Omgangsrecht grootouder - België / Nederland

Whoknows
Topic Starter

Omgangsrecht grootouder - België / Nederland

#1 , 13 dec 2009 20:08

Hallo iedereen,

Ik woon met mijn 2 kinderen en nieuwe (Nederlandse) partner in Nederland. De moeder van de kinderen is tot ons aller verdriet twee jaar geleden overleden. Onze relatie was al een tijdje geleden op de klippen gelopen. De onderlinge relatie tussen mij en mijn ex verliep prima na de breuk - dit in het belang van de kinderen.

De relatie met mijn ex-schoonmoeder is altijd zeer moeizaam geweest. Ik was niet goed genoeg - mijn baan was niet goed genoeg - ons huis was niet goed genoeg. Ze maakte ons leven een hel op aarde met haar bemoeienissen en commentaren.

Nu is ze opnieuw mijn leven - met mijn nieuwe partner - aan het kapot maken met lastercampagnes - Klachten neer te leggen bij Bureau jeugdzorg in Nederland - politie op mijn dak sturen enz ... enz ... De kinderen leven echter in een paradijs bij ons - er is geen vuiltje aan de lucht - ze worden verzorgd zoals het hoort.

Ik ben altijd veel te goed geweest en heb haar omgangsrecht gegund voor de kinderen - er is nooit iets op papier gezet - het waren telkens mondelinge afspraken. Nu ben ik van mening - door haar gedrag waar geen houden aan is - dat het voor mijn kinderen en mijn gezin niet goed is dat ze de kinderen nog ziet. We staan allemaal stijf van de stress - bang voor de volgende klacht of bezoek van politie of Jeugdzorg ...

Deze korte inleiding om tot volgende vraag te komen : ik weiger haar vanaf heden de kinderen nog te zien. Wij wonen in Nederland - zij in België. Als zij hier een rechtzaak van maakt - komt dit dan voor een Belgische of een Nederlandse rechtbank ? Ik zou zeggen Nederlandse aangezien de kinderen officieel in Nederland gedomicilieerd staan, maar ben er echter niet zeker van. Dit is voor mij belangrijk om weten aangezien ik serieus opzoekingswerk wil verrichten naar de wetten omtrent omgangsrecht voor grootouders. Aangezien die wetten nogal verschillen tussen België en Nederland .... wil ik uiteraard de wetten bekijken die voor ons van toepassing zijn en geen nutteloze opzoekingen doen.

Zo ... dat allemaal voor 1 simpele vraag :)

Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden

Groetjes

Een gezin dat op instorten staat onder het terreurbewind van zijn ex-schoonmoeder

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 dec 2009 10:35

“Art.35...§ 1...De uitoefening van het ouderlijk gezag of van de voogdij wordt beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het kind zijn gewone verblijfplaats heeft op het tijdstip waarop die uitoefening wordt aangevoerd...”(16 JULI 2004. - Wet houdende het Wetboek van internationaal privaatrecht).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 15 dec 2009 11:37

Een gezin dat op instorten staat onder het terreurbewind van zijn ex-schoonmoeder…. We staan allemaal stijf van de stress - bang voor de volgende klacht of bezoek van politie of Jeugdzorg ... Ze maakte ons leven een hel op aarde met haar bemoeienissen en commentaren. Nu is ze opnieuw mijn leven - met mijn nieuwe partner - aan het kapot maken met lastercampagnes

enz ... enz ... De kinderen leven echter in een paradijs bij ons - er is geen vuiltje aan de lucht - ze worden verzorgd zoals het hoort.

Het geheel klopt zo ongeveer als een zwerende vinger

RR

Reclame

3399AAaa

#4 , 15 dec 2009 12:36

Een gezin dat op instorten staat onder het terreurbewind van zijn ex-schoonmoeder…. We staan allemaal stijf van de stress - bang voor de volgende klacht of bezoek van politie of Jeugdzorg ... Ze maakte ons leven een hel op aarde met haar bemoeienissen en commentaren. Nu is ze opnieuw mijn leven - met mijn nieuwe partner - aan het kapot maken met lastercampagnes

enz ... enz ... De kinderen leven echter in een paradijs bij ons - er is geen vuiltje aan de lucht - ze worden verzorgd zoals het hoort.

RR
ofwel heeft u zo veel ervaring dat u mensen heel snel doorhebt, of anders bedoelt mijnheer het ietsje anders en begrijpt u het verkeerd?

Een schoonmoeder die haar kleinkinderen het leven zuurmaakt: de voorwaarde voor de 'bijzondere affectieve band' die in België nodig is voor het omgangsrecht lijkt hier ver zoek....

3399AAaa

#5 , 15 dec 2009 12:37

RR
ofwel heeft u zo veel ervaring dat u mensen heel snel doorhebt, of anders bedoelt mijnheer het ietsje anders en begrijpt u het verkeerd?

Een schoonmoeder die haar kleinkinderen het leven zuurmaakt: de voorwaarde voor de 'bijzondere affectieve band' die in België nodig is voor het omgangsrecht lijkt hier ver zoek....
De Nederlandse wetgeving ken ik niet op dat vlak.

roderidder
Contacteer: Website

#6 , 15 dec 2009 12:58

voor de verwarrende duidelijkheid:

De kinderen leven in een paradijs waar ze allemaal stijf van de stress staan, waar er geen vuiltje aan de lucht is omdat het leven daar als een hel op aarde is. De kinderen worden verzorgt als het hoort net zoals wij (nieuw gezin- zonder grootouder langs moeders kant) op instorten staan, zowat kapot gemaakt zijn met haar bemoeienissen commentaren en lastercampagnes

Ik ruik hier iets van "bij mij is alles, maar dan alles goed, de grootmoeder daarintegen, daar is alles, maar dan ook alles fout"

Dit wijst op ... conflict

RR

Whoknows
Topic Starter

#7 , 15 dec 2009 18:51

voor de verwarrende duidelijkheid:

De kinderen leven in een paradijs waar ze allemaal stijf van de stress staan, waar er geen vuiltje aan de lucht is omdat het leven daar als een hel op aarde is. De kinderen worden verzorgt als het hoort net zoals wij (nieuw gezin- zonder grootouder langs moeders kant) op instorten staan, zowat kapot gemaakt zijn met haar bemoeienissen commentaren en lastercampagnes

Ik ruik hier iets van "bij mij is alles, maar dan alles goed, de grootmoeder daarintegen, daar is alles, maar dan ook alles fout"

Dit wijst op ... conflict

RR
Ik heb het antwoord dat ik zocht via j.demoor - waarvoor dank. Wat de sarcastische reukzin en commentaar van RR betreft ... ga ik weinig woorden aan vuil maken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 dec 2009 19:20

Ter info

Ook in Nederland zal er wel zoiets zijn als bemiddeling.
Zorg en vraag raad aan dat comité bijzondere jeugdzorg ( Nederland ken ik de naam niet) - zorg steeds dat je mogelijkheden open laat en kansen wil geven ... in een voor de kinderen gecontroleerde omgeving.
Het kan zijn dat ook in Nederland - al er veel ongegronde klachten komen - men ook eens een rekening stuurt naar de klachtneerlegger.
Voor dat soort zaken komt de schoonmoeder dan wel naar Nederland blijkbaar.
In België zal ze gezien Staat België NIET bevoegd is dus ook niet terecht kunnen.

Whoknows
Topic Starter

#10 , 09 feb 2010 13:48

Hallo iedereen,

Ex-schoonmoeder heeft me ondertussen een kortgeding aan gesmeerd. Om haar family life kracht bij te brengen heeft ze een verklaring afgelegd waarin staat dat de kinderen van de periode 08/2007 tot 08/2008 bij haar in huis hebben gewoond.

Mijn ex-partner (overleden in 11/2008) woonde die periode in bij haar moeder omdat ze niet meer voor zichzelf kon zorgen. De kinderen woonden toen bij mij en mijn nieuwe partner. OFFICIEEL stonden de kinderen echter wel ingeschreven op adres van ex-schoonmoeder. Mijn ex-partner heeft dat toen gevraagd omdat ze anders zou terugvallen op een zeer lage uitkering en het kindergeld zou verliezen.

Omdat we geen onmensen zijn en haar - in haar strijd tegen kanker - niet wilden opzadelen met financiële issues, hebben we dat toegestaan. Onze goodwill van toen w nu misbruikt door ex-schoonmoeder door te beweren dat de kinderen bij haar hebben ingewoond.

Er is destijds een onderzoek geweest door het OCMW naar de situatie omdat ze onraad roken. Mijn ex-partner was bijna alsnog haar inkomen kwijt omdat de kinderen dus feitelijk niet bij haar inwoonden. Omdat ex-schoonmoeder iemand binnen het OCMW kende, is dat toen stopgezet en mocht ze haar uitkering behouden.

Hoe kan ik nu in godsnaam aantonen dat de kinderen feitelijk bij ons woonden en niet bij ex-schoonmoeder ? Kan ik bij het OCMW dat dossier opvragen ? Uiteraard kunnen de kinderen (9j en 11j) dat zelf ook bevestigen, maar wil hen niet te veel betrekken - ze hebben het al lastig genoeg ...

Als ik dit kan weerleggen en aantonen dat ex-schoonmoeder liegt over de feiten en er eigenlijk weinig familiy life vast te stellen is, staan wij toch harder in onze zaak niet ?

kristin

#11 , 12 feb 2010 09:33

als je toen al in Nl woonde, zullen de kinderen dat jaar toch wel daar naar school gegaan zijn. Kan je dit niet als bewijs aantonen

Terug naar “Andere”