Wij wonen sinds 2 jaar wettelijk samen. Het huis is eigendom van mijn partner en staat dus ook op zijn naam. Hij heeft een dochter uit een vorige relatie/huwelijk. Wij hebben enkel een gezamenlijke rekening en alles wordt dus betaald hiervan. In de 4 jaar dat we samen zijn heb ik dus ook reeds meebetaald in meubels, schilderwerken, kachel e.a.
Binnenkort komt er een grote kost voor het aanleggen van de terras en oprit, tuinhuis etc...
Mijn vraag is: Stel dat om een of andere reden de relatie stukloopt en ik dus vertrek, heb ik dan enige rechten omtrent al het geld dat we in die tijd samen betaald hebben ? Ik spreek niet van kleine zaken, maar grote kosten.
Een andere vraag; ik weet dat als mijn partner komt te overlijden, dat ik het vruchtgebruik heb van het huis. Maar ik weet nu al zeker dat moest het ooit zover komen, ik er absoluut niet wil blijven wonen, aangezien ik dichter bij mijn familie zou terug gaan. Heb ik bepaalde rechten moest ik weggaan. Mag ik zaken meenemen of heb ik recht op een bepaalde financiële vergoeding?