geschil over teruggave huurwaarborg

jenfee
Topic Starter

geschil over teruggave huurwaarborg

#1 , 18 dec 2009 14:46

We zijn twee weken geleden verhuisd naar een nieuwe woning onze vorige huisbaas begint nu over heel kleine zaken te zeuren
we hebben alles proper achtergelaten ze hebben ook nooit te klagen gehad over ons

Op het werkblad in de keuken staan een paar diepe krassen, en daarvoor willen ze ons een nieuw werkblad doen betalen wat kan oplopen tot 250 €
omdat ze bang zijn dat er water zal intrekken en het werkblad zal opzwellen.
Maar dat is toch normaal het is gebruikt je kan toch niet elke keer alles vernieuwen.
nu waren wij niet te eerste huurders en de oppervlakte waar de krassen zich bevinden zijn helemaal niet dicht bij het aanrecht, en het oppervlakte is niet groter dan 5cm op 10 cm max nu willen ze er nieuw werkblad instaleren van 2 meter.

Ik hou er niet van om problemen te maken maar ben niet van plan om iets te betalen dat er niet zal komen en vind ook niet dat ze ons dat kunnen aanrekenen je ziet het amper.

de andere dingen zijn een nieuwe schakelaar voor de dampkap die is blijkbaar stuken daar heb ik geen problemen mee
maar haar man wil dat allemaal zelf gaan reparenen en ook zijn uren tellen zodat ze ook weer daar goed kunnen doorrekenen heb ik het gevoel

En het nazicht van de gasbrander wat ook haar man gedaan heeft .

Maar ondertussen blijft het maar aanslepen en wij zouden natuurlijk ook graag ons geld terug hebben natuurlijk als er nog iets overblijft

dus mijn vraag is of ik ergens terecht kan voor dat werkblad hoe pak ik dat best aan??
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 18 dec 2009 15:06

Heb je foto's van de schade ?
Werd er zowel een intredende als een uittredende plaatsbeschrijving opgemaakt?
Werd deze door alle partijen aanvaard?

Kuisen van de gasbrander: Om in orde te zijn met de verzekering MOET dit gebeuren door een gecertifiëerde installateur. Vraag dus vriendelijk naar een kopie van het certificaat.

Eerlijk gezegd is er bij een langdurig geschil over kosten en huurwaarborg slechts één instantie die zich met macht van vonnis kan uitspreken: de vrederechter. In extremis kan er door deze tevens een expert worden aangesteld die de kosten van de schadeposten zal berekenen. ( meestal valt dit veel lager uit dan de verhuurders wensen aan te rekenen.) Natuurlijk is zo'n expert niet gratis...

jenfee
Topic Starter

#3 , 18 dec 2009 21:22

mijn man heeft haar vandaag gezegd dat de mensen van onze verzekering een facuur en fotos nodig hadden ofwel eens zouden gaan kijken wat niet waar is maar dan kreeg ze het redelijk moeilijk.

Maar ik kan wel met de persoon die er nu woont afspreken om fotos te maken.
er werd geen plaatsbeschrijving opgemaakt bij intrede en uittreden

Reclame

Vandebos

#4 , 18 dec 2009 21:27

Als er geen in en uittredende plaatsbeschrijving is gemaakt zal de verhuurder eerst dienen te bewijzen dat jullie die schade hebben veroorzaakt.
Art. 1730 - 1731 BW.
Art. 1730. <W> § 1. (De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning. Hij wordt gevoegd bij de geschreven huurovereenkomst in de zin van artikel 1bis van boek III, titel VIII, hoofdstuk II, afdeling 2 en zal eveneens onderworpen zijn aan de registratie.) <W>
Bereiken de partijen geen overeenstemming, dan wijst de vrederechter, bij wie de zaak aanhangig wordt gemaakt met een verzoekschrift ingediend voor het verstrijken van de termijn van één maand of van vijftien dagen naargelang van het geval, een deskundige aan die de plaatsbeschrijving opmaakt. Het vonnis is uitvoerbaar niettegenstaande verzet en is niet vatbaar voor hoger beroep.

Art. 1731. <W> § 1. Indien geen omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, wordt vermoed dat de huurder het gehuurde goed ontvangen heeft in dezelfde staat als waarin het zich bevindt op het einde van de huurovereenkomst, behoudens tegenbewijs, dat door alle middelen kan worden geleverd.
§ 2. Indien tussen verhuurder en huurder een omstandige plaatsbeschrijving is opgemaakt, moet de huurder het goed teruggeven zoals hij het, volgens die beschrijving, ontvangen heeft, met uitzondering van hetgeen door ouderdom of overmacht is teniet gegaan of beschadigd.

jenfee
Topic Starter

#5 , 02 jan 2010 14:42

ondertussen hebben ze de prijs dat het zal kosten:
om het klein stukje dat de krassen staan te vervangen hebben ze 4 meter nieuw werkblad nodig per meter 100€ dus gaat het ons meer dan 400 € kosten. om een stuk te vervangen dat nog geen 5 cm groot is ??

ik ben dit niet van plan oml te betalen het is belachelijk gewoon wat is dan mijn volgende stap?
naar het vredegerecht een afspraak maken ?
of waar kan ik een expert vinden die de schade kan opmeten voor ons?
we hadden geen plaatsbeschrijving bij in en uittrekken.

JohnD

#6 , 02 jan 2010 15:51

Ondertussen hebben ze de prijs dat het zal kosten:
om het klein stukje dat de krassen staan te vervangen hebben ze 4 meter nieuw werkblad nodig per meter 100€ dus gaat het ons meer dan 400 € kosten. om een stuk te vervangen dat nog geen 5 cm groot is ??
.. en dat jij vermoed volgens je vorige post, zelfs nooit vervangen zal worden.
We hadden geen plaatsbeschrijving bij in en uittrekken.
Dan is de kous af voor de verhuurder en kan je de post van VDB als leidraad gebruiken. Je schrijft hem gewoon (beleefd) een AS en zegt hem dat die beschadiging er al was bij aanvang van de huur. Zet er bij dat u naar de vrederechter zal stappen (minnellijke is beter in dit geval) als hij van plan is wat ook maar van kosten aan te rekenen.

De vrederechter zal hem naar een bewijs vragen dat die schade er niet was bij aanvang van de huur. Hij heeft zo geen bewijs, en dan is de kous af. Ik hoop dat je nergens op papier toegegeven hebt dat je die schade veroorzaakt hebt. Je gaat hier met een kleine leugen om bestwil beletten dat je verhuurder je iets gaat aanrekenen dat hij volgens jou zelfs nooit gaat vervangen, en dat volgens jou zelfs nog veel te veel aangerekend word (€400).
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Huren”