Schilderwerken gang/trappenhal ...

Speedys
Topic Starter

Schilderwerken gang/trappenhal ...

#1 , 05 dec 2009 22:12

Sinds enkele jaren (8) huur ik een appartement.
Ik betaal maandelijks huurgeld + 25 euro voor de kosten algemene delen.
Wat verstaat men onder kosten algemene delen?
Jaarlijks krijg ik een afrekening (krijg dan meestal terug wat ik teveel heb betaald).
Binnenkort willen de eigenaars (6 - 6 appartementen in de blok) de gang en trappenhal laten schilderen.
Nu is mijn vraag: voor wie zijn deze kosten: verhuurder of huurder (ik - :shock: ).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 dec 2009 22:29

Wat staat in uw huurcontract aangaande de algemene kosten?

Speedys
Topic Starter

#3 , 05 dec 2009 22:41

Dit staat in mijn contract:
samen met de maandelijkse huur dient partij huurder een provisie van 1.000 frank (25 euro) per maand te betalen uit hoofde van provisie voor de vaste kosten, verbonden aan de gemene delen waarvan geacht wordt het mede-gebruik te hebben, o.a. voor dekking van de ten exemplatitieve titel opgesomde kosten van minuterie, verwarming, lift (die is er niet), opkuis (van wat?), syndicus, algemeen onderhoud (kuisen moeten we zelf doen!!!) etc. Voor zoveel als nodig wordt hiervoor verwezen naar het regelement van mede-eigendom ....

Reclame

Vandebos

#4 , 06 dec 2009 01:42

ok. en heb je een kopie van het reglement van mede-eigendom?

Zal morgen een paar dingen opzoeken.

Speedys
Topic Starter

#5 , 06 dec 2009 10:23

Neen!

Speedys
Topic Starter

#6 , 06 dec 2009 11:48

Ik zou het echt schande vinden moest ik als huurder de kosten moeten betalen want er zijn al verschillende huurders geweest in het gebouw. Ik ben de enige die trouw blijft aan het appartement. Om de 2 jaar krijg ik ofwel nieuwe boven-, onder- of naastburen. Zij hebben toch ook de gang en trappenhal gebruikt maar die zijn nu wel weg. Ik heb ook vernomen dat elke eigenaar een prijsofferte mocht binnenbrengen! Meer weet ik niet wat er nu gaat gebeuren.
Van de syndicus moeten we ook niet veel verwachten! Hij heeft zelf 1 appartement sinds een jaar of 2/3. Maar we zien hem nooit. Als we melden dat er iets stuk is zoals lamp dan is het antwoord: de lamp ligt in de kast (electriciteitsmeters) je mag ze zelf vervangen!!!
Als ik iets moet melden doe ik dan ook weeral met een tussenpersoon (mijn eigenaar werkt met een makelaar), mijn eigenaar en makelaar heb ik in 8 jaar, nog niet gezien of gehoord persoon (enkel krijg ik jaarlijks een brief met de indexaanpassing en een brief met afrekening van de kosten (dan nog enkel met bedrag en mijn persoonlijk aandeel erin). Heb al eens gevraagd naar een gedetailleerde afrekening en als antwoord kreeg ik: je kan het komen inkijken op het bureau.

Vandebos

#7 , 06 dec 2009 11:53

Als er een syndicus is aan hem een kopie hiervan vragen, anders aan de mede-eigenaars. Normaliter diende je dit te krijgen bij het aangaan van het huurcontract.

Het probleem is, zoals je hier wellicht reeds gelezen hebt dat er geen wettelijk kader bestaat om te bepalen welke kosten nu dienen vergoed te worden door de bewoner en welke door de eigenaar.

Het is daarom van belang te weten wat er in het contract staat en als dit verwijst naar een reglement, te weten wat er in dit reglement staat.

Er zijn wel een aantal voorstellen om dergelijke problematiek aan te pakken, mocht de onderverdeling in het contract of reglement niet gedetaillleerd genoeg zijn, waarop een vrederechter zich kan baseren als een dergelijke zaak in geding wordt getrokken. Deze zal zich dan baseren op deze voorstellen, de inhoud van het contract en de regionale gewoonte.

Zowel Quignard, budget en recht als Wahl plaatsen de kosten voor het herschilderen bij de eigenaar en niet de bewoner. Wahl maakt hier wel de opmerking bij "tenzij anders overeengekomen in het contract..."

Hopelijk helpt dit je verder?

Speedys
Topic Starter

#8 , 06 dec 2009 13:38

Alvast bedankt.

Ik hou je op de hoogte.

Terug naar “Huren”