voorbeeld huurcontract korte duur

cds
Topic Starter

voorbeeld huurcontract korte duur

#1 , 17 dec 2009 21:03

Het is mijn eerste keer dat ik een huisje wil verhuren en de kandidaathuurder is iemand met schuldbemiddeling. Ik heb dus al wat opzoekingswerk verricht en begrepen dat ik de huurder bij niet betaling van de huur er niet zomaar kan uitzetten.

Kan iemand mij helpen aan een voorbeeld van een huurcontract voor een bemeubeld huis voor de periode van 1 jaar?
Kan ik er een clausule inzetten zodat ik de huurovereenkomst toch vlug kan verbreken als de huurder niet betaald?

bedankt voor de hulp

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 17 dec 2009 22:35

- voorbeeld huurcontract van bepaalde duur: kijk in de link in onderschrift voor het type contract voor verhuur. Erin zijn clausules voorzien voor ofwel een contract van bepaalde duur of een 3-6-9. Indien het pand is gemeubileerd dien je best 2 dingen te doen. In de bijzondere voorwaarden op het einde van het contract vermeld je dat het hier om de verhuur van een gemeubileerd pand gaat waarvan het aanwezige meubilair omstandig wordt beschreven in de plaatsbeschrijving. Stoffeer die plaatsbeschrijving dan ook uitbundig met foto's van het aanwezige meubilair, beter 20 foto's teveel dan één te weinig.

- Voortijdig beëindigen huurcontract van bepaalde duur: Je kan zeer specifiek opnemen in het contract dat ofschoon het hier gaat om een contract van bepaalde duur het contract toch opgezegd kan worden voor eigen bewoning of één van de andere andere redenen in art 3 van de huurwetgeving. Of deze clausule stand houdt hangt af .. van de vrederechter in kwestie en de redenen tot beëindigen van het contract. Over dit punt heerst er al geruime tijd discussie en het stof is nog niet gaan liggen..

- Bij niet betaling en bij gebrek aan een onderlinge overeenkomst is er maar één wijze om eender welk huurcontract te verbreken ---> de vrederechter. U kan ook pas iemand laten uitzetten als er een vonnis is dat hiertoe beslist. Bovendien is het die vrederechter die de strafmaat zal bepalen voor diegene die de oorzaak is van het verbreken van het contract. ( eg de wanbetaler)

Hopelijk helpt dit u verder?

Edit : spelfoutjes..
Laatst gewijzigd door Vandebos op 18 dec 2009 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

bosprocureur

#3 , 18 dec 2009 09:10

-
- Bij niet betaling en bij gebrek aan een onderlinge overeenkomst is er maar één wijze om eender welk huurcontract te verbreken ---> de vrederechter. U kan ook pas iemand laten uitzetten als er een vonnis is dat hiertoe beslist. Bovendien is het die vrederechter die de strafmaat zal bepalen voor diegene die de oorzaak is van het verbreken van het contract. ( eg de wanbetaler)

Hopelijk helpt dit u verder?
Zeer correcte juridische raad.
Om toch even niet-juridisch te antwoorden : een huurder aanvaarden, die in schuldbemiddeling zit, is meestal om problemen vragen. Als het de eerste keer is dat u iets verhuurt, doe dat dus zeker niet. Beter een paar maand wachten op een huurder met inkomen, als er dan problemen komen, heb je tenminste verhaal.
Anders zien we u hier wellicht al te snel terug met een aantal vragen.

Reclame

cds
Topic Starter

#4 , 18 dec 2009 10:07

@ vandebos: Bedankt voor de link, er blijkt daar veel nuttige informatie tussen te zitten. Als ik die wetgeving zo bekijk is de huurder wel degelijk beschermd en heeft de verhuurder weinig verhaal!

@bosprocureur: Ik heb ondertussen contact gehad met de advocaat die schuldbemiddelaar is. Zij heeft ook op papier gezet dat ze de huur zal betalen... op voorwaarde dat de huurder geen schulden meer bijmaakt.
Sta ik dan een stuk sterker?
Ja, ik vrees hier nog dikwijls terug te moeten komen. :roll:

Vandebos

#5 , 18 dec 2009 11:57

Tja verhuren aan iemand in schuldbemiddeling houdt een zeker risico in, aan de andere kant kan het juist hierdoor zijn dat er zeker voor zal zorgen dat zijn huur betaald is aangezien hij ook niet nog eens het dak boven zijn hoofd wil verliezen.

Een oordeel vellen over een potentiële huurder is iets wat niemand kan buiten diegenen die met hem contact gehad hebben.

De verhuurder staat in de Belgische wetgeving in een iets zwakkere positie dan de huurder, dat is correct, maar overroepen zou ik dit zeker niet; als je de juiste stappen als verhuurder onderneemt bij een "slechte" huurder zal de vrederechter correct handelen.

Terug naar “Huren”