Vruchtgebruik ook voor kinderen?

breydel
Topic Starter

Vruchtgebruik ook voor kinderen?

#1 , 16 dec 2009 14:09

Mijn moeder stierf twee jaar geleden. Ze had samen met mijn vader een eigen woning en een sppartement aan de kust.
Vader besluit om alle contact met de kinderen te verbreken. Hebben wij het recht om het appartement aan de kust te gebruiken of hangt dit af van de goodwill (of het gebrek eraan) van vader?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 16 dec 2009 14:13

Indien jullie vader het vruchtgebruik heeft (wat normaal het geval is), dan kan hij autonoom beslissen wie er gbruik mag maken vann het appartement.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

breydel
Topic Starter

#3 , 16 dec 2009 14:20

en is het ook perfect mogelijk dat hij ons de toegang onzegt?

Ik dacht dat de kinderen (2) ook automatisch als erfgenamen zijnde het vruchtgebruik kregen. Mag hij ook autonoom beslissen om het goed te verkopen?

Reclame

roharro

#4 , 16 dec 2009 15:44

en is het ook perfect mogelijk dat hij ons de toegang onzegt?

Ik dacht dat de kinderen (2) ook automatisch als erfgenamen zijnde het vruchtgebruik kregen. Mag hij ook autonoom beslissen om het goed te verkopen?
De kinderen erven de blote eigendom. De overlevende echtgenoot het vruchtgebruik. Hij mag jullie bijgevolg de toegang ontzeggen.

Hij kan niet autonoom beslissen te verkopen. Maar indien hij wil verkopen en jullie gaan niet akkoord dan kan hij de verkoop wel via het gerecht afdwingen. De wet zegt dat niemand verplicht kan worden om in onverdeeldheid te blijven. Dus uiteindelijk zullen jullie een verkoop niet kunnen beletten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

breydel
Topic Starter

#5 , 16 dec 2009 16:07

en wordt de opbrengst van het goed dan mee verdeeld onder de kinderen?

wanton

#6 , 16 dec 2009 18:27

De helft van de verkoopprijs (moeders helft ) wordt verdeeld zoals de eigendom van de woning. De kinderen , elk voor een gelijk deel in blote eigendom ; vader voor het vruchtgebruik.
Dat betekent ook dat , bij vrkoop , de kinderen het vruchtgebruik van vader moeten vergoeden. Bijvoorbeeld , als er drie kinderen zijn ontvangen zij niet 1/6 van de verkoop ( 1/3 van de helft) maar slechts een deel vb 60 % daarvan. Die coëfficiënt (60of 53 % of ) is afhankelijk van de leeftijd van vader.
En ook : de kinderen kunnen de overlevende ouder niet dwingen tot verkoop van de gezinswoning , die ouder kan dat idd wel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

breydel
Topic Starter

#7 , 17 dec 2009 14:30

ok bedankt voor de info!

Terug naar “Andere”