Ik ben sinds 2008 huurder van een appartement, met een 3-6-9 contract dat stilzwijgend verlengd werd. Ik heb in november voor het eerst een EPC van de woning gekregen, in het kader van de indexering van de huur. Het EPC is opgemaakt in oktober 2022 en heeft label C.
In het EPC staat dat er een condenserende gasketel aanwezig is. Maar dat is niet zo in werkelijkheid; er is een type gasketel dat minder goed scoort. Ik vraag me af of het EPC nog label C haalt als de correcte gegevens gebruikt worden.
Ik ben als huurder niet geïnformeerd geweest over een EPC plaatsbezoek. Het appartement is op het gelijkvloers. De voordeur kan door iedereen benaderd worden en het terras is niet volledig afgesloten, dus men kan langs die weg ook de ramen zien en er naartoe gaan.
Mijn vragen:
1) Mag de verhuurder dit EPC in zijn huidige staat gebruiken voor de indexering van de huur, ook al is de berekening gebaseerd op onjuiste gegevens ivm de verwarming?
2) Is de verhuurder verplicht om de onjuiste gegevens in het EPC te laten corrigeren en de energiescore te laten herberekenen, als hij de huur wil indexeren?
3) Heeft het zin om te protesteren tegen de twijfelachtige aard van het plaatsbezoek? (Onduidelijk of de energiedeskundige is binnengelaten geweest in de woning, of zonder mijn toestemming op het privéterras is gekomen.)