Raar vezoek van huisbaas in sociale koopwoning : domicilie fraude?

stef1990
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Raar vezoek van huisbaas in sociale koopwoning : domicilie fraude?

#1 , 09 feb 2023 16:53

Dag Allemaal,

Ik huur momenteel al 2 jaar een woning in de privé. Mijn huisbaas heeft de woning als sociale koopwoning verworven.
Ik kreeg deze week het rare verzoek of ik het ok zou vinden als haar domicilie adres bij mij zou staan omdat ze een boete gekregen heeft van de sociale huisvestigingsmaatschappij.

Na opzoekingswerk blijkt dat kopers een sociale koopwoning 20 jaar zelf moeten bewonen. De woningen zijn naar mijn weten gebouwd in 2007 wat maakt dat ze er eigenlijk zelf tot 2027 zou moeten wonen.

Ik vraag mij af wat er mij ten laste kan gelegd worden als ik hierop 'JA' zeg en eigenlijk akkoord ga met het plegen van domicilie fraude voor het ontlopen van de boete.

alvast bedankt voor de inlichtingen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 09 feb 2023 17:05

Dan bent u medeplichtig en gaan er voor u ook gevolgen zijn. Gewoon weigeren verwijzen naar de domiciliewetgeving die enkel toelaat dat mensen die er werkelijk wonen er gedomicilieerd zijn.

stef1990
Topic Starter

#3 , 09 feb 2023 17:13

@LeenW : enig idee welke gevolgen dit kunnen zijn? Ik heb nl schrik dat ze dan zegt dat ze er zelf inkomt en ik op zoek moet naar iets anders. Niet eenvoudig als alleenstaande momenteel.

Reclame

Franciscus

#4 , 09 feb 2023 17:56

U hebt een huurcontract met haar.
Direct de gemeente (& politie ) verwittigen zodat er zeker niemand kan ingeschreven worden zonder uw toelating.
Uiteraard geen toelating geven u wordt inderdaad medeplichtig en nog erger u draait mee op voor al haar kosten en schulden gezien alles wat er binnen staat bij u ook geacht wordt van haar / hem te zijn.

Is het huurcontract geregistreerd ? U kan dat controleren via myfin.be. Is er een borg betaald en staat die op een aparte rekening of zekerstelling via Cxxxx?
Laat het direct registreren.

Laat haar maar naar vrederechter stappen kans dat die mee instapt in het verhaal om haar te helpen aan de boete te ontsnappen is zero.
Uiteraard kan ze eisen dat ze terug in haar woning kan terugkomen maar dat hangt o.a. af van welk type huurcontract u hebt en van wanneer.
Contract van voor of na 1.1.2019?

LeenW

#5 , 09 feb 2023 18:09

Los van die gevolgen, gaan deurwaarders ook bij u staan voor schulden. Fiscaal kan dit ook nadelig zijn als u samenwonend bent. Echt niet doen dus.

stef1990
Topic Starter

#6 , 09 feb 2023 19:48

@franciscus : het contract is van na 2019 en ik heb even gekeken en het is niet geregistreerd.
Waarschijnlijk omdat ze wel wist dat ze eigenlijk niet mocht verhuren.

Als ze zelf de woning zou willen betrekken om de boete te ontlopen, heb ik toch wel 6 maanden om op zoek te gaan naar iets anders?

mava105

#7 , 09 feb 2023 19:58

Opzeg is inderdaad 6 maanden, voor zover het huurcontract werd geregistreerd. Laat het dus best zelf registreren, en wel onmiddellijk.

Franciscus

#8 , 09 feb 2023 21:19

Vlaams woondecreet
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet
https://www.woninghuur.vlaanderen/huurd ... f-01012019
https://www.woninghuur.vlaanderen/sites ... aatsen.pdf

U hoeft aan verhuurder niet te zeggen dat u contract hebt geregistreerd.
Als ze fout de brief stuurt .... haar zaak maar daar bent u niet door gebonden.
Dan moet ze al terug opzeggen en als u dan van de gemeente waar ze nu woont een woningfiche hebt... als huurder kan u dat vragen om een AS te kunnen sturen ==> bewijs tgo VR dat ze wel een woonplaats heeft.
(Mogelijk komt u er achter door hier en daar eens wat na te vragen wie de eigenaar van dat pand of appartement is.... uw vraag kan dan zijn maar moet u daar weg????
Dan verhaal aan VR gesteund met uw mails dat ze een boete heeft of zal krijgen...
VR zijn meestal niet gediend met dat soort bokkensprongen.

LennieK

#9 , 13 feb 2023 09:17

Je weet nu dat er sociale fraude gebeurt met je woning.

Naar de huisvestingsmaatschappij hiermee :!:
Tjah, die weten al dat de eigenaar er niet woont. Ze zijn ook niet van gisteren he :D De wijkagent zal ook niet zomaar iemand inschrijven die er niet woont me dunkt...

(maar TS kan inderdaad al de betrokken gemeente/wijkagent op de hoogte brengen)

Franciscus

#10 , 13 feb 2023 19:57

Het is de wijkinspecteur die komt kijken maar wil niet zeggen dat ambtenaar op gemeente toch al heeft ingeschreven.
Ken zo meerdere cases ..en inschrijving zelfs in foute appartementen en schrappen van de echte bewoners.

Terug naar “Huren”