voorschot nieuwe auto

matthias
Topic Starter

voorschot nieuwe auto

#1 , 11 jan 2010 19:13

heb eens een vraag was mij van plan een nieuwe auto te kopen heb een voorschot van 500 euro gegeven en daar zijn papieren van maar nu in een week tijd wordt ik ontslagen en heb ik grote ruzie met de persoon die borg wou staan voor mij en mijn financiering is nog niet goedgekeurd moet ik mijn voorschot terug krijgen of niet want er is nog niets goedgekeurd ? en zeker nu ik zonder job zit en zonder iemand dat borg wilt staan kan ik het zeker niet meer veroorloven om een nieuwe wagen te kopen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
3399AAaa

#2 , 11 jan 2010 19:46

art 1148Burg Wetboek: Geen schadevergoeding is verschuldigd bij overmacht.

Maar ik weet niet of een 'voorschot' wel als een 'schadevergoeding' kan worden aanzien.

Misschien iemand anders...

Rebel-with-a-cause

#3 , 11 jan 2010 19:49

heb eens een vraag was mij van plan een nieuwe auto te kopen heb een voorschot van 500 euro gegeven en daar zijn papieren van maar nu in een week tijd wordt ik ontslagen en heb ik grote ruzie met de persoon die borg wou staan voor mij en mijn financiering is nog niet goedgekeurd moet ik mijn voorschot terug krijgen of niet want er is nog niets goedgekeurd ? en zeker nu ik zonder job zit en zonder iemand dat borg wilt staan kan ik het zeker niet meer veroorloven om een nieuwe wagen te kopen
Als je met de zoekrobot van dit forum zou opzoeken, zou je al snel zien dat de koop als gesloten wordt beschouwd als men een akkoord bereikt en er een voorschot betaald is.
De verkoper kan een schadevergoeding vragen als je de verkoop wenst te annuleren.

PS: leestekens gebruiken vergemakkelijkt het begrijpend lezen van jou vraag. :wink:

Reclame

roharro

#4 , 11 jan 2010 19:52

Op de achterkant van de bestelbon kun je lezen wat de verkoper voor jou in petto heeft.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

matthias
Topic Starter

#5 , 11 jan 2010 21:04

Op de achterkant van de bestelbon kun je lezen wat de verkoper voor jou in petto heeft.
op de achterkant staat klaar en duidelijk dat als de financiering niet is goedgekeurd dat de waarborg moet worden terug betaald. en de fouten die ze hebben gemaakt op de bestelbon zijn: geen bestelbon nummer , ze hebben mij als arbeider opgeschreven en ben maar een leerling, en bij opmerking staat voorschot betalen mits goedkeuring financiering maar er is niets goedgekeurd en heb wel een voorschot van 500.00 euro gegeven.

roharro

#6 , 11 jan 2010 22:05

"op de achterkant staat klaar en duidelijk dat als de financiering niet is goedgekeurd dat de waarborg moet worden terug betaald"

Dan vraag je die waarborg toch gewoon terug?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

matthias
Topic Starter

#7 , 12 jan 2010 12:28

"op de achterkant staat klaar en duidelijk dat als de financiering niet is goedgekeurd dat de waarborg moet worden terug betaald"

Dan vraag je die waarborg toch gewoon terug?
dat is nu juist het probleem heb het gwn terug gevraagd en ze zijde ja da kunnen wij niet doen en heb hen der zelf mee gecenfronteerd en ze zijde ja dat moet de grote baas dan beslissen .

3399AAaa

#8 , 12 jan 2010 15:06

Awel, dan moet de grote baas dat maar zo beslissen. Als dat hun voorwaarden zijn, moeten ze zich daar aan houden. U moet op uw rechten staan als die klaar en duidelijk zijn.

Stuur misschien voor alle zekerheid eens aangetekend een kort briefje, met een copie van die voorwaarden erbij, en het bewijs van uw overmacht. Vraag daarin of ze zo vriendelijk willen zijn het bedrag binnen de acht dagen op uw rekening te zetten. Zet uw rekeningnummer er natuurlijk bij. Hebben ze na twee weken nog niks gedaan, dan stuurt u nog een brief waar in u hen 'in gebreke stelt' (letterlijk zo formuleren), en dat u verwacht dat ze het geld binnen de acht dagen storten. Als ze dan nog niet reageren, komt u dan nog maar eens terug naar hier.

ps : als ze zich niet aan hun eigen voorwaarden houden, dan plegen ze contractbreuk en dan kan u daarbovenop nog schadevergoeding eisen met intresten erbij, die beginnen te lopen vanaf de 'ingebrekestelling'. Daarom het belang van die brief.

Vandenbogaerde

#9 , 13 jan 2010 09:11

Waar heb je de auto gekocht?
Ter plaatse in de garage of is de koop gesloten bij u thuis?
Als de aankoop bij u thuis gebeurd is dan heb je enkele weken tijd om de koop te annuleren, dit is een bescherming voor mensen die zich laten overhalen door deur- tot deurverkopers. Lees eens goed de kontraktvoorwaarden.

j.demoor

#10 , 13 jan 2010 10:42

“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien : Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).

Onderzoek dus in uw overeenkomst wat daarin over de betekenis van het voorschot vermeld is. Bij ontbreken van enige vermelding daarover kan u ervan uitgaan dat betekenis a) hierboven van toepassing is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

matthias
Topic Starter

#11 , 18 jan 2010 10:23

Waar heb je de auto gekocht?
Ter plaatse in de garage of is de koop gesloten bij u thuis?
Als de aankoop bij u thuis gebeurd is dan heb je enkele weken tijd om de koop te annuleren, dit is een bescherming voor mensen die zich laten overhalen door deur- tot deurverkopers. Lees eens goed de kontraktvoorwaarden.

heb de auto bij ford permeke gekocht nu zeggen ze mij nee we gaan u u voorschot niet terug geven omdat we u er van verdenken om bij een ander garage een auto te hebben gekocht en dit totaal niet waar ga mijn eigen wagen dat ik nu nog heb laten maken op de school en hopen dat ik door de keuring geraak .

Vandebos

#12 , 04 jun 2010 18:19

Volg de raad die 3399AAaa je heeft gegeven.

Laatst omhoog gehaald door matthias op 04 jun 2010 18:19.

Terug naar “Archief”