Ik ben samen met andere broer en zuster reservataire erfgenaam met als hoofdbegunstige een broer die de helft plus een gelijk deel plus garagebox erft. Ik ben de enige die niet minnelijk wil schikken daar ik een audiofragment heb waarin mijn moeder zegt dat alles gelijk verdeeld zou worden. Dit audiofragment werd gemaakt de dag dat een vrederechter kwam vaststellen dat er een bewindvoerder moet worden aangesteld. Het huidige testament dateert van een half jaar voor de audio-opname en andere lichtgewijzigde voorgaande, tenietgedane testamenten met zelfde hoofdbegunstigde zijn bewaard gebleven. Een week later werd ze door diezelfde vrederechter wilsonbekwaam verklaard en een bewindvoerder werd aangesteld. De notaris aangesteld door de kantonrechter zal een verslag neerleggen waarin ze het testament en eerste verslag van voorgaande notaris volgt. Ze meldde mij tevens om toe te geven daar het audiofragment niet zou weerhouden worden door de rechter.
Voor de andere kinderen stoppen de kosten vanaf dat het verslag wordt neergelegd bij de rechtbank. Kort door de bocht gaat het uiteindelijk over een erfenis met een totale waarde van €60000. Eigenlijk had ik willen afzien van de erfenis maar heb mijn moeder beloofd dat ik haar laatste wil zou bekend maken. Dus kan ik niet anders dan mij te laten dwingen uit onverdeeldheid te treden omdat ik wens dat haar wil zou gehoord worden door de kantonrechter. Ik neem aan dat ik het pleit ga verliezen.
Mijn vraag…hoeveel gaat deze kwelling mij ongeveer kosten?
Dank bij voorbaat voor enig advies Evi