dispuut kosten vrijgave huurwaarborg

Silver_
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

dispuut kosten vrijgave huurwaarborg

#1 , 14 jul 2023 18:05

Naar aanleiding van een overlijden van een familielid blijkt dat zij nog steeds een huurwaarborg heeft staan op een geblokkeerde rekening van een woning waar zij op 31/07/2021 uit is getrokken (de huur was gestart in 2006 en steeds automatisch verlengd). Bij navraag blijkt dat de verhuurder enkele kosten wil afhouden van de waarborg. Dit bevat:
- een loodgietersfactuur uit 2006(!)
- 2 facturen van een loodgieter van begin 2021 zonder vermelding van adres. Enkel het adres van de verhuurder wordt vermeld. We vermoeden echter dat deze facturen wel correct zijn
- een loodgietersfactuur van december 2021, dus na dat de huur is geëindigd over "uitleg geven instellingen thermostaat
- in totaal voor €1500 in handgeschreven nota's (geen facturen) voor allerlei uitgevoerde werken. Er is wel een visitekaartje van de klusjesman toegevoegd die de werken zou hebben uitgevoerd

Naar aanleiding hiervan een paar vragen:
1) Wij zijn niet akkoord dat deze zomaar afgehouden zouden worden. De 2 facturen van begin 2021 lijken mij nog redelijk, maar voor alle anderen lijkt mij de verhuurder geen verhaal te hebben? Zie ik dat verkeerd?
2) Wat zijn de nodige stappen? Een aangetekende brief sturen met een ingebrekestelling en verzoek tot vrijgave van de borg? Nadien via de vrederechter indien er geen reactie zou komen?
3) De bank wil momenteel de rest van de rekeningen ook niet vrijgeven omdat deze nog in dispuut is. Kunnen wij eisen dat ze de persoonlijke rekeningen wel al vrijgeven?

Alvast bedankt!

KJ86

#2 , 14 jul 2023 18:39

1) Voor de factuur van 2006 moet je naar de omschrijving kijken. Het gebeurt vaak dat een huurder tijdens een huurperiode bepaalde verplichtingen niet nakomt, die kost kan voorgeschoten zijn met de bedoeling om ze op het einde van de rit af te rekenen. Huurschade wordt nu eenmaal met de waarborg geregeld. Dergelijke vorderingen vervallen niet door tijd tijdens de huurperiode.
Wie heeft de sleutels overgedragen en wat is er toen afgesproken in verband met de huurschade?

2) Klopt!

Reclame

Terug naar “Huren”