Aandeel erfenis

karmeliet
Topic Starter

Aandeel erfenis

#1 , 02 jan 2010 12:04

Mijn vader is onlangs overleden. Mijn moeder leeft nog en ikzelf ben enig kind. Ik probeer de aangifte van de successierechten zelf klaar te stomen.
In de leidraad die ik heb gekregen (formulier n°187) staat bij punt 5 het volgende: Volgende personen zijn bijgevolg erfgenaam, legataris of begiftigde.
Dan staat er naam, voornamen, rijksregisternummer en aandeel erfenis.
Wat bedoelen ze in mijn geval juist met "aandeel erfenis". Wat moet ik daar invullen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 02 jan 2010 12:11

Hallo karmeliet ;

eerst en vooral moet je de nalatenschap van je vader samenstellen : (waarschijnlijk) de helft van de gemeenschappelijke goederen plus de zijn 'eigen' goederen.
Daarvan heeft je moeder het vruchtgebruik , jijzelf hebt de blote eigendom.
De waarde van het vruchtgebruik wordt uitgedrukt in een percentage van de totale waarde en is afhankelijk van de leeftijd van moeder. De rest is de waarde van de blote eigendom. Hierop moeten jullie de voorziene successierechten betalen , behalve voor moeder op het VG van de gezinswoning.
Dus vul je in :
Mevr . XXX , voor het vruchtgebruik
De h. ZZZ , voor de blote eigendom
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 02 jan 2010 18:09

Was er een huwelijkscontract? Een Gifte tussen echtgenoten? Een testament? Kreeg U reeds schenkingen?

Reclame

karmeliet
Topic Starter

#4 , 03 jan 2010 09:32

Er is geen huwelijkscontract, geen giften, geen testament en enkel spaartegoeden. Nu vroeg ik me ook af of ik mezelf (kind van de overledene) ook moet vermelden als erfgenaam. Mijn moeder die nog leeft is nu toch immers erfgename?

wanton

#5 , 03 jan 2010 10:36

Mijn bericht van enkele lijnen hoger blijft van kracht!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#6 , 03 jan 2010 12:41

De "leidraad" van Financiën is helaas geen invulformulier zoals in de personenbelasting; ttz het is niet voor alle gevallen volledig of duidelijk.

Bij KBC (mocht U of uw ouders daar toevallig een rekening hebben) bestaat een brochure "Erfenissen, schenkingen en testamenten" die achteraan enkele uitgewerkte voorbeelden heeft van de aangifte die van U en uw moeder verwacht worden.
Maar bij elke andere grootbank zullen ze wel iets gelijkaardigs hebben, denk ik.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”