onderhoudsgeld

probleemke
Topic Starter

onderhoudsgeld

#1 , 22 aug 2006 09:11

:D

Kan je onderhoudsgeld (bij feitelijke scheiding) voor het kind , dat je maandelijks stort op de rekening van de echtgenote, fiskaal aftrekken van de belastingen en dit zonder dat er een document is opgemaakt. Of is het in zo'n situatie aan te bevelen om toch onderling iets op papier te zetten?

:?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jorre

#2 , 22 aug 2006 10:33

Als je die gelden fiscaal inbrengt, moet je dit kunnen bewijzen aan de hand van je rekeninguittreksels (kopijen toevoegen bij de aangifte), zolang je kind niet bij jou ten laste is ingebracht.

probleemke
Topic Starter

#3 , 22 aug 2006 18:19

Jorre, dank voor je reactie.

Kan ik ook - zonder dat ik een copie maak van de rekeninguittreksels- een bewijs vragen aan de bank voor de betaalde gelden over het afgelopen jaar? Ik heb mij nog laten zeggen dat er een uitspraak mo?t zijn vooraleer je die gelden fiskaal kan/mag aftrekken . Klopt da volgens jou of is een bewijs van rekeninguittreksels of bewijs van de bank voldoende zonder enig opgesteld dokument ? Uiteraard is het kind niet vermeld als te mijnen laste .

Reclame

Jorre

#4 , 24 aug 2006 00:39

Jorre, dank voor je reactie.

Kan ik ook - zonder dat ik een copie maak van de rekeninguittreksels- een bewijs vragen aan de bank voor de betaalde gelden over het afgelopen jaar?

Een aparte staat kan je altijd aanvragen, maar je betaalt waar je voor vraagt. (anders zou het weer geen bank zijn :wink: ) Dus kun je toch maar beter je uittreksels nemen, kopi?ren, en schrappen wat niet voor derden bedoeld is.
Nu, er is reeds vastgesteld dat de fiscus geen moeite doet om de bewijsjes na te pluizen wegens geen mankracht. Een aangifte is voldoende, maar je kunt altijd beter op zeker spelen.
Ik heb mij nog laten zeggen dat er een uitspraak mo?t zijn vooraleer je die gelden fiskaal kan/mag aftrekken . Klopt da volgens jou of is een bewijs van rekeninguittreksels of bewijs van de bank voldoende zonder enig opgesteld dokument ? Uiteraard is het kind niet vermeld als te mijnen laste .
Volgens mij klopt dit niet, en ik heb daar vorig jaar nog iets over gelezen bij Financi?n of bij de fiscus zelf.
De volgende vier voorwaarden dienen gelijktijdig voldaan te zijn:

1. de uitkering moet worden betaald ter uitvoering van een onderhoudsverplichting
op grond van het Burgerlijk of het Gerechtelijk Wetboek;
2. de verkrijger van de uitkering mag geen deel uitmaken van het gezin van de
persoon welke de uitkering betaalt;
3. de uitkering moet regelmatig worden betaald;
4. de betaling van de uitkering moet met bewijskrachtige bescheiden worden verantwoord.

Is niet aftrekbaar, de onderhoudsuitkering die is betaald voor kinderen waarover de ouders gezamenlijk het ouderlijk gezag uitoefenen, waarover zij het gezamenlijk hoederecht hebben en waarover de belastingvoordelen voor kinderen ten lasten over hun beide worden verdeeld.
http://fiscus.fgov.be/interfaoifnl/Vragen/ipp/ipp6.htm

Gezien je kind niet te jouwer laste is, en de vier voorwaarden zijn vervuld, dan zie ik geen reden voor de fiscus om hier geen rekening mee te houden.

Terug naar “Echtscheiding”