Alle nutsvoorzieningen vd gemeenschappelijke delen op mijn meterkast

Maryam95
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Alle nutsvoorzieningen vd gemeenschappelijke delen op mijn meterkast

#1 , 07 aug 2023 21:26

Hallo!

Omdat mijn energiefactuur 5k bedroeg ben ik op onderzoek gegaan. De oorzaak van die grote factuur is vooral een heel hoog tarief bij Engie maar ik kwam er ook achter (vastgesteld door electricien) dat we al 1,5jaar betalen voor de kosten van al het electriciteitgebruik uit de gemeenschappelijke delen, kelder, gang en fietsenstalling.

We huren een appartement op het gelijkvloers en boven ons zijn er nog 2 appartementen (daar wonen eigenaren, wij zijn de enige huurders). Concreet houdt dit in dat op mijn meter is aangesloten: alle lichten van de gang (x3), alle lichten en stroom van gehele kelder (iedere huurder heeft daar zn eigen kotje met ook een stopcontact verbonden aan onze meterkast), licht + stopcontact fietsenstalling waar buren gebruik van maken om bv. autozetels schoon te maken met apparaat of electrische fiets op te laden.

Electricien schatte dat de gemeenschappelijke kost (zonder rekening te houden met verbruik afkomstig vd fietsenstalling) , op een €20 per maand per appartement. Met terugwerkende kracht wil ik dit uiteraard terug eisen.

Wie is voor mij als huurder aansprakelijk, de verhuurder of de buren? Moet de verhuurder ons terugbetalen en het zelf uitzoeken met de andere 2 eigenaren/bewoners? Wat als de andere bewoners niet willen betalen?

En hoe regel ik de compensatie voor dt stopcontact dat door beide bewoners gebruikt werd in de stalling? Het is natte vinger werk dat weet ik want het zal nooit het preciese bedrag zijn maar ik wil toch iets proberen te recupereren... Dankuwel...

Franciscus

#2 , 07 aug 2023 21:34

Zekeringen eens controleren - welke leiding steekt er dan in?
Natuurlijk weten de eigenaars dat de gemene delen op uw meter staan ..
U kan hen met een AS dat voorstel doen en tevens zeggen dat u nu ineens alles afkoppelt als er de door u gevraagde compensatie niet komt.
Zijn de eigenaars van uw appartement die u aanschrijft.

Zou indien duidelijk aansluiting op aparte leiding als diefstal elektriciteit kunnen beschouwd worden.

Maryam95
Topic Starter

#3 , 07 aug 2023 21:53

U kan hen met een AS dat voorstel doen en tevens zeggen dat u nu ineens alles afkoppelt als er de door u gevraagde compensatie niet komt.

Zou indien duidelijk aansluiting op aparte leiding als diefstal elektriciteit kunnen beschouwd worden.
Ik zal uw advies mbt AS opvolgen, dankuwel. Met betreft leiding bedoelt u daarmee de zekeringkast? Er zijn er 2 en beide aan mijn appartement geregistreerd.

Ik voeg het electriciteitsplan toe ter illustratie (de electricien merkte op dat deze ook niet helemaal volledig is omdat de stroom uit de fietsenstalling niet wordt vermeld!) :

Afbeelding

Afbeelding

Reclame

NatD

#4 , 08 aug 2023 03:28

Ik zal uw advies mbt AS opvolgen, dankuwel. Met betreft leiding bedoelt u daarmee de zekeringkast? Er zijn er 2 en beide aan mijn appartement geregistreerd.

Ik voeg het electriciteitsplan toe ter illustratie (de electricien merkte op dat deze ook niet helemaal volledig is omdat de stroom uit de fietsenstalling niet wordt vermeld!) :

Afbeelding

Ik heb even je bb-codes aangepast. Beide links gingen naar dezelfde afbeelding, dus ik heb één link weggelaten.
De antwoorden over dit onderwerp laat ik over aan de anderen...

KJ86

#5 , 08 aug 2023 18:57

Dringend een andere elektricien zoeken, die is gewoon den boel aan het opstoken. Ik vermoed om zijn eigen factuur goed te praten of die man begrijpt niet hoe weinig dat een peerke tegenwoordig verbruikt. De korte duur van een stofzuiger kan het verschil niet maken en een fietsbatterij is geen autobatterij. Je kan misschien 20 of 30 eurocent in een batterlij laden.

De reden waarom dat bij kleine appartementsgebouwen geen aparte meter wordt geplaatst, is omdat het verbruik zo laag is dat de vaste kosten van die meter het verbruik overstijgen.

Niettemin zijn er wel enkele praktische oplossingen zoals een tussenmeter plaatsen en de stopcontacten in de individuele kelders verwijderen. Als er een tussenmeter geplaatst is, kan je het verbruik aan de hand daarvan terugrekenen. Denk meer aan 50 euro in plaats van 720 euro.

De elektricien zou beter zoeken naar het hoge verbruik in uw appartement. De oorzaak moet je zoeken bij zware verbruikers, elektrische boilers en accumulatiekachels. Niet bij enkele lampen in een gang of een kelder.

lukasi

#6 , 09 aug 2023 08:32

Ik denk dat ik mijn verlengkabel in de buur zijn stopcontact ga steken want dat minimaal verbruik van dat lampke staat niet in verhouding tot zijn extra kosten. ???????

Het gaat om het principe dat iedereen betaalt voor zijn eigen.
Of dat nu een klein appartementje is of een blok van 13 in een dozijn
Electricien heeft terecht gewezen op deze fout.

KJ86

#7 , 09 aug 2023 09:35

Ik denk dat ik mijn verlengkabel in de buur zijn stopcontact ga steken want dat minimaal verbruik van dat lampke staat niet in verhouding tot zijn extra kosten. ???????
Je zou dat van mij krijgen als dat betekent dat je de vaste kosten van een meter kan uitsparen!
Het gaat om het principe dat iedereen betaalt voor zijn eigen.
Of dat nu een klein appartementje is of een blok van 13 in een dozijn
Electricien heeft terecht gewezen op deze fout.
Volledig mee eens maar de oplossing van een tussenmeter heeft hij niet aangebracht, hetgeen een kost is voor de VME. Hij maakt liever die vrouw fabeltjes wijs dat de algemene delen 720 euro aan elektriciteit verbruiken. Zevenhonderdtwintig euro is het jaarverbruik van een gezin!!!!

@ Inazuma

Aangezien dat de boiler niet beschreven stond in het initiële bericht bij verbruikers, ga ik er vanuit dat het gebruik ervan individueel is.

Terug naar “Huren”