dringend - NU nog iets regelen voor mogelijks overlijden?

Maya
Topic Starter

dringend - NU nog iets regelen voor mogelijks overlijden?

#1 , 10 jan 2010 23:13

Iemand van de familie heeft vandaag een hersenboeding gehad en de overlevingskansen zijn blijkbaar gering.
Het is akelig om te vragen, maar ze vroegen advies:
stel dat dat die persoon het niet haalt, zijn er dan zaken die de (volwassen) kinderen NU nog (nog in leven, maar in coma) zouden moeten proberen regelen (bankrekeningen of zo) om misschien hogere kosten, rechten te vermijden?

Er is geen langstlevende ouder meer.

Wat indien de persoon het wel haalt, maar in coma blijft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 10 jan 2010 23:20

Iemand van de familie heeft vandaag een hersenboeding gehad en de overlevingskansen zijn blijkbaar gering.
Het is akelig om te vragen, maar ze vroegen advies:
stel dat dat die persoon het niet haalt, zijn er dan zaken die de (volwassen) kinderen NU nog (nog in leven, maar in coma) zouden moeten proberen regelen (bankrekeningen of zo) om misschien hogere kosten, rechten te vermijden?

Er is geen langstlevende ouder meer.

Wat indien de persoon het wel haalt, maar in coma blijft?
Schenking van de roerende bezittingen (banktegoeden) aan de kinderen en registreren aan 3 percent. Dan is er niets meer verschuldigd aan successierechten bij overlijden. Het mogelijke profijt ivg met erfenisrechten hangt af van de grootte van de erfenis en het aantal kinderen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Maya
Topic Starter

#3 , 10 jan 2010 23:26

Bedankt voor antwoord.
Dat wil zeggen dat ze moeten hopen op een moment van ontwaken en handelingsbekwaamheid?

Reclame

roharro

#4 , 10 jan 2010 23:35

Bedankt voor antwoord.
Dat wil zeggen dat ze moeten hopen op een moment van ontwaken en handelingsbekwaamheid?
Ik vrees van wel.

Creatief

#5 , 11 jan 2010 22:31

Dit noem ik wel een delicate zaak.
Heeft er iemand een volmacht?

roharro

#6 , 11 jan 2010 22:48

Dit noem ik wel een delicate zaak.
Heeft er iemand een volmacht?
De schenker moet alleszins de verklaring van schenking of de schenkingsakte kunnen ondertekenen.

mikey_1

#7 , 15 jan 2010 21:37

ik dacht dat de persoon die een schenking doet, nog 3 jaar moet leven om de successi rechten te vermijden.

anders zou het wel makkelijk zijn, denk ik, iemand ligt op sterven, tekent vlug een papierke van schenking en de dag erna is hij overleden en de staat loopt successie rechten mis.

of ben ik fout?

roharro

#8 , 15 jan 2010 21:45

ik dacht dat de persoon die een schenking doet, nog 3 jaar moet leven om de successi rechten te vermijden.

anders zou het wel makkelijk zijn, denk ik, iemand ligt op sterven, tekent vlug een papierke van schenking en de dag erna is hij overleden en de staat loopt successie rechten mis.

of ben ik fout?
Ja en nee:

-ofwel betaalt u geen schenkingsrechten en dan moet de schenker nog drie jaar in leven blijven om successierechten te vermijden
-ofwel laat u de schenking registreren (3 percent voor schenking in rechte lijn) en dan moet u niets meer betalen bij overlijden schenker

mikey_1

#9 , 15 jan 2010 22:09

thx

en hoeveel procent tussen bijv: tantes & onkels - neven?

roharro

#10 , 15 jan 2010 22:22

thx

6 percent

wanton

#11 , 16 jan 2010 14:27

thx

Het tarief voor schenkingen in niet-rechte lijn bedraagt 7 %.

In deze categorie bedragen de successierechten 45 % en meer. Daar is dit tarief voor schenkingen welgekomen. Het kan een goede beslissing van successieplanning zijn schenkingen , eventueel onder voorbehoud van vruchtgebruik , te overwegen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”