uit een onverdeelde eigendom komen

mikey_1
Topic Starter

uit een onverdeelde eigendom komen

#1 , 21 dec 2009 13:57

Hallo

we hebben een eigendom die waarvan ik 4/5 bezit en iemand anders heeft 1/5

ik heb # vastgoedmakelaars laten komen die het huis geschat hebben en de persoon die het 1/5 deel bezit aanvaard die prijzen niet.
ze zijn veel te laag, volgens hem.

Wat kunnen we doen?

is de enige mogelijkheid voor de vrederechter en dan een openbare verkoop?
een openbaar verkoop wens ik niet, omdat ik het huis wil kopen.

huis is in wallonië gelegen (weet niet of er andere regels gelden in vlaanderen dan in wallonië (ik denk van niet..)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 dec 2009 17:18

U kunt een openbare verkoop eisen via een procedure bij de Rechtbank van Eerste Aanleg.
U zal dan moeten bieden via de openbare verkoop.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 21 dec 2009 17:54

Als je reeds 4/5 bezit van een woning die je wil kopen , mag je idd. het niet tot een openbare verkoop laten komen.
Het zou toch moeten lukken dat U tot een akkoord komt met uw mede-eigenaar. Probeer gezamenlijk een onafhankelijke landmeter-schatter aan te duiden , die een voor beiden bindende schatting maakt.
Iets om rekening mee te houden : komt U in aanmerking voor een registratierecht van 1 %?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

mikey_1
Topic Starter

#4 , 21 dec 2009 18:37

ja, we komen in aanmerking voor de 1% registratierechten, omdat ik al eigenaar ben.

we hebben al 4 notarissen/vastgoedmakkelijk gevraagd en ze hebben elk een schatting gedaan, waar de prijzen +- overeenkomen.

maar die persoon wilt veel meer.

een openbaar verkoop wil ik niet echt..

toch erg, 4 schattingen en nog vind hij de prijs niet juist.
ik heb 4/5 en andere persoon 1/5

dus bijv: als een huis bijv 500.000 euro. kan de persoon die maar 1/5 alles blokkeren en een onhaalbaar bedrag eisen (bijv 1.000.000 milj.)
(is een voorbeeld dat ik geef ).
erg.

mapleleiah

#5 , 22 dec 2009 17:46

Als de andere partij meer geld wil en u wilt die meerprijs niet betalen, dan zal helaas gedwongen uitverdeeldheidtreding via de rechtbank nodig zijn. Dat loopt idd meestal uit op openbaren verkoop. De vrederechter heeft geen bevoegdheid hierin.

U hebt dus twee mogelijkheden:

1) U betaalt de prijs die de ander wil krijgen

2) U zet de procedure in gang ... Let op: dit kan HEEL LANG aanslepen. Bv. in mijn geval liggen er tussen de eerst een de tweede zitting op de rechtbank al 9 maanden!!! U loopt ook het risico dat iemand anders hoger biedt en dat u dus het huis kwijt bent. Er is echter ook een kans dat de andere partij inbindt nadat u de procedure in gang hebt gezet.

Laat u zeker adviseren door een advocaat!!!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

3399AAaa

#6 , 22 dec 2009 18:08

Als de andere partij meer geld wil en u wilt die meerprijs niet betalen, dan zal helaas gedwongen uitverdeeldheidtreding via de rechtbank nodig zijn. Dat loopt idd meestal uit op openbaren verkoop. De vrederechter heeft geen bevoegdheid hierin.

U hebt dus twee mogelijkheden:

1) U betaalt de prijs die de ander wil krijgen

2) U zet de procedure in gang ... Let op: dit kan HEEL LANG aanslepen. Bv. in mijn geval liggen er tussen de eerst een de tweede zitting op de rechtbank al 9 maanden!!! U loopt ook het risico dat iemand anders hoger biedt en dat u dus het huis kwijt bent. Er is echter ook een kans dat de andere partij inbindt nadat u de procedure in gang hebt gezet.

Laat u zeker adviseren door een advocaat!!!

Lenny
ik heb zelf al zo'n uitonverdeeldheidtreding lopen die nu zijn 13de jaar ingaat en nog niet afgehandeld is....

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#7 , 24 dec 2009 11:38

U dient de rechtbank te verzoeken om uit te onverdeeldheid te treden. Het is de rechter die zal bepalen op welke wijze het goed verdeeld wordt, er is véél kans dat hij dit zal doen onderhands met een waarde bepaald door een onafhankelijke expert.

Meestal komt er een openbare verkoop maar dat is omdat meestal geen van de mede-eigenaars bereid is om een goede prijs te betalen.

mikey_1
Topic Starter

#8 , 15 jan 2010 11:34

Hallo

heb nog een andere vraag:

moest ik nu de openbare verkoop willen, moet de andere persoon die ook eigenaar is (onverdeeld eigendom) daarmee akkoord zijn?
Dus ik bedoel, wat als ik de openbare verkoop wil en de andere eigenaar wilt dit niet? moet dit voor de rechtbank? of wordt gewoon de openbare verkoop gedaan?

Als het openbaar verkoop een, en de prijs valt mee (dus langs de lage kant) kan ik het dan nog overnemen aan dezelfde prijs als dat bod? of moet ik hoger? of kan dit niet?
en welke registratie recht moet ik dan betalen als dit via openbaar verkoop gaat? is dit 1% of dan 10%

thx voor jullie antwoorden!!!!

Erik Verschoren

#9 , 15 jan 2010 12:53

Dit moet voor de rechtbank komen (eerste aanleg), alleen een rechtbank kan verplcihten tot een "gedwongen verkoop". Je kan natuurlijk dreigen met een gedwongen verkoop en daardoor de andere partij bereid vinden om een "vrijwillige openbare verkoop" te doen.

Bij een gedwongen openbare verkoop moet je 10% registratierechten betalen en heb je niet het recht om het goed in te houden om daarna zelf aan het hoogste bod uit te kopen.

Bij een vrijwillige openbare verkoop mogen de verkopers gezamenlijk altijd beslissen om het goed in te houden en daarna de andere partij kopen aan 1%. Let op ik ben niet zeker of één verkoper daar alleen mag over beslissen, volgens mij meot dat in gezamenlijk overleg zijn.

Lex

#10 , 15 jan 2010 13:13

Bij een vrijwillige openbare verkoop mogen de verkopers gezamenlijk altijd beslissen om het goed in te houden en daarna de andere partij kopen aan 1%. Let op ik ben niet zeker of één verkoper daar alleen mag over beslissen, volgens mij meot dat in gezamenlijk overleg zijn.
En wat met de benadeling van 7/12 uit art. 1674 B.W.?

Erik Verschoren

#11 , 15 jan 2010 15:29

de benadeling van art. 1674 BW?

Ik zie geen probleem als de prijszetting diegene is die op een openbare verkoop gehaald is (vemoeden dat een prijs behaald op een openbare verkoop correct is), bovendien lijkt het mij van weinig praktisch belang te zijn. Art 1674 BW gaat over een benadeling van meer dan 7/12 van de waarde, m.a.w. het goed moet verkocht zijn aan véél minder dan de helft van de waarde die men achteraf kan bewijzen, als dat al gebeurd dan lijkt de bewijslast mij bijzonder moeilijk.

Maar zelfs indien dat de benadeling van meer dan 7/12 kan bewezen worden, dan nog moet men mijn inziens toegeven dat de openbare verkoop rechtsgeldig is, er anders over oordelen zou immers betekenen dat de oorspronkelijke verkopers - waarvan één bij de rechter is gaan vragen om te mogen verkopen - nog altijd eigenaars zijn en de verkoopprijs moeten teruggeven.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”