenis verwerpen, maar uw reeds bestaand aandeel in het verwaarloosde erfgoed blijft uw eigendom (indien moeder mede-eigenaar was).

Als die onroerende goederen gemeenschappelijk bezit waren van uw ouders dan is het nog erger. Als blote eigenaar van uw moeders nalatenschap bent u degene die voor (de heft van) de grote renovatiekosten instaat. Dus NU reeds.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus

#3 , 27 jan 2022 17:26

En dat doet u best via UW eigen notaris

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”