Huurwaarborg onterecht volledig ingehouden na beëindiging huurovereenkomst

Kriekje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg onterecht volledig ingehouden na beëindiging huurovereenkomst

#1 , 24 jun 2023 11:54

De verhuurder wil mijn inziens onterecht de huurwaarborg gedeeltelijk niet terugbetalen. De makelaar doet hier niets aan. Wat zijn de verder stappen die ik kan ondernemen.

justice speaker

#2 , 24 jun 2023 12:05

Waarom wil de verhuurder dat is de immo in naam van de eigenaar de huurwaarborg niet volledig teruggeven?
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

bosprocureur

#3 , 24 jun 2023 15:47

Waarom wil de verhuurder dat is de immo in naam van de eigenaar de huurwaarborg niet volledig teruggeven?
Helemaal duidelijk is de vraag dus niet.
Ik begrijp de de verhuurder (eigenaar dus), de huur slechts gedeeltelijk teruggeven (normaal eigenlijk vrijgeven) ? Als de eigenaar weigert, kan de makelaar mijns inziens niet anders dan toekijken.

Hebt u (TS) hier al aangetekend om gevraagd, en komt hierop een weigering, of gewon geen reactie ?

Reclame

justice speaker

#4 , 24 jun 2023 17:01

Helemaal duidelijk is de vraag dus niet.
Ik begrijp de de verhuurder (eigenaar dus), de huur slechts gedeeltelijk teruggeven (normaal eigenlijk vrijgeven) ? Als de eigenaar weigert, kan de makelaar mijns inziens niet anders dan toekijken.

Hebt u (TS) hier al aangetekend om gevraagd, en komt hierop een weigering, of gewon geen reactie ?

Wanneer er een immo het pand van de eigenaar beheerd. Is de IMMO de verhuurder in naam van de eigenaar en is het niet de eigenaar die verhuurd. Dacht dat het zeer duidelijk was.

justice speaker

#5 , 25 jun 2023 15:35

Wanneer er een immo het pand van de eigenaar beheerd. Is de IMMO de verhuurder in naam van de eigenaar en is het niet de eigenaar die verhuurd. Dacht dat het zeer duidelijk was.
In mijn ervaring is dat niet vaak het geval. Meestal is immokantoor wel het aanspreekpunt, maar blijft de eigenaar juridisch de verhuurder.

TS: best inderdaad wel duidelijk maken of er geen reactie komt of dat de verhuurder van mening is dat de waarborg hem toekomt voor bepaalde redenen.
Ik denk dat dit niet correct is. De Immo is de verhuurder want de eigenaar geeft zijn verhuur recht uit handen aan de immo. Maar de eigenaar blijft wel aansprakelijk voor de gang van zaken. Het hangt allemaal en beetje af van de contract bepalingen want er zijn er verschillende. Een kandidaat huurder komt met de immo in contact die de verhuur regelt. Een immo kan ook aansprakelijk gesteld worden voor de dadingen die zij uitvoeren.

bosprocureur

#6 , 25 jun 2023 15:43

Waar leest u dat ?
De Immo is de verhuurder want de eigenaar geeft zijn verhuur recht uit handen aan de immo.
Tenzij ik volledig verkeerd lees, maakt de poster maakt al in zijn eerste zin
De verhuurder wil mijn inziens onterecht de huurwaarborg gedeeltelijk niet terugbetalen. De makelaar doet hier niets aan.
duidelijk onderscheid tussen de verhuurder en de makelaar.

De poster kan dus m.i. alleen bij de eigenaar/verhuurder terecht.

justice speaker

#7 , 26 jun 2023 12:30

En als de huurder het adres of zelfs de naam niet kent van de eigenaar en deze bvb in Spanje woont. Wat dan?

NatD

#8 , 26 jun 2023 13:07

En als de huurder het adres of zelfs de naam niet kent van de eigenaar en deze bvb in Spanje woont. Wat dan?
Dan doet de vastgoedbeheerder het beheer, en dan neemt hij de volledige taak van het verhuren op zich, met ook de nodige herstellingen in de woning enz. Deze vorm van verhuren kost ook meer aan de eigenaar, omdat de makelaar veel meer moet doen.

In de meeste gevallen echter zoekt het immokantoor gewoon een huurder en toont zijn selectie aan de verhuurder, die kiest. Het contract wordt opgemaakt met als partijen de eigenaar/vruchtgebruiker en de huurder. Ze regelen nog de waarborg en de plaatsbeschrijving, vragen eventueel nog jaarlijks om de index en attesten van onderhoud. Voor de rest gebeurt de communicatie zelf tussen de eigenaar/vruchtgebruiker en de huurder.

Bekijk eens dit artikel:

https://www.dewaele.com/nl/verhuren/verhuurformules

justice speaker

#9 , 26 jun 2023 20:07

Dat is toch niet anders dan wanneer er geen makelaar in het spel zou zijn en de verhuurder in Spanje woont?

Identiteit van huurder en verhuurder maken deel uit van het huurcontract. Als er een mandaat is voor de makelaar zal deze als verhuurder in het contract staan, maar dat komt niet overeen met verhaal van de TS en komt ook niet zo vaak voor.

Tja, goei opmerking als de eigenaar in Spanje woont, zonder makelaar. Hoe ga je dan de plaatsbeschrijving en de sleuteloverdracht regelen. krijg dan uw waarborg maar terug enz..

NatD

#10 , 26 jun 2023 21:16

@ justice speaker, blijkbaar heb je het artikel niet gelezen waarvan ik de link gegeven heb, anders zou je niet zo reageren zoals hierboven.

@ TS, om je topic niet verder te laten kapen, zou het misschien beter zijn om te antwoorden op de vragen die hier gesteld zijn ...

Terug naar “Huren”